Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1408159
Hej
Nu har vi ägde bilen 3,5 år och var försäkrad hos LF Inge problem. Med tiden höjer länsförsäkring till 660 per månad men för två månader sedan kontakta vi hos volvia fick pris 464 per månad med extraskydd.
Nu min fråga är min särbo som äger bilen från början och hon som betalar försäkring och skatt men jag betala för service och mest lagar jag bilen själv. Jag som kör bilen eftersom vi har köpt ny bil åt henne.
Kan det bli problem med försäkring om det händer nån olycka ell andra små grejer. Jag vill helst inte göra ägarbyte.
Vi är samma ålder
J fick körkort 2015
Hon fick körkort 2017
Tack för hand
#1408201
Dom FLESTA försäkringsbolag bryr sig inte direkt FÖRUTSATT att den som kör är över 25år(dom under 25år anses som en större risk att bli inblandande i vållande olyckor).
Så händer det nått, och föraren vid det tillfället är under 25år, utan att f-bolaget vet om det, så kan dom säkert bli tvära. Speciellt om det visas vara ofta denne <25åring kör bilen.
Om BÅDA(ägare+förare) är under 25år, så har försäkringstagaren redan informerat om att föraren(oavsett vem det är) är under 25år, och bör då inte spela någon roll.

Sen beror det säkert på hur långt ifrån varandra ni bor. Om, t ex, hon bor i stockholm och du i göteborg, så kan nog försäkringen anse att det inte är ett "lån" av bilen, och därmed att du bör ha en egen försäkring på bilen.

Men, det bästa och enklaste är att helt enkelt ta upp frågan med försäkringsbolaget i fråga. Och det bör vara ägaren/försäkringstagaren som tar kontakten.
Jag har själv aldrig haft volvia, så jag vet inte exakt hur dom resonerar. LF har jag haft dock, och dom kan fara åt h-e i mina ögon.
#1408204
StefanN skrev: tis 20 okt 2020, 13:46 Det finns ju en del skrivet om detta men tex så här kan det stå:
https://www.konsumenternas.se/forsakrin ... r-fordonet
Tre år hos Lf var Inge problem. Hade en fabia som inblandade med en olycka dem säger ingenting men var inte mitt fel. Även byte framrutan pga stenskott jag som körde bilden den dagen Lf säger ingenting. Men med volvia vet inte men jag har fråga dem via e-adress. Vi bor samma stad nästan samma ålder o jag hade körkort lite längre än henne, även vi har en flicka tillsammans.
#1408302
Hej nu har jag fått svar via email som ni ser på nedanför, men det räcker va?

Hej



Tack för ditt mejl.



Självklart ska jag hjälpa dig med din fråga.



Under förutsättning att det är du som är huvudsaklig brukare gäller försäkringen även för den som lånar din bil. Självklart ska föraren ha giltigt körkort och inte köra påverkad.



Ifall föraren är under 24 år tillkommer en extra ungdomssjälvrisk på 1000 kr. Om den som lånar bilen orsakar en bonuspåverkande skada är det fortfarande din bonus som påverkas.



Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma!





Vänliga hälsningar



Ingela Malmsten

Volvia

Kundservice
#1408323
Lucif3r skrev: tis 20 okt 2020, 22:49 Kruxet ligger i "huvudsaklig brukare". Enl. det du skrivit är försäkringstagaren INTE huvudsaklig brukare, utan det är du som är det. Och det är det som ev. kan ställa till det vid en ev. olycka.
Lucif3r@ jag förstår inte riktigt vad du menar så kan du förklara lite tydligare?
#1408389
Med huvudsaklig brukare menas den personen som använder bilen mest. Enligt det du säger så är det DU som använder bilen mest, därav är DU den huvudsaklige brukaren. Och det är just då det kan bli problem med försäkringen om den står på någon annan(som din särbo).

"Under förutsättning att det är du som är huvudsaklig brukare gäller försäkringen även för den som lånar din bil."

Så, det dom menar här är alltså att sålänge försäkringstagaren(=din särbo) använder bilen mest(=huvudsaklig brukare), så gäller försäkringen även när du lånar bilen.
MEN, är det så att din särbo INTE använder bilen mest av er, så gäller inte försäkringen när du kör bilen.
Den biten brukar dom flesta f-bolag ha överseende med om man bor i samma hushåll dock, men inte om man är särbos med en hyffsad sträcka mellan sig(t ex inte grannar).

Mitt råd är att din särbo säger upp försäkringen och du istället tar en försäkring i ditt namn(hos vissa f-bolag kan man överlåta sin försäkring till någon annan, utan att behöva gå uppsägning->nytäckning). Då minimeras risken för ev. bråk vid försäkringsfrågor. Man måste inte stå som ägare på en bil för att försäkra den(jag tror dock ägaren av bilen måste ge sitt medgivande).

Bara för intresse och inte som pekfinger, men[…]

Löjliga priser XC70

Tror vi kan släppa elbilsspåret i e[…]

jag tror du är rätt ute. gör rent d[…]

TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]