av HotCoffee - tis 16 mar 2021, 19:47
- tis 16 mar 2021, 19:47
#1436169
Idag blev jag heligt förbannad.
Min årsförfallodag är idag, så jag började av ren nyfikenhet kolla runt lite vad jag kunde få för pris hos andra bolag för någon vecka sedan. Min premie hos Volvia var rätt hög (1200:-/mån. Hel, max 2000 mil, inga tillägg), vilket jag stört mig på under en tid, men aldrig fått baken ur vagnen att åtgärda. Jag antar att den höga premien beror på att vid tecknandet av den så var jag folkbokförd nära ett "riskområde" (i Stockholm), samt att jag inte haft körkort så lång tid (tog körkort sent, vid 30+ för fyra år sedan).
Hur som helst så blev jag lite glatt förvånad när jag ser att premien hos andra bolag var hälften så dyr. Så naturligtvis ringer jag upp Volvia och kollar om de kan sänka min premie, varpå jag får till svar att de inte kan ge rabatt överhuvudtaget. Vidare får jag veta att det höga priset beror på att de har fördelaktiga avtal med servicepartners samt att det är en märkesförsäkring etc. Naturligtvis köper jag inte detta, utan säger upp försäkringen och går till ett annat bolag.
Idag när försäkringen hos Volvia gick ut, så bestämde jag mig för att testa min misstanke om nonsens, och surfade in på volvia.se och kollade vad jag kan få för pris, och precis som jag misstänkte, så kunde jag få samma försäkring precis lika "billigt" som hos de andra bolagen, dvs halva kostnaden.
Jag hörde av mig till Volvia igen, där jag bad dem förklara lite hur de ser på sina kunder. Jag ställde bland annat frågan varför de inte kan sänka premien hos existerande kunder, trots skadefria år under hela avtalsperioden. Vidare ställde jag frågan om de hellre ser att kunder lämnar bolaget än att reciprocera lojala kunder genom att sänka premien till det belopp de hade fått om de hade tecknat ny försäkring. Fick inget svar alls på någon av frågorna. De hade heller inget svar på om nya kunder som får halva priset får ta del av de "exklusiva" partnerskapen som uppenbarligen motiverade (i mitt fall) cirka 600:- extra varje månad. Istället började de prata om att jag just hade flyttat och att det var därför jag fick så billigt hos de andra (och hos dem när jag kollade på hemsidan). Struntprat, de visste om min nya adress när jag ringde kundtjänst för att kolla om de kunde sänka premien, och enligt dem var det ju dessutom omöjligt att ändra priset.
Är jag helt ute och cyklar som stör mig så mycket på det här? Jag tycker att det är direkt hutlöst beteende från deras sida. Sen vet alla att försäkringsbolag kanske inte tillhör de mest renhåriga av bolag, men jag tycker det här var lite extra fräckt.
Min årsförfallodag är idag, så jag började av ren nyfikenhet kolla runt lite vad jag kunde få för pris hos andra bolag för någon vecka sedan. Min premie hos Volvia var rätt hög (1200:-/mån. Hel, max 2000 mil, inga tillägg), vilket jag stört mig på under en tid, men aldrig fått baken ur vagnen att åtgärda. Jag antar att den höga premien beror på att vid tecknandet av den så var jag folkbokförd nära ett "riskområde" (i Stockholm), samt att jag inte haft körkort så lång tid (tog körkort sent, vid 30+ för fyra år sedan).
Hur som helst så blev jag lite glatt förvånad när jag ser att premien hos andra bolag var hälften så dyr. Så naturligtvis ringer jag upp Volvia och kollar om de kan sänka min premie, varpå jag får till svar att de inte kan ge rabatt överhuvudtaget. Vidare får jag veta att det höga priset beror på att de har fördelaktiga avtal med servicepartners samt att det är en märkesförsäkring etc. Naturligtvis köper jag inte detta, utan säger upp försäkringen och går till ett annat bolag.
Idag när försäkringen hos Volvia gick ut, så bestämde jag mig för att testa min misstanke om nonsens, och surfade in på volvia.se och kollade vad jag kan få för pris, och precis som jag misstänkte, så kunde jag få samma försäkring precis lika "billigt" som hos de andra bolagen, dvs halva kostnaden.
Jag hörde av mig till Volvia igen, där jag bad dem förklara lite hur de ser på sina kunder. Jag ställde bland annat frågan varför de inte kan sänka premien hos existerande kunder, trots skadefria år under hela avtalsperioden. Vidare ställde jag frågan om de hellre ser att kunder lämnar bolaget än att reciprocera lojala kunder genom att sänka premien till det belopp de hade fått om de hade tecknat ny försäkring. Fick inget svar alls på någon av frågorna. De hade heller inget svar på om nya kunder som får halva priset får ta del av de "exklusiva" partnerskapen som uppenbarligen motiverade (i mitt fall) cirka 600:- extra varje månad. Istället började de prata om att jag just hade flyttat och att det var därför jag fick så billigt hos de andra (och hos dem när jag kollade på hemsidan). Struntprat, de visste om min nya adress när jag ringde kundtjänst för att kolla om de kunde sänka premien, och enligt dem var det ju dessutom omöjligt att ändra priset.
Är jag helt ute och cyklar som stör mig så mycket på det här? Jag tycker att det är direkt hutlöst beteende från deras sida. Sen vet alla att försäkringsbolag kanske inte tillhör de mest renhåriga av bolag, men jag tycker det här var lite extra fräckt.