Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1492358
Nu är det så här att jag är spårvagnsförare och varit med om en olycka med en personbil. Han svängde rakt in i mitt körfält från höger sida framför mig från en vinkel jag inte såg. Eftersom han klev av och la sig på gatan och skrek antog jag att han blev skadad så polis ambulans brandkår kom till platsen (off topic gp.se skrev spårvagn körde på en person) så fick förklara för polisen hur han körde etc etc jag sa att han hade telefonen i handen för det såg jag när jag upptäckte honom. Men en sen så gick det något dag och jag fick brev hem från polisen där det står att ärendet är avslutad och nerlagd sen nu alltså ca 10 månader senare ringde jag min chef för att få lite mer detaljer kring olyckan och då läser han att i en polis anmälan stod det bil föraren blev anmäld för vårdslöshet i trafik olovlig körning och användning av telefon sedan sa min chef då att våran bolag alltså spårvägar har krävt pengar från hans försäkrings bolag. Då dök tanken upp om han inte har körkort står hans försäkringsbolag för kostnaderna? Dessutom vårdslöshet i trafik blev han anmäld för. Så kommer hans försäkring stå för kostnaderna eller inte är frågan. Detta frågar jag av ren nyfikenhet.

Har XC60 2016 bsr optimerad steg 1 Plus

#1492619
Trafikskadeföreningen går in om den vållande är oförsäkrad

Är den vållande ersätter denns bolag skadan

Den vållandes försäkringsbolag kan kräva skadestånd av den vållande om denna varit försumlig
#1492915
Du kör i Göteborg? Så vad är ditt problem efter olyckan? Du har inte hört nåt från polisen så du är fri. Göteborgs Spårvägar kommer få ersättning från TFF Trafikförsäkringsföreningen. Läs här:
Oförsäkrade och okända fordon orsakar skador på personer och egendom för flera hundra miljoner kronor varje år.

I dessa fall finns det ingen försäkring att hänvisa till. De människor som drabbats skulle stå helt utan hjälp om inte Trafikförsäkringsföreningen (TFF) fanns.
Om du skadats eller fått något förstört av ett oförsäkrat eller okänt fordon, får du ersättning av oss enligt samma regler som för ett försäkrat fordon
#1492917
sicnarf skrev:Du kör i Göteborg? Så vad är ditt problem efter olyckan? Du har inte hört nåt från polisen så du är fri. Göteborgs Spårvägar kommer få ersättning från TFF Trafikförsäkringsföreningen. Läs här:
Oförsäkrade och okända fordon orsakar skador på personer och egendom för flera hundra miljoner kronor varje år.

I dessa fall finns det ingen försäkring att hänvisa till. De människor som drabbats skulle stå helt utan hjälp om inte Trafikförsäkringsföreningen (TFF) fanns.
Om du skadats eller fått något förstört av ett oförsäkrat eller okänt fordon, får du ersättning av oss enligt samma regler som för ett försäkrat fordon
Jag har inget jälva problem jag hade en fråga och en fundering därav jag frågade dessutom så nämnde jag när jag startade tråden. Att jag frågar av ren nyfikenhet och inget annat. Vad händer med bilar som inte är försäkrade etc etc.

Har XC60 2016 bsr optimerad steg 1 Plus


#1492926
cse skrev:Förstår tyvärr inte vad frågan är.
Frågan var om hans försäkringsbolag täcker skadorna på bilen och spårvagnen eftersom han körde utan körkort tänkte iförsta hand att försäkring bolag kommer väl inte stå för kostnaderna om föraren som framför fordonet kör utan körkort så fick då föraren stå för kostnaden själv var frågan

Har XC60 2016 bsr optimerad steg 1 Plus

#1492945
Catan90 skrev: lör 19 mar 2022, 20:19
cse skrev:Förstår tyvärr inte vad frågan är.
Frågan var om hans försäkringsbolag täcker skadorna på bilen och spårvagnen eftersom han körde utan körkort tänkte iförsta hand att försäkring bolag kommer väl inte stå för kostnaderna om föraren som framför fordonet kör utan körkort så fick då föraren stå för kostnaden själv var frågan

Har XC60 2016 bsr optimerad steg 1 Plus
Försäkringsbolaget står för skadan, men kommer kräva föraren utan körkort om ersättning

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]