- tor 27 aug 2020, 19:34
#1398585
Tja, får be om lite råd.
Fick pyspunka och åkte till lokala däckfirman som "pluggade" däcket... det började läcka igen och åkte tillbaka och de pluggade igen, denna gång från insidan, så borde de nog gjort från början, men det var iaf kostnadsfritt.
Tyvärr fungerade det inte heller denna gång och det blir nog till att byta däck, lite surt då de har gott om mönster kvar, men så kom jag på att kanske kan man få hjälp av försäkringen och jag ringde och pratade med Volvia.
Jodå, inga problem, självrisk på 3000 och det täcker byte av bägge däcken på axeln (har en 4WD XC70-16) då man bör göra detta. "Åk till volvoverkstaden så kan de ge oss detaljerna vi behöver (mönsterdjup osv)".
Åker till Upplands motor där de säger att försäkringen endast täcker ett däck, även om man behöver byta bägge.
Ringer volvia igen och får nu prata med en ny (något luddigare och otrevligare) person som säger att:
"Om två hjul skall bytas avgör vår egen tekniker beroende på vilken bil det är osv. Vi följer alltid Volvos rekomendationer"
Ringer Volvo
"Är det 4WD så är vår rekomendation att ALLTID byta bägge hjulen på den axeln"
Ringer Volvia igen (och pratar med ännu en ny person):
"NEJ vi byter ALDRIG bägge hjulen (på nyare 4WD bilar), spelar ingen roll vad Volvo rekomenderar.
Ringer och dubbelkollar med Volvo igen:
"Det är vår absoluta rekomendation att byta bägge hjul, du kan få skador på bilen annars, ex. hjulaxel"
SUCK! Trodde man kunde få klara besked och iaf samma besked från Volvo och Volvia.
GaaahhhH!!
Till saken hör ju att det är ju inte ens lönt att ta det på försäkringen om de bara står för kostnaden för ena hjulet.
Personligen tycker jag ju att försäkringsbolaget borde följa tillverkarens rekomendationer?! Något man kan göra i detta ärende? Eller har jag orimliga förväntningar på försäkringsbolaget och knäpp som blir lite arg och upprörd över detta?
Det är ju inte så att jag förväntar mig nya däck och hade mina varit slitna hade jag ju fått avdrag för ålder..
...och ev. input i sakfrågan mottages tacksamt; dvs. kan jag bara köpa ett nytt däck (då troligen av annat märke) och köra på som vanligt, då med 6mm mönsterdjup på det befintliga på samma axel.
Fick pyspunka och åkte till lokala däckfirman som "pluggade" däcket... det började läcka igen och åkte tillbaka och de pluggade igen, denna gång från insidan, så borde de nog gjort från början, men det var iaf kostnadsfritt.
Tyvärr fungerade det inte heller denna gång och det blir nog till att byta däck, lite surt då de har gott om mönster kvar, men så kom jag på att kanske kan man få hjälp av försäkringen och jag ringde och pratade med Volvia.
Jodå, inga problem, självrisk på 3000 och det täcker byte av bägge däcken på axeln (har en 4WD XC70-16) då man bör göra detta. "Åk till volvoverkstaden så kan de ge oss detaljerna vi behöver (mönsterdjup osv)".
Åker till Upplands motor där de säger att försäkringen endast täcker ett däck, även om man behöver byta bägge.
Ringer volvia igen och får nu prata med en ny (något luddigare och otrevligare) person som säger att:
"Om två hjul skall bytas avgör vår egen tekniker beroende på vilken bil det är osv. Vi följer alltid Volvos rekomendationer"
Ringer Volvo
"Är det 4WD så är vår rekomendation att ALLTID byta bägge hjulen på den axeln"
Ringer Volvia igen (och pratar med ännu en ny person):
"NEJ vi byter ALDRIG bägge hjulen (på nyare 4WD bilar), spelar ingen roll vad Volvo rekomenderar.
Ringer och dubbelkollar med Volvo igen:
"Det är vår absoluta rekomendation att byta bägge hjul, du kan få skador på bilen annars, ex. hjulaxel"
SUCK! Trodde man kunde få klara besked och iaf samma besked från Volvo och Volvia.
GaaahhhH!!
Till saken hör ju att det är ju inte ens lönt att ta det på försäkringen om de bara står för kostnaden för ena hjulet.
Personligen tycker jag ju att försäkringsbolaget borde följa tillverkarens rekomendationer?! Något man kan göra i detta ärende? Eller har jag orimliga förväntningar på försäkringsbolaget och knäpp som blir lite arg och upprörd över detta?
Det är ju inte så att jag förväntar mig nya däck och hade mina varit slitna hade jag ju fått avdrag för ålder..
...och ev. input i sakfrågan mottages tacksamt; dvs. kan jag bara köpa ett nytt däck (då troligen av annat märke) och köra på som vanligt, då med 6mm mönsterdjup på det befintliga på samma axel.