Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Bempo
#1481001
Vår V60 är nu tre år gammal, har rullat 2600 mil, och jag fick ett mejl från Volvohandlaren att serviceavtalet vi tecknade vid köpet upphör. Vi har betalat 199:- / månaden och jag har tyckt det var en bra lösning. I mejlet stod att om vi ville teckna nytt avtal skulle det kosta 359:- / månaden för kommande 12 månader. Om vi ville veta vad det skulle kosta för 24 eller 36 månader skulle vi kontakta handlaren och begära offert.

Det gör jag inte, jag tar inte kontakt med den handlaren igen. Mejlet gjorde mig riktigt f-bannad genom att så tydligt beskriva att handlaren inte är intresserad av mig och vår gamla bil längre. Hade de kostat på sig kundvård genom ett gammalt hederligt telefonsamtal för en dubbelriktad dialog så hade vi säkert resonerat ihop oss om en lösning. Men nu sköter man sånt här genom att låta datasystem skicka ut standardmejl och personalen tar en fika och tycker de gjort ett bra jobb när de skickat ”up yours” till en massa kunder.

Jag är ju inte ensam om att ha en gammal bil, hur har ni andra gjort när era första serviceavtal upphört. Tecknar ni nytt eller lämnar ni in för service och tar hela kostnaden då? När bilen är mer än tre år, vänder ni er till Volvo eller fristående serviceföretag?
#1481075
Så länge det inte är förknippat med stora rabatter att välja serviceavtal så betalar jag hellre för varje service enskilt, det ger mig större frihet vid val av verkstad och vid oförutsedd händelser som påverkar miltal och/eller bilägandet i stort.
#1481080
Förundrad över hur du kan bli så förbannad över att man valt allt göra det utskicket automatiskt. Med tanke på hur många bilar det rullar ute på vägarna så skulle säljarna inte göra annat än att ringa runt till folk vars serviceavtal löper ut. Ett snabbt mail tillbaka till din återförsäljare med ett "Hej jag skulle gärna ta ett samtal om detta, kan ni ringa mig?" så får du säkert en personlig kontakt. Personligen vill jag inte bli uppringd för en sån sak öht, kan ske via mail alltihop. Generationsfråga kanske?

För att svara på frågan tycker jag serviceavtal är trevligt, förutsatt att man får nåt för det. När vi hade vår V60 hade vi serviceavtal då vi fick 10% rabatt jämfört med betalning per service samt fri hyrbil, väldigt smidigt att bara lämna in. Nuvarande serviceavtal har jag istället för att det var billigt vid köp av bilen (nu har vi det rent av gratis pga strul med handlaren), för det ingår ingen hyrbil eller liknande. Om serviceavtalet inte innebär någon besparing eller extra förmån känns det bättre att betala per tillfälle, och dela upp det med volvokortet om man inte vill ha det som klumpsumma :)
#1481097
För min del när jag hade avtal och det skulle förnyas så sa jag upp det.
Skulle gå från dryga 200 till över 400 i månaden så valet var enkelt.
Däremot tog jag och satte undan 500 på ett konto för att ha till service mm

Sen, något som kan vara tänkvärt. Har du betalt i 10 månader och får för dig att sälja bilen utan att service är gjord så är det inte säkert att man får tillbaka dem. Så var det för min far, det kanske är ändrat.
#1481111
Med tanke på hur få mil du kör per år så borde det rimligen inte bli så dyrt att betala servicearna - varannan service blir ju då en basservice och varannan en underhållsservice.
Jag avslutade också mitt serviceavtal efter tre år då dom ville höja det från 158/mån (inkl lånebil) till nånstans runt 330/mån (utan lånebil)
Beroende på ditt förhållande till ditt servicecenter /servicetekniker kunde denne ju redan vid senaste servicen (bode vara nyligen utförd) påpekat att avtalet går ut och serverat ett pris/offert.
/M
#1481207
Ja alla resonerar ju inte som dig Bempo jag blev uppringd av Rejmes om serviceavtal när jag var upptagen med viktigare saker på jobbet så jag blev förbannad över det istället hade hellre fått ett mejl så jag förstår att de slutat ringa kunder o skickar mejl o låter kunden ta kontakt istället om de är intresserade
#1481526
Man får ju alltid rabatt om man tar serviceavtal, och då sparar man pengar. Dock ska man vara medveten om att alla auktoriserade volvoverkstäder sätter olika priser på servicen, då det lönar sig att ringa runt.
#1481533
är inne på 6året med serviceavtal som strax går ut och jag kommer ta 3år till, kommer landa på ca 300kr i månaden igen. Billigt i min värld om man inte ids serva själv vilket jag inte gör. Jag byter bromsbelägg, och det är det enda då det går på 20min då man ändå lägger om däcken.

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]