Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1441834
Nyfiken på era erfarenheter och tankar runt Volvo Selekt - Bra, dåligt, fungerar, fungerar inte. När jag köpte min Volvo hade jag större förväntning.

Vad betyder ord :nerd: som - Inte vilken bil som helst, kontrollerad och uppgraderad, begagnade bilar med nybilsgaranti, Volvo Selekt både känns och ser ut som en ny bil, men till priset av en begagnad, Volvo Selekt Privatleasing, Volvo Selekt Premium. Erfarenheter från bytesrätten, serviceavtal, bilförsäkringar, tillval

Tittade på forument och kunde inte hitta någon samlad rubrik, men kunde hitta olika trådar där ordet ”Selekt” kommer upp, min egen erfarenhet är att det låter bättre än det är! Kanske har det med att göra vilken återförsäljare det är?

Hittade några rader om:
VOLVO SELEKT OCH VAL AV FÖRSÄKRINGSBOLAG
www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f= ... t#p1359939
VOLVO SELEKT OCH EFTERMONTERING AV THULE BRINK DRAGKROK HOS DRAGKROK.SE
www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f= ... t#p1360062
MRF 6 MÅNADERS GARANTI
www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f= ... t#p1439180
MRF GARANTI, VAD HAR NI FÖR ERFARENHETER?
www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=55&t=162523
VOLVO SELEKT XC90 - FALSK MARKNADSFÖRING?
www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=141775

Vad har ni erfarenheter så skriv gärna några rader, nyfiken :-)
#1441835
Min erfarenhet är:
Bra: :-)
- Nybilsgarantin på 2 år, så allt som inte fungerar går på garantin. Sen tar det slut.
- Volvo On Call funktionen, man kommer till Volvo supportcenter och kan fråga om saker som inte fungerar.

Fungerar inte :oops: :
- Orden ’”Inte vilken bil som helst”, betyder bara att det har fått en service. Och orden ”är i så gott skick att de är
jämförbara med en ny bil” bör man se upp med, det är kanske ordet ”jämförbar” kan innebär allt mellan himmel och
jord som repor, varit med i en krock.
- Ordet ” Kontrollerad och uppgraderad” och kvalitetsprotokollen omfattar över 100 punkter betyder inget. I mitt fall så
var spolarvätskan slut innan jag kom till första korsningen, då var det sol ute och råkade testa vindrutetorkarna, det
skulle vara påfyllt. Trasiga delar ingick och fick ringa säljaren redan nästa dag, vissa ersattes utifrån nybilsgarantin och
andra blånekar man till. Och 100 punkterna, nja om spolarvätskan är slut och finns trasiga delar så tog mitt
förtroende också slut där.
- Ordet ” Kontrollerad och uppgraderad” Det saknades en deklaration, fast man är medlemar i MRF och ska ha en
varudeklaration.
- inom 2 månader har bilen varit 7 dagar på verkstad för av olika orsaker eller ca 15 % av tiden den har varit Selekt.
- Ingen hyrbi (Selekt), hyrbil gäller bara helt nya bilar det gäller bara första 2 åren. Min säljare mejlade att det ingick, men
hade inte koll på det. Fick kalla fötter när verkstan ringde om hyrbilskostnaden. Istället för inse misstaget och ta
kostnaden, begärde man in hyrbilen omgående för att ingen skulle drabbas för hyrbilskostnader. Inte så kul på en
fredag eftermiddag när bilen ska stå på verkstaden över helgen.
#1451199
Fick en intressant upplevelse av Volvos Cars återförsäljares i storstan Stockholm, nybilsgaranti, beakta konsumentköplagen
- 6 första månaden har säljaren bevisbördan,
- Efter 7 månaden har köparen bevisbördan,

Det är därför viktigt ta upp alla fel inom 6 månader, gör det skriftligt och dokumentera det.

När det gäller Volvo Selekt/nybilsgaranti och hantering av dessa hos en av Volvos återförsäljares, har jag upplevt några intressanta saker. Det har inte riktigt förstått att första 6 månader är det säljaren som har bevisbördan. Vid fel så har flera tekniker inom samma Volvos återförsäljare sagt att felsökning måste man betala, beskrivande text är följande: Felsäkning steg 1, provkörning, mekanisk kontroll, kontroll på lyft, kontroll miissljud. Eventuell utökad felsökning, reservdelar och reparationer tillkommer. Pris inkl moms 2 495.00 kr.

