Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1415620
Så här såg Mailet ut som jag fick idag:


Jag skrev att vi sträcker oss till att ta 50% av kostnaden,” Annars får det bli så att ARN får avgöra det hela”
När jag fick ditt kontonr förutsatte jag att du nappade på erbjudandet och var nöjd med det.
Det finns ingen anledning för oss att i detta läge ta 50% av kostnaden om du ändå är missnöjd och drar det vidare till ARN.

Vänligen sätt tillbaka aktuell summa till vårt konto i Handelsbanken

Har jag nappat på erbjudandet?
#1415639
I och med att du tagit emot 50% så har du nog det. Men jag utgår från att det inte finns något skriftligt. Så det finns nog inget som hindrar dig att driva detta till ARN ändå. Deras argument mot dig kommer då vara att du accepterat en annan lösning. Oklart vad som händer hos ARN då.
#1415643
Skrev de först att de är beredda att skicka 50% och du sedan svarade med kontonummer eller skrev du enbart kontonummer i samband med att du kräver 100%? Är det det första hade jag nu låtit det bero och tackat för mig är det det andra har du ju i skrift vad du krävt och kan hålla de 50% som gisslan.
#1415649
Micce1980 skrev: mån 30 nov 2020, 21:18 Skrev de först att de är beredda att skicka 50% och du sedan svarade med kontonummer eller skrev du enbart kontonummer i samband med att du kräver 100%? Är det det första hade jag nu låtit det bero och tackat för mig är det det andra har du ju i skrift vad du krävt och kan hålla de 50% som gisslan.
Jag ville ju att dom skulle betala hela reparationen från början innan vi ens visste va felet var.
Efter felsök och offert så ville dom inte betala hela utan ”sträckte sig” till 50%.

Jag hävdade mina rättigheter och protestera, sen mailadr jag bara att dom skulle skriva till verkstaden att dom skulle ta halva kostnaden,.

När bilen var klar så hade verkstaden och säljaren gjort upp att jag skulle betala hela ändå och jag mailade kvittot som bevis till säljaren att jag hade betalat 6000kr, då gjorde dom en banköverföring på 3000kr.
#1415655
Minken skrev:
Micce1980 skrev: mån 30 nov 2020, 21:18 Skrev de först att de är beredda att skicka 50% och du sedan svarade med kontonummer eller skrev du enbart kontonummer i samband med att du kräver 100%? Är det det första hade jag nu låtit det bero och tackat för mig är det det andra har du ju i skrift vad du krävt och kan hålla de 50% som gisslan.
Jag ville ju att dom skulle betala hela reparationen från början innan vi ens visste va felet var.
Efter felsök och offert så ville dom inte betala hela utan ”sträckte sig” till 50%.

Jag hävdade mina rättigheter och protestera, sen mailadr jag bara att dom skulle skriva till verkstaden att dom skulle ta halva kostnaden,.

När bilen var klar så hade verkstaden och säljaren gjort upp att jag skulle betala hela ändå och jag mailade kvittot som bevis till säljaren att jag hade betalat 6000kr, då gjorde dom en banköverföring på 3000kr.
Då hade jag med tolkat det som att 50% var ok
#1416236
Betalar du tillbaka 3 000 kr kommer du behöva slåss även för dem. Nu slåss du "bara" för återstående 3 000 kr. Jag hade kört på med ARN och sett hur de resonerar. Det värsta som rimligen kan hända är att du inte får rätt till återstående del. Och då skulle ARN på något sätt resonera om att du godtagit denna deal och på de grunderna ansett att det inte finns något krav. Jag vet inte, men i grunden känns det som att du har oddsen på din sida...
#1416910
Har pratat med både Hallå konsument och Konsumentombudet på orten och båda säger att jag inte behöver gå med på deras krav på återbetalning.

Angående ärendet så säger dom att jag har gjort allt rätt. Det viktigaste har varit att jag har krävt från början att dom ska stå för 100%.
Sen har nog säljaren missuppfattat att jag inte skulle dra dom inför Arn om dom stod för 50% av kostnaden.

Dom har fram tills nu på Torsdag på sig att svara Arn. Vet inte om dom skiter i det för att dom vet att dom har svårt att bevisa att oket var helt när bilen levererades eller om dom inte fattar att dom ska svara Arn. Hur som så lär väll chanserna öka lite till om dom inte ens svarar.

Återkommer
#1426898
Kan efter egen erfarenhet säga att Arn suger.

Inledde ärende om reklamation av ny bil juli 2020. Fortfarande inte kommit något utslag från Arn.

Nu har jag sålt biljävrln och kommit överens med ÅF så ärendet hos Arn är nerlagt.

Mao vänta dig ingen snabb lösning hos Arn.
#1426902
ARN (inte flygplatsen) har väl bara en rekommenderade roll och inget som på andra sätt direkt påverkar företagen?
En sån verksamhet är ju ganska verkningslös, skulle hålla typ noll dagar om de drevs som ett AB.
Utländska företag skiter ju allt som oftast fullständigt i vad dom säger.

Lite som Folkhälsomyndighetens stategi, att rekommendera saker hit och dit... :x
#1426904
Det finns ett tillägg. Handlare som är anslutna till MRF förbinder sig att följa ARNs utslag.

Så även om det inte är legalt tvingande finns det för en MRF-handlare signifikant orsak att följa utslaget -- vilket de också i princip alltid gör. Det gör att det kan vara befogat att köpa bil från en MRF-ansluten handlare.

Bilen ska vara väldigt mycket billigare hos en småhandlare, och man ska vara rätt säker på skicket innan inköp. Det är rätt många småhandlare som går i konkurs med jämna mellanrum, bland annat för att slippa olika typer av krav som är lagliga (men kan vara svåra att driva in). Att ha rätt och att få rätt är inte samma sak.
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor