Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1447115
Lövet skrev: mån 24 maj 2021, 22:13
calkenneth skrev:Kollade alla andra bolag och samtliga är dyrare. Har ni några rekommendationer innan jag låser in mig till ett år till med LF?
compricer.se/forsakring/bil
Borde ha sagt att det var det första jag gjorde. Tyvärr visar Compricer och även Zmarta bara 4 bolag. Ringde ett bolag som inte var på listan och de sa att premie skulle vara 3000 per månad. Verkar som många bolag inte vill försäkra en Volvo laddhybrid ...
#1447150
När det gäller försäkringar bor man ju alltid börja med att kontrollera vilken premie man kan få hos dom icke vinstdrivande försäkringsbolagen först. Naturligtvis kan det även vara sne beräkningsgrund även hos dessa men några godtyckliga ockerpriser baserat på förväntad betalningsförmåga kan ju förhoppningsvis undvikas.
Jag har alltid fått bra priser från Länförsäkringar Älvsborg. Har även haft en skada och fått uppleva att det inte är något problem alls att få sin bil reparerad av märkesverkstad.
#1447154
sbf skrev:TH menade på att det berodde på större risk för viltolyckor och att mössen skulle gnaga sönder mina kablar. Jag frågade om de inte hade hört talas om alla bilbränder, inbrott, parkeringsskador, dörruppslag, påkörningsskador, osv, som plågar bilägare i svenska städer men tydligen var viltolyckor dyrare för TH än allt detta.
Just bilbränder är ju en skadetyp där försäkringsbolagen lyckats sänka utbetalningarna genom att bevisa försäkringsbedrägeri. Det är ju troligtvis den allra vanligaste orsaken till bilbrand. Inbrott och stöld från bilar är ju ett brott som stadigt minskat genom åren.
#1447163
Bostadsort har ofta stor inverkan på försäkringspremien. Boende i "fel" del av Stockholm är rätt mycket dyrare än på "rätt" ställe långt ut på landet.

Jag har Volvia. Det är inte billigt, men för mig har inget annat försäkringsbolag varit tillräckligt mycket billigare för att det ska vara värt att byta. Jag har inga problem med att du får en premie (något billigare försäkring) om du byter bolag. Det är så företag burkar locka de som är priskänsliga. Jag brukar med jämna mellanrum kontrollera vad jag kan får för pris på mina försäkringar (hus, bil, etc).

Numera byter jag rätt sällan, så för mig verkar de olika bolagen se ungefär samma risk hos mig som försäkringstagare, och ger mig därför ungefär samma premier. Det behöver inte gälla alla, så det kan löna sig att ringa runt.
#1447190
Malmstroem skrev:Bostadsort har ofta stor inverkan på försäkringspremien. Boende i "fel" del av Stockholm är rätt mycket dyrare än på "rätt" ställe långt ut på landet.

Jag har Volvia. Det är inte billigt, men för mig har inget annat försäkringsbolag varit tillräckligt mycket billigare för att det ska vara värt att byta. Jag har inga problem med att du får en premie (något billigare försäkring) om du byter bolag. Det är så företag burkar locka de som är priskänsliga. Jag brukar med jämna mellanrum kontrollera vad jag kan får för pris på mina försäkringar (hus, bil, etc).

Numera byter jag rätt sällan, så för mig verkar de olika bolagen se ungefär samma risk hos mig som försäkringstagare, och ger mig därför ungefär samma premier. Det behöver inte gälla alla, så det kan löna sig att ringa runt.
Det är min uppfattning med, men som "nykund" kan man få billigare pris dock är det ju bra första året , man undrar ju vad det är som driver detta konstiga beteende hos bolagen
#1447192
leiwi skrev:Det är min uppfattning med, men som "nykund" kan man få billigare pris dock är det ju bra första året , man undrar ju vad det är som driver detta konstiga beteende hos bolagen
Eftersom det inte tillkommer några nya kunder i princip så måste man ta dem av varandra. Sen hoppas man att de inte orkar byta bolag på ett tag och inte kollar premien så noggrant. Jag känner dock inte igen mig i beteendet som många visar här. Tycker mina premier ligger väldigt still.
#1447194
Fjonsson skrev:Antalet registrerade bilar ökar ju med ca 1% per år i sverige vilket innebär i runda slängar 70 000 nya försäkringskunder.
"Antalet personbilar i trafik vid årsskiftet 2019/2020 uppgick till 4 887 904, en ökning med drygt 17 000 bilar eller 0,4 procent från året innan." https://www.trafa.se/om-oss/press/#/latest_news

Oavsett om det är 1 eller 0.,4% så duger inte det som tillväxt för alla att dela på. Därför försöker man stjäla av varandra på kort sikt.
#1447199
Lövet skrev:
leiwi skrev:Det är min uppfattning med, men som "nykund" kan man få billigare pris dock är det ju bra första året , man undrar ju vad det är som driver detta konstiga beteende hos bolagen
Eftersom det inte tillkommer några nya kunder i princip så måste man ta dem av varandra. Sen hoppas man att de inte orkar byta bolag på ett tag och inte kollar premien så noggrant. Jag känner dock inte igen mig i beteendet som många visar här. Tycker mina premier ligger väldigt still.
Bolagen har målat in sig i ett hörn, de erbjuder rabatt 1 året för nya kunder, sedan hjälper de ju till att byta bolag själva, så det billigaste blir att hoppa runt. Elbolagen är ju värst av alla, de bjuder på månadsavgifter 1 år och ger el till inköpspris, vilket i princip ger 0 vinst för dem första året. Orkar man bry sig och byta bolag varje år så kommer man ju billigt undan...
#1447275
Försäkringsbolag får enligt lag inte tjäna pengar på premierna berättade en säljare för mig..
Bara på kapitalförvaltning, det är därför de är så angelägna om att man helst betalar ett helt år i förskott. Tanken på månadsvis autogiro gillar de följdaktligen inte alls ;-)
Men sen kan man ju alltid omfördela vilka kunder som ska bidra mest till att dra in pengarna som behövs till att täcka skadekostnaderna :oops:

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]