Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av beansbeans
#1420482
Hej, jag är så otroligt trött på den här bilen nu och allt den för med sig. Hade den inne för storservice (24 000 mil) i November. Där de bytte i stort sett alla filter och motorolja, samt pillade dit en ny ventilkåpspackning och tändstift. Bilen har gått lite sådär sedan dess men inte tänkt mer på det då det är en gammal kärra. Hur som så skulle jag hälsa på min mamma över jul (vi har båda antikroppar för den som undrar) och bilen tvärdör på motorvägen vid en motorbromsning. Då tänds oljelampan och av ren tur har jag 4L olja i bakluckan, det är helt snustorrt på stickan. Efter detta låter motorn förjävligt, låter lite som en diesel och det skär ifrån kåpan där kamkedjan sitter.

Min goda vän som är mekaniker öppnar då upp motorhuven och ser att ventilkåpslocket är sprucket (ena hörnet har gått av) samt ett gult slem som samlats i luftfiltret. Vilket han säger kan hända om det kommer in fukt i motor och så vidare. Tycker ju spontant att om det inte var dem som pajade ventilkåpslocket så kunde de ju bett om att få fixa det, och tagit betalt för det.

Det ser ut som att verkstaden inte kommer ta ansvar för vad de misstänker är en kamkedja som gått kaputt.
De ska öppna motorn imorgon och kika på det, och återkomma hur vida det går på deras garanti eller ej.

Vad gör man i en sån här situation? Om det är kamkedjan som har gått skrotar jag nog hellre bilen än att betala för reparation. Och det är ju bevisligen verkstaden som har förstört ventilkåpslocket och försökt mörka det, vilket kan ha lett till att motorn har tagit skada.

God fortsättning!
av KalleJ
#1420510
Släng in en bild. Men ja reparera en motor som gått torr på olja låter inte som något smart.
Hur många mil har du kört med den sen den var inne?
Högst tveksamt att verkstaden försökt mörka, en ventilkåpa kostar dem inte många kronor om den går sönder.
av beansbeans
#1420603
@KalleJ, Bild kan jag inte ta nu då den fortfarande står hos verkstaden.
Har väl kört 60 mil kanske sedan servicen, och på den tiden har den druckit väl över 6L olja.
Aldrig gått torr förutom incidenten på motorvägen.

Tänker bara att det är ju inte jag som förstört kåpan. Säg nu om den redan var trasig när dem fick in den på service.
Varför hade de velat montera en packning på en trasig kåpa? Hur hjälper det?

Hade jag varit mekanikern i det här fallet hade jag väl försökt kränga en ny, och antagit att kunden betalar för det arbetet också.
av frippe64
#1420622
Huruvida verkstaden förstört ventilkåpan är svårt att ha någon åsikt om.
Men om bilen drar 6 liter olja på 60 mil är det generalknas och bilen ska inte köras.
Om dessa 6 liter olja runnit genom ventilkåpan måste det vara stora pölar under bilen.
av beansbeans
#1420996
frippe64 skrev:Men då är väl den trasiga ventilkåpan bara en petitess i sammanhanget.
Hela poängen är att om det inte var dem som förstörde den. Så tycker jag inte att man monterar tillbaka en synligt trasig del, åtminstone inte utan att meddela kunden.
Är de så slarviga/lata med det momentet kanske det är något annat de klantat och inte berättat, är det jag vill säga.
av frippe64
#1421055
beansbeans skrev: tor 31 dec 2020, 12:02
frippe64 skrev:Men då är väl den trasiga ventilkåpan bara en petitess i sammanhanget.
Hela poängen är att om det inte var dem som förstörde den. Så tycker jag inte att man monterar tillbaka en synligt trasig del, åtminstone inte utan att meddela kunden.
Är de så slarviga/lata med det momentet kanske det är något annat de klantat och inte berättat, är det jag vill säga.
Du verkar vara besatt av tanken att verkstaden förstört din ventilkåpa. Utan att ens sett skadan kan vi inte ha någon åsikt i frågan. Men som du säger, varför skulle verkstaden montera en skadad kåpa? Litar du inte på din verkstad så ska du byta till någon annan.

Men vad är väl en trasig ventilkåpa om du ändå måste byta motor, eller skrota bilen...

Det kanske skett något under kåpan som skadat den, kamkedjan t.ex. sitter ju där?
av beansbeans
#1421344
frippe64 skrev:
beansbeans skrev: tor 31 dec 2020, 12:02
frippe64 skrev:Men då är väl den trasiga ventilkåpan bara en petitess i sammanhanget.
Hela poängen är att om det inte var dem som förstörde den. Så tycker jag inte att man monterar tillbaka en synligt trasig del, åtminstone inte utan att meddela kunden.
Är de så slarviga/lata med det momentet kanske det är något annat de klantat och inte berättat, är det jag vill säga.
Du verkar vara besatt av tanken att verkstaden förstört din ventilkåpa. Utan att ens sett skadan kan vi inte ha någon åsikt i frågan. Men som du säger, varför skulle verkstaden montera en skadad kåpa? Litar du inte på din verkstad så ska du byta till någon annan.

Men vad är väl en trasig ventilkåpa om du ändå måste byta motor, eller skrota bilen...

Det kanske skett något under kåpan som skadat den, kamkedjan t.ex. sitter ju där?
Du har helt rätt. Jag har bara lite trust issues när det kommer till hantverkare och mekaniker.
Får se hur det blir, jag blir mindre och mindre kritisk mot verkstaden ju mer jag tänker på det.
Poletterna föll så tätt inpå varandra bara.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]