Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
#1487622
Har senaste månaden varit i kontakt med fyra olika handlare ang billån på begagnad bil: Riddermark Finans, Santander (Autohero), Blipp och Volvo Finans. De tre första ger utan vidare en ränta på typ 2% medan Volvo tar mer än det dubbla.

Har visserligen bara pratat med en Volvohandlare men han menade att det aldrig går att komma under 4,25% och "ligger man inte rätt i pris kan man erbjuda kunden en ränta på 1,95%". Han menar alltså att oberoende handlare har högre pris på sina begagnade bilar jämfört med Volvo-handlare och att det är därför de kan erbjuda en lägre ränta. Att bilarna skulle ligga mer rätt i pris hos Volvo, jag vet inte det jag.. Självklart kan jag köpa bilen med nån av de andra finansiärerna men tycker det verkar smidigt med avbetalning, försäkring och serviceavtal på samma faktura. Dessutom går jag miste om rabatten på ca 180kr/månad på service om man inte finansierar köpet genom Volvo.

Ni som har finansiering genom Volvo vad har ni fått för ränta?
Användarvisningsbild
av js1
#1487637
4,21% på Volvokortet.
Går ju att låna till lägre ränta om man t ex har en bostad som säkerhet men jag orkade inte klydda för nån hundring i månaden efter ränteavdrag. Har inget jättestort lån. Tyckte det var smidigt att ha det samlat och få lite rabatt på service och försäkring.
Användarvisningsbild
av Derank
#1487656
2,37 volvo Finans, har haft 1,95-2,55 de senaste 12åren på Volvo Finans, skulle aldrig betala över 2,50 idag
av Lockis
#1487683
Derank skrev: mån 07 feb 2022, 20:34 2,37 volvo Finans, har haft 1,95-2,55 de senaste 12åren på Volvo Finans, skulle aldrig betala över 2,50 idag
Grattis!

Vid mitt senaste privatköp lyckades jag inte komma under 4%
Användarvisningsbild
av sewen
#1495077
Blev köp genom blipp (Nordea Finans). För ett år sen signade jag upp för nåt nyhetsbrev eller så för att få ränta på 2,99 vilket jag utnyttjade nu. Om man har autogiro/e-faktura slipper man aviavgift 60kr. Det gick att ha alla möjliga restvärden och längd på lånet (max 96 månader med 0kr restvärde). Som hos alla (?) andra krävs det en kontantinsats på minst 20%
Användarvisningsbild
av Perra83
#1495154
Jag hade oxå riktigt hög ränta när jag köpte nuvarande bil visserligen bara 50000kr i lån som var det lägsta man fick ta för att få serviceavtal mm.
Ska jag köpa en bil igen gör jag det bara om jag får en låg ränta och det ska va klart innan jag beställer bilen. Annars går det som sagt att öka bolånet för nu har jag faktiskt utrymme men det hade jag inte för 6år sedan, just nu 1,14% i ränta.

Nej pruta för fanken på räntan!!!!
Användarvisningsbild
av sewen
#1498645
Jahapp. Precis gått en månad sen jag hämtade bilen. Inte ens fått hem första betalningsavin. Däremot har jag fått hem besked om att räntan höjs med 0,25%. Är inte det lite väl magstarkt att avisera ny ränta innan jag ens hunnit betala en endaste gång med den ränta jag förhandlade fram?! :devil:
Användarvisningsbild
av Derank
#1498649
Har du rörlig ränta så kan den ju gå upp och ner, och just nu är vi inne i en räntehöjningsperiod som kommer att vara......ja, det vet ingen.

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]