- mån 28 dec 2020, 19:43
#1420482
Hej, jag är så otroligt trött på den här bilen nu och allt den för med sig. Hade den inne för storservice (24 000 mil) i November. Där de bytte i stort sett alla filter och motorolja, samt pillade dit en ny ventilkåpspackning och tändstift. Bilen har gått lite sådär sedan dess men inte tänkt mer på det då det är en gammal kärra. Hur som så skulle jag hälsa på min mamma över jul (vi har båda antikroppar för den som undrar) och bilen tvärdör på motorvägen vid en motorbromsning. Då tänds oljelampan och av ren tur har jag 4L olja i bakluckan, det är helt snustorrt på stickan. Efter detta låter motorn förjävligt, låter lite som en diesel och det skär ifrån kåpan där kamkedjan sitter.
Min goda vän som är mekaniker öppnar då upp motorhuven och ser att ventilkåpslocket är sprucket (ena hörnet har gått av) samt ett gult slem som samlats i luftfiltret. Vilket han säger kan hända om det kommer in fukt i motor och så vidare. Tycker ju spontant att om det inte var dem som pajade ventilkåpslocket så kunde de ju bett om att få fixa det, och tagit betalt för det.
Det ser ut som att verkstaden inte kommer ta ansvar för vad de misstänker är en kamkedja som gått kaputt.
De ska öppna motorn imorgon och kika på det, och återkomma hur vida det går på deras garanti eller ej.
Vad gör man i en sån här situation? Om det är kamkedjan som har gått skrotar jag nog hellre bilen än att betala för reparation. Och det är ju bevisligen verkstaden som har förstört ventilkåpslocket och försökt mörka det, vilket kan ha lett till att motorn har tagit skada.
God fortsättning!
Min goda vän som är mekaniker öppnar då upp motorhuven och ser att ventilkåpslocket är sprucket (ena hörnet har gått av) samt ett gult slem som samlats i luftfiltret. Vilket han säger kan hända om det kommer in fukt i motor och så vidare. Tycker ju spontant att om det inte var dem som pajade ventilkåpslocket så kunde de ju bett om att få fixa det, och tagit betalt för det.
Det ser ut som att verkstaden inte kommer ta ansvar för vad de misstänker är en kamkedja som gått kaputt.
De ska öppna motorn imorgon och kika på det, och återkomma hur vida det går på deras garanti eller ej.
Vad gör man i en sån här situation? Om det är kamkedjan som har gått skrotar jag nog hellre bilen än att betala för reparation. Och det är ju bevisligen verkstaden som har förstört ventilkåpslocket och försökt mörka det, vilket kan ha lett till att motorn har tagit skada.
God fortsättning!