Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1447281
Erik Å skrev:Försäkringsbolag får enligt lag inte tjäna pengar på premierna berättade en säljare för mig..
Helt felaktigt, säljaren ljuger
#1447319
Försäkringsbolag är vinstdrivande. Naturligtvis får de gå i vinst på premierna.

Sedan är det olika vinstnivåer på olika försäkringar. Köper du t.ex. en extraförsäkring på din nya tv hos handlaren kan det handla om att hälften (eller mer...) av den premien är vinst.

Försäkringsbolagen prioriterar olika när det gäller vilka kunder de vill ha. Därmed kan just din premie variera rätt mycket. Det beror sällan enbart på den rena kostnadsbasen för din risk.
#1447341
Malmstroem skrev:Försäkringsbolag är vinstdrivande. Naturligtvis får de gå i vinst på premierna.

Sedan är det olika vinstnivåer på olika försäkringar. Köper du t.ex. en extraförsäkring på din nya tv hos handlaren kan det handla om att hälften (eller mer...) av den premien är vinst.

Försäkringsbolagen prioriterar olika när det gäller vilka kunder de vill ha. Därmed kan just din premie variera rätt mycket. Det beror sällan enbart på den rena kostnadsbasen för din risk.
Länsförsäkringar är inte vinstdrivande. Överskottet delas tillbaka till kunderna.
Inte Folksam heller.
#1447392
Malmstroem skrev:Ja, måntro vad som händer om något av företagen ovan inte går med vinst under en längre tidsperiod...

Naturligtvis är de också vinstdrivande. Att de sedan delar ut vinsten till "kunderna" istället för "aktieägarna" gör i praktiken väldigt liten skillnad.
Skillnaden är ju eftersom företaget "ägs" av kunderna som får vinsten utdelad finns det inget incitament för att öka vinsten. Anledningen till varför det blir en utdelning är ju för att man vill säkerställa att det finns ett överskott. Kunde man skulle premierna just precis motsvara kostnaderna.
#1447400
Intressant att diskutera incitament för organisationer med svaga ägare, t.ex. "medlemsägda" eller "kundägda" organisationer. Det finns en hel del fakta som stödjer att dessa organisationer mest är inriktade på att berika sig själva -- och inte bara jobbar för kunderna. Du tog upp två exempel med Folksam och Länsförsäkringar. Jag kan lägga till Coop, OKQ8 och Arla.

Om dessa organisationer enbart var intresserade av att skapa kundnytta borde de lyckas bättre. För mig är de inte kända som agila kundfokuserade företag. :-D
#1447403
Rent operativt för hur man sköter bolaget och premiesättningen tror jag det har 0 betydelse. Skillnaden är ju att nettoresultatet går ut som medlemsåterbäring istället för aktieutdelning bara.
#1447404
Malmstroem skrev:Intressant att diskutera incitament för organisationer med svaga ägare, t.ex. "medlemsägda" eller "kundägda" organisationer. Det finns en hel del fakta som stödjer att dessa organisationer mest är inriktade på att berika sig själva -- och inte bara jobbar för kunderna. Du tog upp två exempel med Folksam och Länsförsäkringar. Jag kan lägga till Coop, OKQ8 och Arla.



Om dessa organisationer enbart var intresserade av att skapa kundnytta borde de lyckas bättre. För mig är de inte kända som agila kundfokuserade företag. :-D
Jag tänker mest på länsförsäkringar som på något märkligt sätt alltid har varit billigast när jag ska köpa försäkringar. Man har även reparerat skador på ett förträffligt sätt på märkesverkstad. Förstår inte varför jag ska betala mer.
#1447687
Erik Å skrev:Försäkringsbolag får enligt lag inte tjäna pengar på premierna berättade en säljare för mig..
Bara på kapitalförvaltning, det är därför de är så angelägna om att man helst betalar ett helt år i förskott. Tanken på månadsvis autogiro gillar de följdaktligen inte alls ;-)
Men sen kan man ju alltid omfördela vilka kunder som ska bidra mest till att dra in pengarna som behövs till att täcka skadekostnaderna :oops:
What? Detta går ju inte ihop. Nyttjar man inte försäkringen måste den ju isåfall vara gratis?!
#1447704
Lockis skrev:
Erik Å skrev:Försäkringsbolag får enligt lag inte tjäna pengar på premierna berättade en säljare för mig..
Bara på kapitalförvaltning, det är därför de är så angelägna om att man helst betalar ett helt år i förskott. Tanken på månadsvis autogiro gillar de följdaktligen inte alls ;-)
Men sen kan man ju alltid omfördela vilka kunder som ska bidra mest till att dra in pengarna som behövs till att täcka skadekostnaderna :oops:
What? Detta går ju inte ihop. Nyttjar man inte försäkringen måste den ju isåfall vara gratis?!
Stämmer i princip. Uppstår inga skador på ett helt år kommer premierna återbetalas till kunderna i ett icke vinstdrivande försäkringsbolag med undantag för omkostnader förståss.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]