Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1481621
JEriksson skrev: Sen, något som kan vara tänkvärt. Har du betalt i 10 månader och får för dig att sälja bilen utan att service är gjord så är det inte säkert att man får tillbaka dem. Så var det för min far, det kanske är ändrat.
Det skulle jag säga är mer regel än undantag, utan serviceavtal är man fri att byta bil och köra hur kort/långt som helst och man betalar för vad det faktiskt kostar. 10% är ju patetiskt för att låsa upp sig som man gör med ett serviceavtal. När jag köpte en ny bil fick jag det för 40kr/månad i tre år (max 4000mil/år), för den besparingen kan jag stå ut med att vara inlåst i ett avtal :)
#1481880
MartinS skrev: mån 03 jan 2022, 15:06
JEriksson skrev: Sen, något som kan vara tänkvärt. Har du betalt i 10 månader och får för dig att sälja bilen utan att service är gjord så är det inte säkert att man får tillbaka dem. Så var det för min far, det kanske är ändrat.
Det skulle jag säga är mer regel än undantag, utan serviceavtal är man fri att byta bil och köra hur kort/långt som helst och man betalar för vad det faktiskt kostar. 10% är ju patetiskt för att låsa upp sig som man gör med ett serviceavtal. När jag köpte en ny bil fick jag det för 40kr/månad i tre år (max 4000mil/år), för den besparingen kan jag stå ut med att vara inlåst i ett avtal :)
De beror nog på vad avtal man har å. Har just tecknat nytt till min bil och kör jag över mina 1500 mil per år betalar jag lite extra å skulle jag köra mindre får jag tillbaka pengar. Samt att byter jag bil avslutas avtalet och jag betalar endast extra om de fattas nåt till föregående service å har jag betalat in på kommande service så får jag tillbaks det. Gäller att läsa de finstilta innan man tecknar nåt😁
#1482236
Var nog jag som var lite för snabb på knappen innan ja läste vad jag skrev😉 Då mitt avtal är tecknat strax innan en service så betalar jag i efterhand å inte i förskott så då kan aldrig jag gå back på avtalet👍
#1483117
Jag funderar själv på vad som händer till hösten, betalar 343 kr i månaden och den har gått drygt 10 000 mil nu så om ca 2-3 år är det dags för kamremsbyte 15 000 mil.
Men 2024 är den ju 8 år gammal och då upphör maskinskadeförsäkringen och då är det nog dags att serva på annat sätt.
Användarvisningsbild
av js1
#1534957
Förstår inte heller ts negativa reaktion av ett mail men men, vi är alla olika.
Sitter själv i samma situation att mitt avtal behöver förnyas. Kan dock inte bestämma mig för om det är nån ekonomisk fördel att teckna två eller tre år eller att bara förlänga ett år i taget. Jag planerar behålla bilen länge.
#1534969
Fördel eller ej, det som händer om man tecknar längre är att toltalsumman slås ut över fler år. Har man tex ett kamremsbyte eller annat dyrt ena året så fördelas det över tre år istället för ett. Dessutom så garderar man sig mot inflation och andra prisökningar genom att teckna längre avtal.
#1535642
Är man det minsta intresserad och inte har tummen alldeles mitt i handen så är service inga problem. Servade en V60 AWD i våras och man behöver inte vara under bilen. Olje filtret sitter exemplariskt (5-cylinder) och oljan suger jag upp genom olje stickan. Biltemas olja är bara 1/3-del av priset mot original. Svåraste jobbet var att byta friskluft filter.... :-o
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]