Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1492936
Fastnat för en v90 hos en volvohandlare där vi förhandlat fram en bra deal (tycker vi). Säljaren lyfter fördelar som "plusgaranti" i 2år/2000 mil och att om man köper begagnat hos volvohandlare så gäller maskinskadeförsäkring upp till 17000 mil hos Volvia.

När vi var och kikade en extra gång idag så passade jag på att titta i serviceboken och bilen är servad två gånger, vid 4400 mil och 8800 mil. Serviceintervallet är ju 3000mil/1år.
Nu har den gått 9900 mil.

När man läser försäkringsvilkoren hos Volvia så framgår rätt tydligt att skador som kan härledas till sen service ev inte ersätts. Nu har ju bägge utförda service ej utförts i tid och en tredje borde vara gjord.

Säljaren var inte på plats idag så jag hade inte möjlighet att fråga honom. Vad säger ni, kan bilen vara ett ok köp vid rätt pris, eller ska vi bara släppa denna? Har någon varit med om att man kan skriva in något mer i köpeavtalet som garanterar gällande försäkring trots liknande omständigheter?
#1492966
Finns ju fler V90 att välja mellan. Annars bör väl priset vara därefter, handlaren i sin tur lär ju inte betalat fullt pris vid sitt inköp/inbyte för de lär inte missat att servicen är felaktigt utförd.

#1492969
Om det är slarvat med service, kan man ju fundera på hur bilen för övrigt är omhändertagen av tidigare ägare/brukare.
Det finns en stor mängd V90, jag hade tittat på ett annat exemplar.
#1492973
Ja, ni bekräftar vad jag tänker. Hade väl naivt hoppats på att någon skulle säga att "nä det där är lugnt". Men det är ju, som påpekats, ingen brist på v90 på begagnatmarkanden överlag. Det är bara lite mindre omfattning här i norr, framförallt på de en bit under 300k som en annan "har råd" med.
Tack för svar!
#1503443
Håller med alla andra sök vidare.
För händer det nått kommer det bara bli problem.
Vår XC70 är servad var 2000mil = 2 gånger om året samtidigt som förra ägaren bytte mellan sommar och vinterhjul så tog de servicen på Rejmes.
Så servicen gör mycket.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]