Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1427252
En annan fördel med ARN är att svenska domstolar oftast går på samma linje. Så du har rätt mycket att vinna på genom att gå genom ARN. Det som är hemskt är väntetiden.
#1427363
Visst är det så. Problemet är att lite för många av de företagare som struntar i ARN inte kommer att finnas kvar för att driva in en eventuell fordran som du har efter att ha vunnit i domstol. Det är därför det i min värld ibland ger en falsk trygghet att köpa från en handlare. Du har många lagstadgade rättigheter. Men om företaget inte finns kvar efter du gått genom domstolarna. Det tar ännu längre tid om du börjar hos ARN, för att sen gå till domstol när företaget inte följer ARNs utslag.

Därför är historiken på företaget viktig i alla fall för mig när jag köper begagnad bil. Då vill jag ha en tillräckligt stor firma som funnits i många år och har bra ekonomi. Den får också gärna vara med i MRF.

När det gäller småfirmorna runt hörnet så köper jag oftast hellre av en privatperson. Risken är i princip lika hög, men priset är ofta lägre från en privatperson. I alla fall om det inte rör sig om en privatperson som egentligen driver firma, men försöker slippa sina skyldigheter genom att sälja bilen som privatperson. Det är därför jag kategoriskt vägrar att köpa bilar som endast ägts en kort stund av en privatperson. Enda undantaget är nya dyra bilar som har garanti/försäkring. Då händer det att folk "förköpt" sig, och det kan vara en OK affär att köpa en sådan bil.
#1431340
Intressant fråga, och svaret är inte givet. Det är möjligt, men alls inte säkert, att man ska se det som att du accepterade 3 000 kr i ett för allt. Berätta gärna vad ARN kom fram till.

Mina egna erfarenheter av ARN är inte goda. Jag är jurist och hjälpte en gång en bekant till min fru med ett ärende i ARN. Vi vann i o f s till största delen, men nämndens handläggning lämnade mycket övrigt att önska. Det största problemet är begränsade resurser; handläggarna får knappt någon tid att sätta sig in i ärendena.
#1432457
Firman är MRF ansluten så går Beslutet min väg så följer dom det, har säljaren även sagt.

Bilfirman har funnits sedan 1950 talet och säljer b.la Mitsubishi

Efter min anmälan så skrev bilfirman i ett svar till Arn att dom tyckte att jag hade accepterat att vi skulle betala hälften var och jag var nöjd med det.

I mitt sista svar till Arn svarade jag och hänvisade till mitt första mail med säljaren där jag skrev att jag skulle gå vidare till Arn om dom inte fixade bilen. Samt att jag inte på något vis avsagt mig rätten att reklamera hela kostnaden.

Fick mail från Arn den 8 Februari att dom hade fått in tillräckligt för att nämnden skulle kunna fatta beslut och beslut skulle komma inom 120 dagar. :bored:
#1434251
Du ska vara glad. Jag hade ett ärende öppet i 7 månader gällande reklamation av en bil utan att få det mailet. Efter den tiden så kom vi överens och jag sålde bilen.
#1435073
Minken skrev:Firman är MRF ansluten så går Beslutet min väg så följer dom det, har säljaren även sagt.

Bilfirman har funnits sedan 1950 talet och säljer b.la Mitsubishi

Efter min anmälan så skrev bilfirman i ett svar till Arn att dom tyckte att jag hade accepterat att vi skulle betala hälften var och jag var nöjd med det.

I mitt sista svar till Arn svarade jag och hänvisade till mitt första mail med säljaren där jag skrev att jag skulle gå vidare till Arn om dom inte fixade bilen. Samt att jag inte på något vis avsagt mig rätten att reklamera hela kostnaden.

Fick mail från Arn den 8 Februari att dom hade fått in tillräckligt för att nämnden skulle kunna fatta beslut och beslut skulle komma inom 120 dagar. :bored:
OK. Enligt lag ska beslut tillhandahållas inom 90 dagar om inte ärendet är särskilt komplicerat (vilket det inte är i ditt fall). Så ARN bryter faktiskt mot lagen. Pga resursbrist, antagligen.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]