Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1415583
Hej

Köpte oss en mindre andrabil i sommras och ca 2 månader efter köp började det gnissla från höger bak samt bromsskivan vart stekhet.

Bilen är uttagen 161228 och hade gått 2650 mil och kom med 1 månads trafikgaranti så efter massa diskussion med säljaren kom vi överens om att jag skulle lämna in den för felsökning som dom skulle stå för.

På verkstaden konstaterades att bromsoket höger bak kärvade och behövde bytas vilket säljaren inte ville betala. Jag hävdade att enligt Konsumentköplagen så anses alla fel som man reklamerar inom 6 månader ska anses vara ursprungsfel. Men lite fram och tillbaka så kunde dom tänka sig att betala 50% av kostnaden, alltså ca 3000kr av totalt 6000kr.

Nu har jag anmält dom till Arn för den andra halvan av summan för jag anser att det är ett ursprungsfel.

Och idag fick jag ett mail från säljaren att han vill att jag betalar tillbaka dom 3000kr för att jag hade anmält dom till Arn för vi hade en ”Deal”.

Ska jag betala tillbaks och ändra mitt krav i anmälan till hela summan?
Tror ju att jag har god chans att få rätt från Arn då jag inte tycker det är förenligt med bilens ålder och körsträcka att bromsoket kärvar ihop.

Hur skulle ni gjort?
Har kontaktat Konsumentombudsmannen på orten men dom var inte tillgängliga förens på Torsdag.

Mvh Minken
#1415595
Problemet med att du betalade halva är ju att du accepterat deras lösning. Vet inte riktigt hur ARN kommer hantera detta.
Jag skulle ändå behålla pengarna, någon skyldiget att betala har du inte och de kan inte skicka några krav utan avtal på det.
#1415606
Jag har hela tiden varit tydlig med att jag vill att dom ska stå för hela kostnaden, har varit tydlig med att jag tänker koppla in Arn om dom inte löser problemet utan kostnad för mig.

Resonerade som så att det var bättre att ligga ute med 3000kr än 6000kr samt att om Arn skulle döma till min nackdel så gick jag ”bara” back 3000kr.

Har inte gått med på något som liknas vid: Okey men om vi betalar hälften så får du inte anmäla oss till Arn, sen tror jag inte det rent lagligt skulle funka att förhandla bort den rätten att reklamera men det vet jag som sagt inte.

Det säljaren la vikt på va ett uttalande som låter ungefär: Godta detta ANNARS får du ta det via Arn

Medans jag svarade någon dag senare att han skulle skriva till Verkstaden att dom skulle betala 50% så jag kunde boka en tid och få bilen körbar igen.

Mvh Minken
#1415611
Avgörande i konsumentköplagen är tydligen om felet fanns redan då man köpte varan eller om det har uppstått senare.
Med all sannolikhet var bromsoket dåligt redan då men det är förmodligen svårt att bevisa i praktiken :P
Sen tycker jag väl personligen att 6000 kr låter hutlöst dyrt för att byta ett bromsok på en såpass ny bil. Saker borde inte vara fastrostade än ;-)
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1415612
Erik Å skrev:Sannolikt var bromsoket dåligt redan då men det är förmodligen svårt att bevisa i praktiken :P
Precis. Detta bör vara ett usprungligt fel som faller inom 6 månaders regeln.
#1415614
Erik Å skrev: mån 30 nov 2020, 18:50 Avgörande i konsumentköplagen är tydligen om felet fanns redan då man köpte varan eller om det har uppstått senare.
Med all sannolikhet var bromsoket dåligt redan då men det är förmodligen svårt att bevisa i praktiken :P
Sen tycker jag väl personligen att 6000 kr låter hutlöst dyrt för att byta ett bromsok på en såpass ny bil. Saker borde inte vara fastrostade än ;-)
Nej genom att det är inom 6 månader så ska ju Bilhandlaren bevisa till Arn att bromsoket va helt när dom sålde bilen. I Varudeklarationen är det ikryssat att bromsarna funktion är ok.

Det som känns drygt är om dom skulle få för sig att skicka en faktura. Då ska man sitta och bestrida den till dom, inkasso och kronofogden om dom nu skulle dra det så långt. ( läst på hur man bestrider fakturor :bored: )

Jag ska avvakta tills jag har pratat med Konsumentombudsmannen om dom kan läsa igenom hela mailkonversationen och se om bilhandlaren på något vis kan hävda att jag ska betala tillbaka
#1415616
Minken skrev:Det som känns drygt är om dom skulle få för sig att skicka en faktura. Då ska man sitta och bestrida den till dom, inkasso och kronofogden om dom nu skulle dra det så långt. ( läst på hur man bestrider fakturor :bored: )
Visst kan det låta lite läskigt men en sån faktura bestrider du och sen är det färdigt med det. Inget inkassobolag får ta i en sådan fordran och kronofogden kommer undra vart den påskrivna arbetsordern är nånstans. Man får inte bara skicka fakturor till folk utan någon form av avtal.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]