Beakta att vid åropande av nybilsgarantin så är det också att teknikern kan nämna att handhavande fel står köparen för och bedömningen gör av säljaren. I värsta fall så får du reda på det efterhand.

Fall 1- Det läcker in i bilen inom 6 månader. Volvos återförsäljares, tekniker 1 konstaterar läckage och gör en åtgärd, det var fel åtgärd. Hen hänvisar till tekniker 2, denna börjar med att säga – Är det nybilsgaranti så står jag för det, men här har du ett mottagarbevis för jobbet. Där står Felsäkning steg 1, provkörning, mekanisk kontroll, kontroll på lyft, kontroll miissljud. Eventuell utökad felsökning, reservdelar och reparationer tillkommer och 2 495.00 kr.

Det är inom 6 månader, i detta fall så är det 3 månader och man säger att är det stopp i dräneringen så måste köparen stå för kostnaden! Bilen är redan 3 år och det finns ALLTD en risk att det har blivit stopp under ägare 1 och fanns där när du köpte. Det är ett dolt fel som du måste betala för enligt denna Volvos återförsäljares.

Det innebär att konsumentskyddet ej följs ( 6 månaders regel), där säljaren har bevisbördan inom 6 månader. Du får en felsökningskostnad på 2 495 kr samt stå för alla reservdelar och reparationer.

Är det efter 6 månader och du inte har upptäckt så är det även enklare att välta över kostnaden på dig och nybilsgarantin är blott minne i fall 1. Det kan vara bättre välja en annan oberoende verkstad om felet är enkelt.

Fall 2 –Du har inom 6 månader upptäckt 2 fel på bilen och åropar nybilsgarantin. När du kommer till Volvos Cars återförsäljares verkstaden så möts du och serviceteknikern. I varudeklarationen för bilen nämns inget att något är trasigt, men du har upptäckt att det är fel under ditt ägande och vill att bilen åtgärdas. Det ska inte finns några fel på bilen, det är en Volvo Selekt bil och kvalitetssäkrad.

Serviceteknikern börjar med att säga – Är det nybilsgaranti så står jag för det, men här har du ett mottagarbevis för jobbet. Där står Felsäkning steg 1, provkörning, mekanisk kontroll, kontroll på lyft, kontroll miissljud. Eventuell utökad felsökning, reservdelar och reparationer tillkommer och 2 495.00 kr. På sidan två står samma sak igen - Felsäkning steg 1, provkörning, mekanisk kontroll, kontroll på lyft, kontroll miissljud. Eventuell utökad felsökning, reservdelar och reparationer tillkommer och 2 495.00 kr. Det innebär att du måste betala 4 990 kr innan det avgör om det är nybilsgaranti eller du får betala för bristerna du har upptäckt.


Vid samtal med verkstaden, framkom att det ändrad policy inom bolaget, Volvos Cars återförsäljares centralt ändrat tolkningen av nybilsgarantin, man är mycket hårdare i bedömningen av handhavandefel (köparen står för kostnaden) och släpper inte igen nybilsgarantier fast teknikern bedömer det. Det tar inte hänsyn till 6 månadens regel heller, utan samma gäller från första dagen. Denna policy ändring slår i sin tur tillbaka på verkstaden inom Volvos återförsäljares egna organisation och serviceteknikern, vilket gör att man är restriktiv i sina bedömningar och man bör utgå från att du som konsument får stå för kostnaden även inom 6 månaders gräns enligt konsumentlagen. Det innebär att du som bilköpare av en Volvo Selekt med nybilsgaranti så med en massa risker, finns det fel från tidigare ägare så kommer du också stå för dessa, fast du trodde bilen var i gott skick. Är det efter 6 månader så måste du som köpare bevisa, inom 6 månader drar du det till ARN då säljaren har bevisbördan.

Fel som visar sig det första halvåret (konsumentverket)
Om konsumenten klagar på ett fel under det första halvåret antas det ha funnits vid köpet. Det är då upp till dig som säljare att visa varför ett sådant antagande inte kan stämma, exempelvis om konsumenten använt fordonet på fel sätt.

