Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Putteman
#1411056
Jag ska börja nytt jobb i mars, och kommer sannolikt ha en Volvo förmånsbil.

Jag har förstått att mycket har förändrats kring reglerna med sk miljöbilar, laddhybrider osv. Jag har googlat runt en massa och försökt få grepp om vad som faktiskt gäller 2021. Men jag känner att jag inte riktigt får koll.

Hur bör man välja bil idag för att få en så påkostad bil som möjligt med ett så lågt förmånsvärde som möjligt? När man bygger bil på Volvos hemsida så kan man även få fram kalkylerat förmånsvärde osv, men det verkar ju som att ett laddhybrid t.o.m blir dyrare än en mildhybrid??

Någon som har koll?

Tack

/Putteman
#1411082
Min gissning är att relativt sett kommer du billigast undan om du väljer en elbil eller plugin-hybrid. Allt annat torde bli dyrare.

Så vitt jag vet så har det inte kommunicerats exakt hur systemet kommer att se ut.
av Lövet
#1411088
Putteman skrev:Hur bör man välja bil idag för att få en så påkostad bil som möjligt med ett så lågt förmånsvärde som möjligt? När man bygger bil på Volvos hemsida så kan man även få fram kalkylerat förmånsvärde osv, men det verkar ju som att ett laddhybrid t.o.m blir dyrare än en mildhybrid??
Beror i så fall på det förmånsgrundande priset. En dyrare laddhybrid får högre förmånsvärde än en billigare "vanlig" bil givet vissa förutsättningar. Använd skatteverkets kalkylator istället. Volvos konfigurator är full av fel hela tiden. Allt över 7.5pbb blir tämligen dyrt eftersom en större del av värdet läggs som förmånsvärde.

Klart är att den 40%-iga reduktionen försvinner vid årsskiftet. Det gör hybrider runt 400kr/mån netto dyrare än förr.

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]