Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1507422
Min fråga är vad gör jag? Blev på körd när jag parkerade på gatan intill huset. Har ju installerat dashcam men stängde av parkering mod (drog ut kabeln när jag parkerat bilen) för att ladda bil batteri. Så jag har en liten klipp på när jag parkerat framför min bil. Ser inte när den kör på bilen men fick en lapp på vindrutan där det stod reg nr som körde på min bil och lämnade platsen och det är samma bil som jag parkerade framför. Det jag gjorde var att fråga runt om denna individ bor när intill och visst det gjorde han. Ringde turkiska polisen för att gå en rapport på händelsen när det är klart så lämnade jag platsen sedan kom jag tillbaka runt 24 tiden och han var hemma knackade på och berättade allt och han sa hade bråttom såg inte. Och jag fick bild på hans körkort och bilen bak del som skapades i samband med detta hände tog en video klipp på skadan och regg nr sedan skulle jag fylla i en sådan här skade rapport men det ville han inte skriva på för att han förstod inte svenska han sa vadå vill du att jag skall få ett högt belopp att betala din bil är svin dur vem försöker du lura etc etc så skrev inte under en sådan rapport men har polisen rapport och att han ersänner men vågar inte skriva under pappret så hur går jag tillväga kontaktat min försäkring bolag som har rapporterat vidare mot utlands skada och dom har inte kontaktat mig än. Behöver jag något mer från mot part eller räcker det så

SM-G988B cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

#1507428
Jag vet inte hur det ser ut med krav på försäkring i Turkiet, men om det finns krav på det, och han har det, så måste han anmäla det till sitt försäkringsbolag. Ring till ditt eget försäkringsbolag, och fråga hur du ska göra. Dom borde veta hur det kan fungera mellan försäkringsbolag i Sverige och Turkiet, du är antagligen inte den första som har råkat ut för en olycka i Turkiet.

När det gäller att han inte vill skiva på något, så kan det vara som i Sverige, att man inte har någon skyldighet att skriva skadeanmälan på plats, och att båda måste skriva på. I Sverige så är du endast skyldig att identifiera dig, inget mer.
#1507479
@Catan90, Menar du att han ska skriva under på din skadeanmälningsblankett? Vilken punkt ska denne göra så på, kan bara se att man kan fylla i personens namn, försäkring mm och att det sedan är du som fyller i även med underskrift på din blankett. Du har hans uppgifter och det räcker samt att du kan skicka med polisanmälan. Det vore och bra om ni hade var sitt exemplar av vardera anmälan, det kan även vara elektroniskt men ett papper där han har signerat likt ditt är så klart att föredra. Spara även den lapp han lämnat, den visar att han var närvarande om han börjar ändra sig sedan.

https://www.volvia.se/globalassets/doku ... sskada.pdf
#1508885
@Catan90, Ja, uppdatering

@sicnarf, Vill med veta och hjälper om man "taggar" TS :-)
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]