Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av D3nn05
#1447223
Hej!
Någon som vet något om svensk bilhandelsförsäkring? Köpt en Volvo - 18 med 9k mil och säljaren försöker få mig att köpa 2 år hos dom för 4500kr.

Kollar man tex länsförsäkringar så täcker ju deras helförsäkring maskin och elektronik upp till 8år eller 12000mil. Ringt och kollat med dom lite mer detaljerat vad som ingick och lät som det täckte precis samma som sbil.

Ringde sbil och frågade vad skillnaden va mellan deras och tex läns. Deras svar var: ingen självrisk, upp till 50k per skada. och händer det något med bilen typ 2 månader efter köp brukar försäkringsbolagen hänvisa till bilhandlaren?.

Kollade även igenom deras villkor och vad försäkringen inte täcker så såg jag detta: "Skador som orsakats av köld, väta, vatten eller korrosion, läckage, slangar, rör, missljud, obalans, lager, vibrationer, kedjor, remmar, vajrar, samt slitage på delar som ingår i ordinarie underhålls- service, t.ex. bromsbelägg, skivor, filter, gummi-detaljer, packningar och liknande. " betyder det typ att om kamrem går av och förstör motorn så täcks det inte för att det va en rem?

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1447224
Normalt räknar jag med att alla dessa extraförsäkringar inte lönar sig om du kan betala enstaka reparationer som skulle dyka upp om ära sällsynta sådana, detta dessutom när de redan räknat bort att typ halva bilen inte täcks av deras försäkring. Dessutom lite som de nämner så har du 6 månaders "garanti" på fel som upptäcks inom 6månader via konsumentköplagens ändå. Lägg de pengarna i en fond tillsammans med andra hushållsmaskinersförsäkringar så tror jag att du har mer pengar över när du dör :)
av Lövet
#1447252
En så ny bil behöver inte den typen av extraförsäkringar. Du har maskinskadan och dessutom reklamationsrätt mot bilfirman. Det är den senare som firman försöker skydda sig mot genom att få dig att köpa en "bättre" försäkring.
av D3nn05
#1447417
Känns som en sån försäkring är mer till för bilar som är över 8 år eller gått över 12k mil.
Men som sbil sa kan verkligen tex länsförsäkringar hänvisa till bilhandlaren om bilen skulle gå sönder första halvåret? Har man betalat för en försäkring så ska la den gälla oavsett om det är inom reklamation tiden?
av Lövet
#1447420
Försäkringsvillkoren kan absolut säga att försäkringen inte gäller om skadan omfattas av reklamationsrätten
av D3nn05
#1447421
Ah hittade den paragrafen nu. "Försäkringen gäller inte för skada som leverantör eller annan ansvarar för
enligt lag, garanti eller liknande åtagande. Försäkringen gäller om du kan
visa att den som gjort åtagandet inte kan fullgöra detta."

Så tekniskt sett är försäkringen giltig efter 6 månader och innan det ska allt reklameras till bilfirman. Och det är dom 6 månaderna som firman vill att jag ska försäkra för 4500 så dom slipper betala? Om dom nu är rädda för att betala varför bjuder dom inte på 6 månader försäkring?
av Lövet
#1447422
Helt riktigt

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]