Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av LokeBike
#1501805
Hej, En fråga om Service. Jag har köpt en ganska ny Volvo, några år gammal. Men bara kört ca 350 mil första året av olika orsaker. Så nu får jag indikering på att service behövs, enligt Volvo varje år el 1500 mil ? Vad menar dom med detta ? HeHe, lite trist policy av Volvo, man ska såklart inte behöva service efter några hundra mil. En inställning för att tjäna stålar på verkstaden såklart. Så vad gör man ? Detta problem hade jag inte tidigare, antar att det blir problem med support osv om man drar över ??
av Malmstroem
#1501814
Volvos serviceprogram är en gång per år, eller ett milintervall (oftast 3000). Det är inte helt fel att byta olja en gång om året, även om bilen körts lite.

Bilen lär nog hur som helst överleva om du bara kört 350 mil. Däremot så kommer du att ha en inkomplett servicehistorik om du låter bli att serva. Det kan ställa till det vid eventuella försäkrings och garantiarbeten. Det kan också ge lägre pris vid en försäljning.

Om det var min bil hade jag servat den. Mitt lägsta milantal är ca 650 mil mellan årsservicen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502130
Nu har jag en gammal bil (Volvo 745 -88B) som rullat omkring 50000 mil. Den rullar inte så mycket längre, men oljebyte en gång om året blir det minst. Ofta 2 ggr, en på hösten för att få frisk olja till vintern och en gång på våren för att få bort allt kondesvatten i motorn som bildas på vintern vid "småkörning" (körsträckor kortare än 2 mil). Speciellt på dieselmotorer. Brukar bli 3 - 400 mil mellan byten. En fördel ned detta är att man inte behöver köra på "super special" oljor som görs för lååånga bytesintervaller. Jag gör service själv, så det kostar inte så många kronor (c:a 400kr för olja och filter), men alla kan ju inte göra det.
Vår nya Subaru har nu rullat 900 mil och jag får inte röra den för frugan.... :x :-( :-/ hoppas den håller till hösten :x :x (Ett år i september). Serviceintevallen på Subarun är 1500 mil, betydligt lugnare än hennes förra bil (VW Passat -04) som var 3000 mil vars motor höll på att fullständigt åt skogen vid 9000 mil p.g.a låång intervall mellan oljebyte, oljetrycket försvann p.g.a igenkokksad motor. Efter detta blev det billig och bra olja och byte vid c:a 700 mil (2 ggr om året). Bilen byttes bort i höstas i perfekt skick i motor och övrigt och hade då rullat 22000 mil.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]