Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1472047
Halloj, bokade en underhållsservice på min v60 d5 twin engine via Bilbolaget.
Priset 6700kr tyckte jag var rätt dyrt men okej det är en hybrid får väl ta smällen. Det som skulle göras var luftfilter, bränslefilter och justering av hjälpaggregatsrem plus spännare.

När jag hämtar bilen så har dom bytt olja trots att det var 1500mil kvar tills den skulle bytas?

Priset var fortfarande 6700 men ingenstans har dom berättat att dom skulle byta motorolja. Bokade via nätet, har hämtat bilen och betalat.

Problemet nu 20mil senare tänds motorservice erfordras. När jag köpte bilen var den nyservad med olja också då hade dom fyllt för mycket olja (inte bra skummar vid vevstaken). Misstänker lika fel igen, dom är känsliga domhär bilarna med det.

Det jag vill veta är om jag kan reklamera "oljebytet" det har jag inte ens beställt från början. Och ja jag ska ringa dom imorgon (har inte ens hunnit köra 20mil sen service och då 15mil på ren el).
#1472067
Wiggen skrev: mån 01 nov 2021, 20:35 Halloj, bokade en underhållsservice på min v60 d5 twin engine via Bilbolaget.
Priset 6700kr tyckte jag var rätt dyrt men okej det är en hybrid får väl ta smällen. Det som skulle göras var luftfilter, bränslefilter och justering av hjälpaggregatsrem plus spännare.

När jag hämtar bilen så har dom bytt olja trots att det var 1500mil kvar tills den skulle bytas?

Priset var fortfarande 6700 men ingenstans har dom berättat att dom skulle byta motorolja. Bokade via nätet, har hämtat bilen och betalat.

Problemet nu 20mil senare tänds motorservice erfordras. När jag köpte bilen var den nyservad med olja också då hade dom fyllt för mycket olja (inte bra skummar vid vevstaken). Misstänker lika fel igen, dom är känsliga domhär bilarna med det.

Det jag vill veta är om jag kan reklamera "oljebytet" det har jag inte ens beställt från början. Och ja jag ska ringa dom imorgon (har inte ens hunnit köra 20mil sen service och då 15mil på ren el).




Sista stycket låter som det passar in här https://msverige.se/allt-om-bilen/skots ... -verkstad/
#1472530
Oljebyte ingår i alla volvos servicear.

Ditt problem som du upplever är alltså inte priset, det har ni kommit överens om och du har accepterat det. Ditt problem som du upplever är alltså att verkstaden har gjort MER än ni kommit överens om, till samma pris som ni kom överens om. Det är inget problem...
#1473302
MartinS skrev:Oljebyte ingår i alla volvos servicear.

Ditt problem som du upplever är alltså inte priset, det har ni kommit överens om och du har accepterat det. Ditt problem som du upplever är alltså att verkstaden har gjort MER än ni kommit överens om, till samma pris som ni kom överens om. Det är inget problem...
SubMarine skrev:Motorservice erfordras låter snarare som att det finns felkoder än att det är dags för vanlig service?
Frågeställningen är väl snarare om TS kan reklamera något han inte beställt, när det nu är utfört. Inte att han fått för mycket för pengarna. Eftersom han misstänker att det är oljemängden som orsakar varningen. Jag hade också samma meddelande när verkstaden fyllt på för mycket olja så det fick justeras i efterhand.
#1473359
Kan man inte kontrollera oljenivån själv för att ha lite mer kött på benen i frågan? Om de har fyllt på för mycket olja borde det väl bara vara att påpeka det för verkstaden och så får de åtgärda det eftersom de faktiskt har bytt olja på bilen?
#1473382
Det är ju klart man kan reklamera något som gjorts. Hade verkstaden repat bilen kan man naturligtvis reklamera det, även om det inte var ett lackjobb man lämnat in bilen för.
#1473570
Det görs service inkl oljebyte varje år eller vid 3000mil, det som inträffar först oavsett om du kört 300mil eller 3000mil.
Har du bokat underhållsservice har du bokat även oljebyte.
Varifrån har du fått informationen om att olja inte skulle ingå i servicen?

Har dom fyllt på för mycket olja har du servicegaranti 1år så då får dom stå för ev åtgärd.

Skickat från min SM-G780G via Tapatalk


Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]