Nu har jag en gammal bil (Volvo 745 -88B) som rullat omkring 50000 mil. Den rullar inte så mycket längre, men oljebyte en gång om året blir det
minst. Ofta 2 ggr, en på hösten för att få frisk olja till vintern och en gång på våren för att få bort allt kondesvatten i motorn som bildas på vintern vid "småkörning" (körsträckor kortare än 2 mil). Speciellt på dieselmotorer. Brukar bli 3 - 400 mil mellan byten. En fördel ned detta är att man inte behöver köra på "super special" oljor som görs för lååånga bytesintervaller. Jag gör service själv, så det kostar inte så många kronor (c:a 400kr för olja och filter), men alla kan ju inte göra det.
Vår nya Subaru har nu rullat 900 mil och jag får inte röra den för frugan....

hoppas den håller till hösten

(Ett år i september). Serviceintevallen på Subarun är 1500 mil, betydligt lugnare än hennes förra bil (VW Passat -04) som var 3000 mil vars motor höll på att fullständigt åt skogen vid 9000 mil p.g.a låång intervall mellan oljebyte, oljetrycket försvann p.g.a igenkokksad motor. Efter detta blev det billig och bra olja och byte vid c:a 700 mil (2 ggr om året). Bilen byttes bort i höstas i perfekt skick i motor och övrigt och hade då rullat 22000 mil.