Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sewen
#1498687
@Derank, Tack för att du förklarar hur rörlig ränta fungerar. ;-)
Ok, räntan kan gå upp och ned. Någon här inne som fått den sänkt på sitt billån?
De fyra-fem långivare jag hörde med hade alla rörlig ränta. Någon här inne som har fast ränta (på sitt billån, inte bolån).
av Basilm
#1500886
Vilka bra räntor ni har!

Köpte ny xc60 i augusti 2021 med 4,97% ränta - rörlig. Den är nu uppe i 5,47%.
Osäker om det "endast" är pga omvärldsbilden...jag måste inbilla mig men varje gång jag gjort lite extra amorteringar har räntan till följande månadsfaktura "chockhöjts", så att säga. En tredjedel av lånet är betalat sen i aug men den effektiva räntan har också gått upp med 10% av det som skyltades (0,5% av 5% med andra ord). Det går väldigt fort...hörde mig för med de jag köpte bilen av, det verkar inte vara möjligt att ändra (se binda) räntan nu efter man redan börjat betala av på lånet?
Inga jättesummor för min del heller, men på 100k gör 0.5% extra (kommer säkert bli det dubbla innan sommaren är över!) en del.
Användarvisningsbild
av sewen
#1502336
Tittade runt som sagt och hittade inte nån som erbjöd bunden ränta på billån. Nu iom att USA höjde sin ränta lär vi ser våra billån gå upp ännu mer.
Snackade med Nordea igår. Tydligen måste man betala aviavgift (55kr) även fast man får fakturorna digitalt till Kivra och har autogiro. Däremot slipper man avgiften om man istället väljer e-faktura. Märkligt men det var klara besked på den punkten.
av Cc1
#1507042
Någon som lyckats ordna någon ränterabatt hos Volvofinans. Har idag lån på 130k, ca 50% av värdet men den rörliga räntan är och nosar på 6%.
Användarvisningsbild
av Derank
#1507058
att omförhandla ett lån på 130k för att få kanske 1% lägre ränta är iaf i min värld meningslöst. På den summan gör det ju varken till el från.
Användarvisningsbild
av sewen
#1514528
Upp 1% till idag. :crying: Ska titta på att betala av största delen nästa månad. Vi har rätt stort lån på bilen så räntekostnaden är nästan en tusenlapp i månaden eller nåt sånt.

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]