Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1453261
Hej,
Jag driver enmansbolag (eget AB) och gör bokföringen själv online i SpeedLedger. Nu har jag fått ett prisförslag på en bil som jag kommer leasa via bolaget. Målet är att göra en Nettoavdrag för bilförmån i löneprogrammet.

Det som gör mig förvirrat är hur jag ska tolka förmånsvärdet som jag har fått från bilhandlaren, så här står det:

* Bilförmån per år: 69583 kr
* Bilförmån per månad: 5799 kr
Bilförmån netto, vid 50% marginalskatt, per månad: 2899 kr

Jag har en lön på 44k /mån.

Frågan är: Är det 2899kr som jag ska göra nettolöneavdrag på?

Ett nettolöneavdrag innebär att den anställde betalar arbetsgivaren med beskattade medel och får därmed förmånsvärdet för en skattepliktig förmån reducerat med belopp upp till förmånsvärdet
#1453262
Nej, så pass bra är det inte.
Säg att du har 30 000kr nu. Ska du göra ett nettoavdrag med bibehållen lön funkar det så att du höjer din lön med förmånsvärdet (5000kr i exemplet)

Lön 35000 kr (30000 +5000 )
Skatt 30% på 35000 kr (30% på 35000) = 10500 kr
Nettolön = 30000 + 5000 – 10500 – nettolöneavdrag 5000 = 19 500 kr

Arbetsgivaravgifter 31,42% 35000 kr = 10 997 kr



Jag skulle nog göra bruttoavdrag om jag var dig. Då slipper du nog betala 50% skatt. Du ligger nära brytgränsen för det med dina 44k i månaden.

Bättre att du då tar lägre lön (med bruttoavdrag) och sen kan ta utdelning på vinst om du har pengar över inför boksluten.


#1453414
Värde av förmåner läggs på toppen av lönen och utgör skatteunderlag, man får alltså ut mindre pengar i plånboken. Betalar man till arbetsgivaren i form av nettolöneavdrag ska förmånsvärdet minskas och den extra skatten blir lägre.

Med de siffror du angett blir det såhär (skatten ungefärlig):

Brutto 44k, netto c:a 33k utan förmånsvärde.
Med förmånsvärde totalt brutto 49,8k, netto c:a 30k utan nettolöneavdrag (skatten blir högre och dras från samma kontantbelopp som tidigare).
Med nettolöneavdrag på hela förmånsvärdet har du netto 33 000-5799=27 201, då ger förmånsvärdet ingen extra skatt men du har mindre pengar i handen.
Nettolöneavdraget kan vara ett belopp vilket som helst i spannet 1-5799 kr, det är förmånsvärdets bruttobelopp som reduceras när du betalar med skattade pengar.

Förmånsvärde är pensionsgrundande men inte sjukpenninggrundande, det kan vara bra att känna till.
#1453428
PerraS
Är du säker på det där... alltså att förmånsvärdet ska dras från lönen efter skatt.
Jag har lärt mig att man drar bort det från lönen innan inkomstskatten.
Alltså 44000kr - 5799kr.
av para
#1453452
joel80 skrev: fre 09 jul 2021, 09:33 PerraS
Är du säker på det där... alltså att förmånsvärdet ska dras från lönen efter skatt.
Jag har lärt mig att man drar bort det från lönen innan inkomstskatten.
Alltså 44000kr - 5799kr.
Nettolöneavdrag dras såklart från nettot efter skatt.
#1453513
PerreS skrev: fre 09 jul 2021, 06:29 Värde av förmåner läggs på toppen av lönen och utgör skatteunderlag, man får alltså ut mindre pengar i plånboken. Betalar man till arbetsgivaren i form av nettolöneavdrag ska förmånsvärdet minskas och den extra skatten blir lägre.

Med de siffror du angett blir det såhär (skatten ungefärlig):

Brutto 44k, netto c:a 33k utan förmånsvärde.
Med förmånsvärde totalt brutto 49,8k, netto c:a 30k utan nettolöneavdrag (skatten blir högre och dras från samma kontantbelopp som tidigare).
Med nettolöneavdrag på hela förmånsvärdet har du netto 33 000-5799=27 201, då ger förmånsvärdet ingen extra skatt men du har mindre pengar i handen.
Nettolöneavdraget kan vara ett belopp vilket som helst i spannet 1-5799 kr, det är förmånsvärdets bruttobelopp som reduceras när du betalar med skattade pengar.

Förmånsvärde är pensionsgrundande men inte sjukpenninggrundande, det kan vara bra att känna till.
Tack för ditt svar men jag fick inte svar på min fråga: Om jag ska göra nettlöneavdrag på lönen, vilken av dessa siffror ska jag använda?
  • 5799kr
eller
  • 2899kr
av para
#1453588
AndersErik01 skrev: fre 09 jul 2021, 20:19
PerreS skrev: fre 09 jul 2021, 06:29 Värde av förmåner läggs på toppen av lönen och utgör skatteunderlag, man får alltså ut mindre pengar i plånboken. Betalar man till arbetsgivaren i form av nettolöneavdrag ska förmånsvärdet minskas och den extra skatten blir lägre.

Med de siffror du angett blir det såhär (skatten ungefärlig):

Brutto 44k, netto c:a 33k utan förmånsvärde.
Med förmånsvärde totalt brutto 49,8k, netto c:a 30k utan nettolöneavdrag (skatten blir högre och dras från samma kontantbelopp som tidigare).
Med nettolöneavdrag på hela förmånsvärdet har du netto 33 000-5799=27 201, då ger förmånsvärdet ingen extra skatt men du har mindre pengar i handen.
Nettolöneavdraget kan vara ett belopp vilket som helst i spannet 1-5799 kr, det är förmånsvärdets bruttobelopp som reduceras när du betalar med skattade pengar.

Förmånsvärde är pensionsgrundande men inte sjukpenninggrundande, det kan vara bra att känna till.
Tack för ditt svar men jag fick inte svar på min fråga: Om jag ska göra nettlöneavdrag på lönen, vilken av dessa siffror ska jag använda?
  • 5799kr
eller
  • 2899kr
5799kr

Sen skriver du 0 i rutan för bilförmån när du gör arbetsgivaredeklarationen.

Gå även in på skatteverkets sida och gör en riktig beräkning av bilförmånsvärdet med allaeventuella tillval. Lita inte på vad bilhandlaren anger. Förmånsvärdena gick generellt upp typ 30% för nyregistrerade bilar nu vid halvårsskiftet.
av Lockis
#1527883
Varför vill man göra netto avdrag i enmansbolag.
Det är väl bättre att bara betala skatten på förmånsvärdet? Rent ekonomiskt.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]