Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1473439
1) Säg att motorvärmare + kupévärmare drar 600w + 1200 x 0,5h så förbrukar du ca: 1kWh, alltså under 2:- för de trettio minuterna.
2) Bränslevärmaren drar väl ca: 0,7-0,8l/timme, alltså ca 0,4l på en halvtimme. D.v.s. ca 8:- med dagens dieselpris.

Reservation för någon tankevurpa.
Senast redigerad av 2 perin, redigerad totalt 0 gång.
#1473440
Tänk även på att det är ganska stor skillnad i effekt på en elektrisk motorvärmare och en bränslevärmare. Om det är nollgradigt ute behöver en elektrisk motorvärmare ofta sitta i 2 timmar för att motorn ska bli någorlunda varm. En bränslevärmare värmer motorn till samma temperatur på cirka 15 minuter under samma förhållanden. OBS! Detta är inga exakta värden utan mina egna slutsatser från de bilar som jag har haft genom åren.
#1473449
Diesel innehåller ungefär 9,8 kWh per liter. Det ger ett kWh pris på ca 2 kr/kWh, vilket är mer, men inte extremt mycket mer än vad elen kostar för de flesta. Elpriset har senaste tiden gått upp och ner en del, men att anta 1-2 kr/kWh är ofta någorlunda korrekt.

Sedan kommer vi till effektiviteten i värmeöverföringen. Här kommer du att ha förluster med bägge lösningarna. Ofta är el något effektivare, men det behöver inte vara så om t.ex. en kontaktvärmare används istället för att värma kylvattnet som bränslevärmarna på Volvo gör.

Slutsats: Det spelar ingen jättestor roll ur ett kostnadsperspektiv (i alla fall i relation till vad det kostar att ha bil), även om el torde vara billigare -- kanske ner mot halva kostnaden. El torde också vara bättre för miljön, och underhållsbehovet på elvärmare torde också vara lägre i längden. Om jag hade möjlighet skulle jag välja el 10 gånger av 10. Nu har jag inte elvärmare eller ens uttag där jag bor, vilket gör det svårt att välja el.
#1479691
sicnarf skrev: ons 15 dec 2021, 12:13 Dieselvärmaren går sönder efter 10 år. Dyrt att laga. Men elvärmaren klarar sig bilens livslängd. Så valet är simpelt.
Väldigt lätt, dieselvärmaren såklart!
Så smidigt med bränslevärmare att när som helst och överallt (förutom i garage) kunna starta värmaren och åka iväg i en varm och isfri bil.

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]