Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1402551
Jag har precis lämnat in min bil (v70) till min lokala volvohandlare för byte av skivor och klossar fram. De ville ha 5900kr (500kr inkluderat i detta för att inspektera bilen). De sa att detta var ett "lägre" pris pga av att jag har volvo-kort.

Jag förstår att märkesverkstäder är dyrare i regel men detta är första gången i mitt liv som jag haft en hyfsat ny bil i bättre skick så jag ville bevara värdet med originaldelar. Jag pluggar även med CSN som enda inkomstkälla så att jag kunde delbetala räntefritt genom volvo-kortet hjälper.

Jag vill bara veta för framtiden hur mycket dyrare detta är för mig än att vända mig till t.ex. mekonomen eller liknande? Och kan 5900kr verkligen vara ett lägre pris, dvs skulle det ha kunnat kosta mer?

Tack på förhand, uppskattar alla svar!
#1402571
Hemibenny skrev: tor 17 sep 2020, 15:26 Jag har precis lämnat in min bil (v70) till min lokala volvohandlare för byte av skivor och klossar fram. De ville ha 5900kr (500kr inkluderat i detta för att inspektera bilen). De sa att detta var ett "lägre" pris pga av att jag har volvo-kort.

Jag förstår att märkesverkstäder är dyrare i regel men detta är första gången i mitt liv som jag haft en hyfsat ny bil i bättre skick så jag ville bevara värdet med originaldelar. Jag pluggar även med CSN som enda inkomstkälla så att jag kunde delbetala räntefritt genom volvo-kortet hjälper.

Jag vill bara veta för framtiden hur mycket dyrare detta är för mig än att vända mig till t.ex. mekonomen eller liknande? Och kan 5900kr verkligen vara ett lägre pris, dvs skulle det ha kunnat kosta mer?

Tack på förhand, uppskattar alla svar!
Hutlösa pengar vare sig du väljer märkesverkstad eller t.ex. mekonomen eller liknande.(Provade nyss mekonomens "pris direkt" för bromsskivor fram o belägg. där ville dom ha ~5000kr..

Jag rekommenderar hellre att köpa från nätet(t.ex. Autodoc/Mister-auto/trodo.se/ eventuellt tyska-sidor(som är billigast i jämförelse med dom jag nämnde först) hur som haver skulle bromsskivor fram och belägg(med märket brembo/bosch/ATE med flera skulle det kosta dig ~1500-2000kr för ett par och om man skulle säga i runda svängar för både fram- och bak med belägg hade det gått mellan 2500-3300kr (där rabatt och sådant inkluderas) och när du fått hem delarna kan du ta till en all-meck verkstad eller kolla med märkesverkstad vad det skulle ta för och göra bytet(alltså arbetskostnaden enbart men du tar med dig materialet)
#1402599
Tänk vad mycket stålar man tjänar på att göra underhållet själv :-D
Som Unleash säger, köp inga "noname" grejer på nätet utan håll dig till välrenommerade märken. Det är sådana som Volvo monterar som OEM
Handlar man på t.ex. Trodo.se så är grejerna klassade som "budget" (skräp?), "price/performance" eller "premium". De senare borde rimligen vara i klass med OEM.
Bildelaronline24 har snarlikt system. På vparts.se får man en vink av garantitiden t.ex. 2 eller 5 år..
Billiga bromsskivor brukar inte vara lackerade runt navet. Funkar precis lika bra men blir snabbt rostigt och fult.. Går att måla på egen hand iofs ;-)
#1402604
Bäst är så klart om du kan avvara en dag och göra det själv. Då hade du gjort det för under deras pris runt om och kunnat byta olja några gånger. Just bromsar tar de "sjuka pengar för" och som vissa skriver finns det bra sajter att köpa från. Jag valde bildelaronline24 sist och de fungerade bra, även när jag beställt en sak fel så gick det smidigt att få den utbytt. Valde då Ate på skivor och belägg och de är absolut snarlika med originalprylarna men till 1/3 av priset. Är du osäker på att göra det själv så kolla några "how to" på youtube eller så brukar det alltid finnas någon billigare verkstad, fråga runt och se om du får förtroende för de bara först.
#1407417
Bytte själv fram på min V70 T5 -02 för nåt år sen o valde då TRW som klassas som premiumkvalitet. Köpte från mr auto, 1200:- inkl frakt. Tror Volvo skulle ha 3600 - 3700:-....

Autodoc och Trodo.se är oxå väldigt prisvärda, om du inte har rutin så se till att du får hjälp med att beställa rätt prylar. Även om du slår in ditt reg.nr så får du upp mängder med bromsskivor som inte är rätt diameter till just din bil... Trodo tror jag har en tjänst man kan klicka i så dom garanterar o dubbelkollar att det passar, då tar det typ en dag extra att få varorna.

Igår beställde jag skivor o klossar bak till svärmors Ford Focus från Autodoc, märkesverkstan skulle ha 4000:- med arbete.

Köpte Brembo, 860:- inkl frakt....

Som skrivits ovan finns det jättemånga bra videos på youtube med tydlig och bra beskrivning hur man gör bromsjobb!

Mycket pengar att spara om man kan göra såna här enklare jobb själv.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]