Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Loni
#1479178
Hej Volvoägare :) mitt första inlägg här!

Jag äger en XC70 MY 2016 (D4, AWD, automat) som nu gått 16 300 mil. Upplever inga problem med bilen idag och har stämplar i serviceboken enligt schemat. Nu är det dags för service (olja + filters, etc..), men vill även byta bromsvätska och kamrem (känns säkrare så).
Offerten från Bilia Strängnäs landade på ca 17 300:- (9 000:- för delar och 8 000:- för jobbet).

Jag känner även privat en mekaniker som är enormt duktig. Men han jobbar idag på skroten, så blir inga stämplar etc. Dock vet jag att han är duktig.

Så nu har jag länge gått och grubblat över var jag ska göra servicen. 17 300:- är mycket pengar för mig, men jag kan betala om det är värt med Bilia. Hos privata mekanikern blir det några tusenlappar billigare, men då får jag ingen stämpel och inga garantier. Men å andra sidan vet jag att han är duktig, och Bilia Strängnäs har jag ingen erfarenhet av alls.

Har dessutom läst en hel del historier om fusk på verkstäder där delar inte byts och det slarvas med kvalité..

Hur hade ni tänkt i mitt fall? Är det värt med service på Bilia där jag får stämpel och garanti. Eller ska jag välja min privata mekaniker där det blir billigare och jag vet att jobbet kommer göras?

Tack för era synpunkter! :-) :-)
av sicnarf
#1479238
Privat mekaniker och bara några tusen billigare??? Skit i honom då och gör det på Bilia. Men sparar du halva priset så är det nog ok att använda honom.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1479248
Nackdel med privatmeck är ju ev goodwill och uppdateringar inte blir gjorda, sen är en bil utan stämplar värd mindre i mina ögon när den ska säljas.
av Malmstroem
#1479251
Hur länge till planerar du att ha bilen? Ska du snart byta och har full historik hade jag nog valt "riktig" volvohandlare fram till försäljning. Ska du har kvar bilen längre torde du sänka din totala kostnad genom att serva billigare. Det du tjänar på billigare service torde vara mer än eventuellt lägre andrahandsvärde.

Jag hade övervägt att göra det själv. Om du inte känner dig bekväm med kamremmen så låt någon göra bara den (t.ex. din kompis). Då borde servicen kunna bli kring 10.000 billigare.

Att göra service utan kvitto, och bara någon tusenlapp billigare hade jag inte gjort. Det behöver vara billigare än så för att vara värt det.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1479277
Tycker priset låter i överkant för att vara en Classic-service...
Om du bor i Strängnäs hade jag övervägt att kontakta Volvo Car Enköping (fd. Bra Bil) för att fråga om vad de ska ha för motsvarande arbete.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1479291
Vill man kan man ju göra en service för 2900kr hos Volvo åf och sedan kan han fixa det andra, om man nu vill ha stämplar och assistansen typ.

Min förra åf bilia ville ha 1600kr för bromsoljan, de jag anlitar idag, Bildeve tar 990kr vilket är en stor skillnad för detta jobb
av Loni
#1479340
Tack för alla era inputs!

Egentligen är det ju kvalitén på jobbet som gör mig mest fundersam. Jag har ingen verkstad jag känner förtroendet för. Annars hade jag gjort servicen på verkstaden med stämpel och garanti.

Min privata mekanikern skulle ta ca 2500 för jobbet tror jag, så jag skulle spara ca 5 500 vilket är positivt i sig, men det är främst att jag litar mer på hans jobb än en verkstad jag inte känner ..

T.ex lät jag honom titta på min bil efter köpet. Och trots stämplad bok så sa han att kupéfilter verkar inte ha varit bytt som den skulle. Så han bytte ut den. Samt rekomenderade han även byta olja i växellåda och aggregatrem trots att det inte behövdes ännu enligt Volvos serviceschema.

Hittils är jag bara nöjd med bilen. Det enda negativa är priset på diesel, men det är inte bilens fel ;-) så i dagsläge tänker jag nog ha kvar den bilen i kanske i alla fall 3-4 år..
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1479348
Behöver du inte just Volvos assistans heller som många servar på Volvo åf för att få kan du ju säkert lägga till detta hos ett annat bolag eller så. Sparar du alla kvitton prydligt samt skriver i boken vad som gjorts spelar det nog inte så stor roll, köparen köper då en bil som rullat över 20 000 mil ändå så det finns nog många köpare där och all goodwill och garanti har väl seglat iväg ändå. Jag skulle kunna köpa så om jag ser att säljaren har koll och kan redovisa för vad som gjorts
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1479682
17000 kr är ju galet dyrt!
Jag hade serviceavtal på V70:n som gick ut i augusti, gjorde vanliga servicen hos auktoriserade verkstaden och kamremsbytet hos lokala Autoexperten.
Köpte kamrem och vattenpump i komplett sats (SKF) på nätet för 1100 kr och min lokala verkstad gjorde jobbet för 3000 kr.
Volvo-verkstaden skulle ha 8800 kr för kamremsbytet...

Har sagt upp serviceavtalet, det är på tok för dyrt nu sett till vad jag får för pengarna, kommer göra varje årsservice på Autoexperten hädanefter. Får assistansförsäkring i hela Europa där också, och servicepriset är 30-50% lägre.

Bilia är väl ökända för sjuka priser. De lever i första hand på företag med avtal på tjänste- och förmånsbilar. Privatkunder är jobbiga och har synpunkter på om jobben inte görs ordentligt...
av Lövet
#1479686
Assistansförsäkring är enligt mig väldigt överskattat. Hur ofta blir ni stillastående? Och om man nu skulle bli det så ingår bärgning i halvförsäkringen ändå med hanterbar självrisk (typ 1500kr).

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]