Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1489846
Roade mig med att kika över villkoren för maskinskada hos Volvia. Det står så här:

För fordon som inte har genomgått service enligt tillverkarens anvisningar lämnas från maskinskadeförsäkringen
en begränsad eller ingen ersättning alls enligt A och B om skadad komponent och/eller följdskada av den skadade
komponenten kan ha påverkats av utebliven service.

A) Ersättning betalas med 50 % av skadevärderingsbeloppet före självriskavdrag om fordonet
vid ett (1) tillfälle inte har genomgått service enligt tillverkarens anvisningar.

B) Ingen ersättning betalas om fordonet vid fler än ett tillfälle inte har genomgått service enligt tillverkarens
anvisningar.

Detta gäller även om utebliven service ligger i tiden före försäkringen tecknades. Om du inte kan visa
att fordonet genomgått service räknas det som utebliven service. Om försäkringstagaren inte kan visa att fordonet
genomgått service enligt ovan räknas det som att service inte skett enligt tillverkarens anvisningar. Att service har
gjorts ska visas genom kassakvitto, verkstadsfaktura med arbets- och materialspecifikation eller genom att den är
registrerad och dokumenterad av generalagent eller tillverkare.

Jag jämför med Trygg Hansa:

Aktsamhetskrav/säkerhetsföreskrifter för fordonet
• Fordonstillverkarens anvisningar om skötsel, service och underhåll ska sedan första
registreringsdag ha gjorts på det sätt och med de intervall som fordonstillverkaren angivit
i den serviceinformation och instruktionsbok som tillhör fordonet.
• Fordonet får inte användas när det har belagts med meddelat/kvalificerat körförbud.
• Fordonet ska ha lagstadgad utrustning, till exempel lagligt mönsterdjup på däck.
Om aktsamhetskraven/säkerhetsföreskrifter inte följs
Ersättningen minskas, normalt med 25%. För näringsidkare kan ersättningen minskas eller
helt utebli. Regler om nedsättning av ersättning finns i avsnitt G.4 Begränsningar av vårt
ansvar.

Om du inte följt aktsamhetskraven – konsument
Har den försäkrade inte följt aktsamhetskrav/säkerhetsföreskrift i försäkringsavtalet eller en
författning som villkoret hänvisar till, kan försäkringsersättningen, såvitt angår denne, sättas
ned med ett skäligt belopp. Nedsättning sker efter vad som är skäligt med hänsyn till förhållandets samband med den inträffade skadan.
Se vidare avsnittet Nedsättning av försäkringsersättningen.

Har den försäkrade åsidosatt sina förpliktelser enligt försäkringsavtalet minskas försäkringsersättningen med ett skäligt avdrag. I vilken mån nedsättning ska ske avgörs efter vad som
är skäligt med hänsyn till samtliga föreliggande omständigheter. Av betydelse är om åsidosättandet skett med uppsåt eller i annat fall graden av oaktsamhet. Hänsyn tas till om det
föreligger förmildrande omständigheter eller om nedsättningen skulle bli oskäligt stor. Vid
allvarliga brott mot dina förpliktelser kan ersättningen helt falla bort.

Funderingar:
Det står rätt mycket skarpare i Volvias villkor om att servicen ska vara skött exemplariskt. Förutsättningen är dock att ev skada som inträffar kan härledas till den missade servicen.

För egen del drar jag ibland över serviceintervallet upp till en månad/100 mil. Frågan är ju då om det är ett missat servicetillfälle? Å andra sidan - vid service görs ju vanligtvis ett oljebyte, nåt filter och lite inspektioner. En något försenad service borde ju vara svår att härleda till en specifik skada. Jag kan tänka mig att det möjligen skulle kunna ske om motorn skär ihop på grund av missat oljebyte. Överlag känns det knepigt att härleda en ev missad service för fem år sedan till en skada som uppkommer nu. Därmed kanske skrivningen i villkoren inte har någon faktisk innebörd mer än i extremfallen?

I TH´s fall så görs en nedsättning med 25% vilket ju är markant mildare än hos Volvia. Å andra sidan står det ingenting om att den missade servicen ska kunna kopplas till den inträffade skadan.

