Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av pv2b
#1427691
Hej!

Jag har en Volvo S40 från 2008 (mätarställning ca 167000 km) som det är dags att jag tar till service för första gången under min ägo.

När jag tittar runt lite på vad det kostar med service så har jag kommit fram till följande priser:

Autoexperten (lokal verkstad, gångavstånd): 3700 kr
Mekonomen (några kilometer bort): 4300 kr
Bilia: 2495 kr (eller 1995 kr med Bilia-kort, som jag tror inte kostar något?)

Priserna hos Autoexperten och Mekonomen har jag tagit fram på hemsidan genom att mata in regnummer och mätarställning, priset från Bilia kommer från denna sidan: https://www.bilia.se/verkstad/volvo-ori ... dre-bilar/

Det kär känns lite lurt på något sätt, någonstans finns det en hund begraven. Hur kan Bilia erbjuda en "originalservice" så här billigt? Det är ju halva priset jämfört med oberoende. Skiljer det på vad som ingår? Eller är det alldeles för högt pris på servicen från dessa oberoende verkstäder?
#1427701
Kan tillägga att det gått 11 månader och 3500 km sedan senaste service. Känns som att man inte behöver göra så mycket. Byta av olja och oljefilter sannolikt p.g.a. att det är en 1.8F som vill ha olja en gång om året.

Men hur är det hos de här verkstäderna, är service bara att de kollar och ser om något behöver göras, eller ingår byte av olika saker också?
#1427704
Du kan ju annars ringa till bilia(den anläggning du har närmast till) och fråga vad som ingår i "original service" med dom parametrar du angav.

Jag frågade t.ex. "kundtjänsten på bilias hemsida.. vissa kunde inte ens ge svar och skrev att jag skulle kontakta den närmaste bilia anläggning för utförligare info..
#1427993
Det är fri prissättning på service och så länge folk betalar hålls priserna uppe.
Naturligtvis måste du själv bestämma vad du vill ha gjort sen ta offert på detta.
Kylarvätska, bromsvätska, luftfilter, kupéfilter, tändstift, multirem?
Allt beror ju på vad som gjorts tidigare.

För 1995 kr. på Bilia får du ett oljebyte plus att mekanikern släpper en brakskit och tar ett bloss i bilen på väg ut från hallen.

Hade jag bara kört 350 mil sedan senaste service hade jag inte gjort något alls.
#1429012
Bilias servicepriser på bilar äldre än 6 år är attraktiva, så är det bara. Man vill ju naturligtvis tjäna extra pengar på intervalltillägg och övriga fel som behöver åtgärdas i samband med servicen, men det gäller ju för alla verkstäder. Jag ser ingen anledning att serva min bil någon annanstans än hos en mekaniker på Bilia som jag har förtroende för.
#1429682
Det är inte alls orimligt att det är billigare eller samma pris hos Volvo-verkstaden än hos allbilverkstaden på en några år gammal bil. Jag har en V60 Classic som nu förvisso är "gammal" i Volvos ögon och kvalar in i originalservice-begreppet. Även tidigare så upplevde jag dock att servicepriserna var konkurrenskraftiga mot andra kedjor. Möjligtvis kunde Volvo vara lite dyrare vid intervalltilläggen men absolut inte säkert och det brukade inte skilja många kronor. I princip pröjsar jag mellan 1800 kr (mellanservice, under 1500 mil per år) och 4000 kr vilket känns väldigt billigt om man jämför om man skulle köpa en ny Volvo...

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]