Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1401435
Hej, i somras köpte jag en Volvo årsmodell 13 som rullat strax över 22 000 mil. Mrf 3 månaders trafikgaranti ingick som vanligt. Priset strax över 80 000 kr.

Provkörde 30 minuter stads och motorväg, nemas problemas. Tänker att en bil som även om den gått ca 3 000-4 000 mil om året men med servicarna OK vid rätt tillfällen så ska den väl hålla ett tag till.

Sex dagar efter jag hämtade den, rycker den kraftigt vid stadskörning och varm motor. Åker och bokar felsökning, men påtalar ingen reklamation för jag tänker att garantin avser inte motorproblem. Kanske dumt, men påtalar för försäljaren att den krånglar och säljaren börjar rabbla just om att det endast är trafiksäkerhetsgaranti och blir hänvisad till att låta verkstan kika. Så jag tänker inte så mycket på det.

Verkstaden hittar felkod på turbon, reglering av tryck och en ventil som spökar. Kostnad 3 500 kr. Jag tänker inte så mycket att stämma av med säljaren, utan hoppas att problemet är löst och jag har en bil ett par år framöver.

Tar tre dagar sen rycker den igen, mer än nånsin och ihållande. Tidigare kunde man accelera så gav det sig och sen kunde man backa av igen. Inte nu utan i 2 km kan den rycka på jämn gas.

In med den igen och nu säger Volvos third line att det är spridarna efter att dom fått kört med datorn inkopplad. Får ett kostnadsförslag på 20 000 kr.

Nu börjar det kännas som att jag måste ha nått konsumentskydd. Säljaren är inte tillgänglig och pratar därför med den andra säljaren på bygget och det är även han som fick bilen i inbyte. När jag påtalar att nu börjar det kännas som ett skämt även om bilen gått 22 000 mil, men att behöva åtgärda ett fel som borde anses vart där vid köp går jag inte med på. Han verkar förstående och blev förvånad att jag fick pröjsa första vändan på 3 500 kr själv. Han skulle kolla med andra säljaren och återkomma med hur vi gör.

Vad har man för chans i det här fallet? Tar dom hela kostnaden, halva var? Eller kommer dom påpeka att jag köpt en bil utan garanti på maskin och den gått 22 000 mil?
Säljaren jag köpte av verkar bara vilja skjuta från sig och tar inte tag i det från början, den andra kändes mer som att han tar kontakten och att alla ska vara nöjd. Nån med erfarenhet?

Eller erfarenhet från spridar byte på D3 150 hk, vad kostnaden var?
#1401461
kebabpizza skrev: fre 11 sep 2020, 20:17 Du har lagen på din sida, sök på konsumentköplagen.
Jo, dock känns denna text "Den genomsnittliga livslängden för en bil är 15-20 år, beroende på modell och körsträcka, och en genomsnittlig årlig körsträcka är cirka 1250 mil per år, vilket innebär att en bil som gått 20 000-25 000 mil ofta börjar närma sig slutet av sin livscykel. " Från
https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... lhandlare/

Inte till min fördel på en bil med 22 000 mil, dock endast 6-7 år gammal. Därför jag undrar lite om andras erfarenheter.
#1401471
Bilen ska vara i det skick som kan förväntas med tanke på mil och pris. En 22k mil kommer kunna gå sönder även i "normalskick". Däremot bör den fungera och gå att använda. Jag tror du har en chans.
#1403872
Svårt att säga. Ett fel som visar sig inom sex månader från köpet ska antas ha förelegat redan vid köpet. Frågan är om det är ett fel i rättslig mening. Kolla ditt köpekontrakt om bilen sålts i befintligt skick eller inte. Det har rätt stor betydelse.
#1403877
Skrivelser om befintligt skick har ingen betydelse när en firma säljer.
17 § Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.


Varudeklarationen är det som har betydelse. Står det osäkert skick (vilket det ofta gör på äldre bilar med mycket mil) så blir det en bedömning huruvida felet är normalt i förhållande till ålder, mil och pris. Det är svårt att säga nåt tvärsäkert hur en process skulle sluta här.
#1403881
Dum nog begärde jag väl aldrig varudeklarationen i skrift, men jag frågade innan köp om det är nått som jag borde veta eller som strular. Säljarens svar var "Kan inte sälja bilar som inte fungerar, behöver tänka på ryktet"

Något om rycken har dom själv sagt att dom inte upplevde på inbytestestet och jag väntar på svar om reklamationen. Det har tagits vidare till försäljningschefen som jag förstått det. Dock inget svar på 1.5 vecka...
#1403886
Hazze23 skrev:Dum nog begärde jag väl aldrig varudeklarationen i skrift, men jag frågade innan köp om det är nått som jag borde veta eller som strular. Säljarens svar var "Kan inte sälja bilar som inte fungerar, behöver tänka på ryktet"
Om bilen inte är varudeklarerad har du större chans att få igenom en reklamation
#1403892
Njae, Lövet. Befintligt skick har iofs större betydelse vid privatköp, men det är fortfarande en ansvarsbegränsning jämfört med 16 paragrafen KKL.

HD: ”Att en vara säljs i befintligt skick påverkar felbedömningen främst genom att köparens befogade förväntningar måste sänkas. Men även om en vara har sålts i befintligt skick eller med ett liknande allmänt förbehåll, ska den anses felaktig om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta ”

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]