Fel som visar sig under månad 7–36 (Konsumentverket)
Om ett fel visar sig i fordonet efter ett halvår är det upp till konsumenten att bevisa att felet fanns vid köpet. Det kan exempelvis göras med ett utlåtande från en verkstad. Bevisbördan ligger på konsumenten fram tills att reklamationsfristen löper ut, det vill säga tre år efter att konsumenten tog emot fordonet.

Kämpar vidare med Volvo återförsäljaren....
#1453282
Volvos Cars återförsäljares återkom i hanteringen och bad om ursäkt för det som har hänt :oops: - det borde inte ha skett och något har gått fel från deras sida, serviceteknikern borde agerat på ett annat sätt när det är garantier på bilen. Hade bilen varit äldre och utanför garantitider så är det en annan sak, då kan felsökning tillkomma och kostnaden för åtgärder (se längre ned)

Vart väldigt glad att det löste sig och att man var ärliga från deras sida :-) Något att tänka på ;-) :

utdrag, vid inlämnandet till verkstaden (Motormännen)
När du lämnat in bilen bör du begära en skriftlig beställning med uppgift om pris och reparationstid. Vid vissa uppdrag är det svårt att veta exakt hur mycket reparationen kommer att kosta och hur lång tid det kommer att ta. Vid sådana ospecificerade uppdrag bör du begära prisuppgift för felsökning och att ett kostnadsförslag lämnas. Genom dessa åtgärder kan du lättare överblicka omfattningen av arbetet, såväl som vad det kommer att kosta dig.

Begär av verkstaden att bytta delar ska sparas och lämnas ut till dig.

utdrag, under reparationen (Motormännen)
Om inget fast pris är avtalat gäller att konsumenten ska betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning, utförande, gängse pris med mera.

I fallet med: felsökning steg 1, provkörning, mekanisk kontroll, kontroll på lyft, kontroll missljud. Eventuell utökad felsökning, reservdelar och reparationer tillkommer är startkostnad på 2 495.00 kr. så är det öppet mål för reparationsverkstaden. Denna betalningsmodell så får man som konsument betala för felsökningskostnad oasätt åtgärd och sedan betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning, utförande, gängse pris med mera. Du vet ej vad kostnaden landar på och det kan bli väldigt dyrt för den som lämnar in bilen.

Fast eller ungefärligt pris (Hallå konsument)
Har verkstaden lämnat en ungefärlig prisuppgift får denna överstigas med maximalt 15 procent.

Om du och verkstaden har kommit överens om ett pris så gäller det. Skulle det vara så att du fick ett ungefärligt pris , får verkstaden lägga på max 15%, om de kan bevisa att det har kostat mer för dem att laga felen.

Utdrag, reklamation av reparation eller service (Motormännen)
Är du missnöjd med resultatet av reparationen eller servicen, ska du reklamera detta till verkstaden snarast möjligt. Vår rekommendation är att du reklamerar genom att kontakta verkstaden skriftligt, via e-post. Om du dröjer för länge med reklamationen kan du förlora din rätt till avhjälpande eller ersättning. Du måste reklamera felet innan du, på eget bevåg, försöker få felet avhjälpt.

Protestera mot felaktig faktura ( (Hallå konsument)
Om du har fått en felaktig faktura ska du bestrida (protestera mot) den del som är fel. Att bestrida innebär att du tar en skriftlig kontakt, exempelvis via mejl, med verkstaden och meddelar att du inte kommer att betala och varför.

Tänk på att du endast kan bestrida den del av fakturan som är felaktig. Om du och verkstaden kom överens om ett fast pris innebär det alltså att du ska betala in 10 000 kronor och bestrida resterande 5 000 kronor.
#1453378
Jag har köpt en V40 -17 från Bilia i Stockholm.

Bilen har fungerat bra förutom två verkstadsbesök just innan selekt-garantin gick ut. Det ena var byte av en gummibussning till en plastbussning i växellänkaget för att göra det lättare att få in femman. Det andra var byte av brusten framfjäder.

Allt täcktes av garantin. Jag betalade ingenting för felsökning.

Jag skulle inte betala speciellt mycket extra för selekt, men det skadar definitivt inte.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]