Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Jonna82
#1503433
Hej vi valde att byta vår vindruta efter stenskott på Carglass.

Vid kontakt med kundtjänst så förklarar jag för henne att vi ska ha värmedämpande vindruta med blå överkant och att det ska vara en orginal ruta.

Ber henne dubbel kolla och hon bekräftar ordern flera gånger.

När vi hämtar bilen idag sitter det nån Kina kopia typ whis ruta.

Ringer kundtjänst och får då till svars ja men du fick ju en orginal förstår inte problemet.

Förklarar flera gånger vad som är fel utan han förstår.

Efter samtal med verkstads chef och förklaring så väljer han att göra om och beställa rätt ruta och jag kommer att få krångla enu en dag som går till spillo.

Så vill ge ett stort varni gs finger för carglass kolla vad ni får för ruta så ni inte får någon Kina kopia.
Bilagor
20220628_144239.jpg
20220628_144239.jpg (3.19 MiB) Visad 5204 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1503454
Bra att ni får en ruta ni önskar, jag har bytt på CG tidigare men valde att göra det hos Volvo nu senast.
Detta företag, som är en av världens största producenter av bilglas, har dock kunder som VAG, GM och Ford, så rutan är säkert inte av helt värdelös kvalitet...
Kanske tjänar någon en slant på att köpa in lite billigare rutor?
Frågan är också var och vem som gör Volvos glas?
av Doomis
#1503459
fjohan82 skrev: Frågan är också var och vem som gör Volvos glas?
Saint-Gobain Sekurit monterades på P3 generationens Volvobilar från fabrik och görs fortfarande. Tillverkningen ligger i Tjeckien.
FYG rutorna är inga Kina kopior utan är formade helt enligt specifikation, märkning och standard för Volvos krav.
FYG har tillverkningen i både Kina,USA, belgien och Ryssland.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1503463
Fuyao är en av volvos originalleverantörer, och går du in i hallen och ska köpa ny bil för miljonen, sitter det Fuyao i den
av KalleJ
#1503468
Doomis skrev:
fjohan82 skrev: Frågan är också var och vem som gör Volvos glas?
Saint-Gobain Sekurit monterades på P3 generationens Volvobilar från fabrik och görs fortfarande. Tillverkningen ligger i Tjeckien.
FYG rutorna är inga Kina kopior utan är formade helt enligt specifikation, märkning och standard för Volvos krav.
FYG har tillverkningen i både Kina,USA, belgien och Ryssland.
Beror nog på vart bilen är tillverkad också, svårt att tänka mig att de bilar som produceras i Kina fabrikerna har Saint-G rutor installerade.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1503471
TommyP86 skrev: ons 29 jun 2022, 14:03 Fuyao är en av volvos originalleverantörer, och går du in i hallen och ska köpa ny bil för miljonen, sitter det Fuyao i den Bild
Stämmer, sitter Fuyao även på Polestar 2.
av Doomis
#1503487
KalleJ skrev: Beror nog på vart bilen är tillverkad också, svårt att tänka mig att de bilar som produceras i Kina fabrikerna har Saint-G rutor installerade.
Absolut är det så. FYG är stora dessutom så jag skulle inte förvåna mig om ryska fabriken kommer flyttas till Europa istället och då får vi FYG här hemma också.
Upphandlingen av inhemskt glas har varit sekurit(som nu är en del av Saint-G) en längre tid.Jag minns inte exakt när detta skedde helt. 2005?
av Jonna82
#1504087
Uppdatering:
Igår ringde verkstads chefen.
Han sa då att på Torsdag skulle jag komma för att byta till rätt vindruta.
Men han vill att jag besiktad den nya innan.
Sen vill han aldrig mer se mig då jag är en jobbig kund.
Fråga vad han menade ja du har ju hela tiden problem med dina rutor fatt denna gån hade vi gjort fel men nästa gång får du åka till Ryds.

Jag blir helt ställd har aldrig klarat tidigare jo 8år sen då de hade sönder ett par glasögon.
Han måste blandat ihop mig med någon.

Sen säger han att ja men vi loggar och spar allt som sägs med kunden.

Vänta vad säger GDPR lagen om detta.??
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]