Det ska även ställas mot https://motorbranschen.mrf.se/arn-beslu ... branschen/ där tidigare ägares miss med service inte ska lasta nuvarande ägare. I det fallet var servicen försenad med några få månader och några få hundra mil. Med det synsättet skulle bilägaren riskera att bli utan ersättning om han hade ägt bilen sedan ny. På det sättet blir Volvias villkor "bättre" än THs eftersom de nämner att det ska finnas ett samband mellan missad service och skada.

Någon som har någon erfarenhet hur kinkiga försäkringsbolagen är? Om man är sen med servicen någon månad kanske man lever i falsk trygghet avseende sin bilförsäkring?

Står och väljer mellan TH och Volvia.
#1489851
Länsförsäkringar:
Aktsamhetskrav
Generalagenten/tillverkarens anvisningar beträffande till exempel
driv- och smörjmedel, uppdatering av mjukvara samt service och
skötsel av fordonet ska följas. Detta gäller även för tiden innan
försäkringen tecknades.

Åsidosättande av aktsamhetskrav eller annan föreskrift
Har du inte följt de aktsamhetskrav eller föreskrifter som anges i villkoren kan ersättningen från försäkringen sättas ned eller helt utebli.

Notering - LF går in på mjukvaruuppdateringar också!
#1562735
Hej!

Jag har funderat på samma sak kring maskinskada och serviceintervall och serviceinnehåll.

Jag läser i Volvos servicebok för V60 II -2020 att toleransen är +/- 1 månad och 125mil. Således borde det vara lugnt att överskrida/underskrida serviceintervallet litet grann, eftersom det är i enlighet med "tillverkarens anvisningar" för service.

Men man bör alltså kolla upp tillverkarens tolerans för varje bil. T.ex. Kia har ju ingen tolerans längre för sin garanti när det gäller service, d.v.s. överskrider man med 1 dag eller 1 mil så upphör garantin. Och eftersom de inte har någon godtagbar för tolerans för service gäller ju samma sak för maskinskadeförsäkringen då försäkringsbolagen kräver att bilen ska servas enligt tillverkarens instruktioner.

Sen tycker jag också att det är intressant att försäkringsbolagen börjat ställa krav på att mjukvaruuppdateringar också ska vara gjorda i samband med service! Såg att Folksam också kräver det:

"33. Biltillverkarens anvisningar för service och underhåll (inklusive mjukvaruuppdateringar) ska följas (från det att fordonet registrerades första gången). Service och underhåll ska vara fackmannamässigt utfört. Detta gäller även för tiden innan du teckande försäkringen och du ska kunna visa att service är utförd på fordonet. Om du inte kan visa att fordonet genomgått service räknas det som utebliven service. (...) "

och

"Om aktsamhetskraven i punkt 33 bryts gör vi normalt avdrag med 25 procent på ersättningen. Avdraget görs efter vad som är skäligt med hänsyn till förhållandets samband med den inträffade skadan, det uppsåt eller den vårdslöshet som har förekommit och omständigheterna i övrigt. Avdraget kan i allvarligare fall bli större, till och med så att du inte får någon ersättning alls. Vi gör inget avdrag om försummelsen är lindrig. (...)"

Jag vet inte om det ingår i Volvos anvisningar för service och underhåll även inkluderar mjukvaruuppdateringar? Men om man servar bilen på Volvos auktoriserad verkstäder så uppdaterar de ju mjukvaran automatiskt. Kan bli knepigt om man servar på typ Mekonomen, som väl inte kan uppdatera mjukvaran? Men samtidigt säger de att de följer tillverkarens servicerekommendationer.
#1562739
Finns allverkstäder som har Vida, som därmed kan göra mjukvaruuppdateringar. I Stockholm finns några mekonomen verkstäder som har Vida. Man får helt enkelt ringa och fråga om dom har möjlighet att uppdatera mjukvara.
#1562750
Om ett mjukvarufel upptäcks som är såpass allvarligt att det skulle resultera i en maskinskada så skulle nog Volvo göra en generell återkallelse och inte bara lägga det som en uppdatering på servicen. Så att man skulle nekas ersättning med avseende på att man inte har senaste mjukvaran är nog väldigt osannolikt.
#1562773
Även om villkoren ser ut så här så granskas det inte i varje enskilt fall. Detta är ett sätt att neka ersättning, men det betyder inte att man gör det. Hur många har kvar varenda kvitto och arbetsorder på alla servicar efter 5 år och 10000 mil? Inte många, ändå ersätts skador hela tiden.
Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]