Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1398585
Tja, får be om lite råd.

Fick pyspunka och åkte till lokala däckfirman som "pluggade" däcket... det började läcka igen och åkte tillbaka och de pluggade igen, denna gång från insidan, så borde de nog gjort från början, men det var iaf kostnadsfritt.
Tyvärr fungerade det inte heller denna gång och det blir nog till att byta däck, lite surt då de har gott om mönster kvar, men så kom jag på att kanske kan man få hjälp av försäkringen och jag ringde och pratade med Volvia.
Jodå, inga problem, självrisk på 3000 och det täcker byte av bägge däcken på axeln (har en 4WD XC70-16) då man bör göra detta. "Åk till volvoverkstaden så kan de ge oss detaljerna vi behöver (mönsterdjup osv)".
Åker till Upplands motor där de säger att försäkringen endast täcker ett däck, även om man behöver byta bägge.
Ringer volvia igen och får nu prata med en ny (något luddigare och otrevligare) person som säger att:
"Om två hjul skall bytas avgör vår egen tekniker beroende på vilken bil det är osv. Vi följer alltid Volvos rekomendationer"
Ringer Volvo
"Är det 4WD så är vår rekomendation att ALLTID byta bägge hjulen på den axeln"
Ringer Volvia igen (och pratar med ännu en ny person):
"NEJ vi byter ALDRIG bägge hjulen (på nyare 4WD bilar), spelar ingen roll vad Volvo rekomenderar.
Ringer och dubbelkollar med Volvo igen:
"Det är vår absoluta rekomendation att byta bägge hjul, du kan få skador på bilen annars, ex. hjulaxel"

SUCK! Trodde man kunde få klara besked och iaf samma besked från Volvo och Volvia.
GaaahhhH!!


Till saken hör ju att det är ju inte ens lönt att ta det på försäkringen om de bara står för kostnaden för ena hjulet.

Personligen tycker jag ju att försäkringsbolaget borde följa tillverkarens rekomendationer?! Något man kan göra i detta ärende? Eller har jag orimliga förväntningar på försäkringsbolaget och knäpp som blir lite arg och upprörd över detta?

Det är ju inte så att jag förväntar mig nya däck och hade mina varit slitna hade jag ju fått avdrag för ålder..

...och ev. input i sakfrågan mottages tacksamt; dvs. kan jag bara köpa ett nytt däck (då troligen av annat märke) och köra på som vanligt, då med 6mm mönsterdjup på det befintliga på samma axel.
#1398590
Är det på samma axel finns ingen anledning att byta båda om det andra däcket är fräscht. På samma axel spelar skillnad i rullomkrets ingen roll på Volvos AWD.
#1398597
prosten skrev:så tycker jag ju det verkar finnas ganska många som hävdar att man SKA byta bägge däcken. Dessutom är det ju volvos egen rekomendation? Varför skulle det inte spela någon roll?
"Bör" är ordet du ska fokusera på där. Du måste läsa det med lite distans, det handlar om att man inte ska ha ett totalslitet och ett helt nytt däck på samma axel eftersom det kan orsaka olyckor om man tvärbromsar. Är det 6mm på ena däcket och 7mm på det andra så spelar det noll roll för greppet. Så ser däck ofta ut, de slits inte helt jämnt. I den övre tråden blandas rätt många olika typer av problem och dessutom två olika fyrhjulsdriftssystem. Det stora problemet då är olika slitna däck fram och bak och detta sliter ut fyrhjulsdriften i förtid eftersom bilen då tror att däcken med mindre rullomkrets spinner. Det problemet finns inte om man har diff i rullomkrets på samma axel eftersom bilen är gjord för att tåla det. Annars går det nämligen inte att svänga.
#1398604
Lövet skrev:
prosten skrev:så tycker jag ju det verkar finnas ganska många som hävdar att man SKA byta bägge däcken. Dessutom är det ju volvos egen rekomendation? Varför skulle det inte spela någon roll?
"Bör" är ordet du ska fokusera på där. Du måste läsa det med lite distans, det handlar om att man inte ska ha ett totalslitet och ett helt nytt däck på samma axel eftersom det kan orsaka olyckor om man tvärbromsar. Är det 6mm på ena däcket och 7mm på det andra så spelar det noll roll för greppet. Så ser däck ofta ut, de slits inte helt jämnt. I den övre tråden blandas rätt många olika typer av problem och dessutom två olika fyrhjulsdriftssystem. Det stora problemet då är olika slitna däck fram och bak och detta sliter ut fyrhjulsdriften i förtid eftersom bilen då tror att däcken med mindre rullomkrets spinner. Det problemet finns inte om man har diff i rullomkrets på samma axel eftersom bilen är gjord för att tåla det. Annars går det nämligen inte att svänga.
Jo såklart. Nu blir det ju ett helt nytt däck med säg 8mm och det befintliga 6mm, av olika märken/modeller. Det är väl inte helt orimligt att tänka sig att om ett år eller två så har de 5 resp 2mm mönsterdjup och då är man ju precis där man inte vill vara....iof kanske man då bör fortsätta att byta ett åt gången så snart det mest slitna når 3mm.

Men jag funderar väl ändå en del kring vad man kan förvänta sig av ett försäkringsbolag rent allmänt. Borde de inte följa tillverkarens rekommendationer iaf när det gäller saker som tillverkaren hävdar påverkar livslängd på bilens övriga delar? Ett liknande exempel är väl om motorn skär och tillverkaren tycker man bör byta alla kolvar och försäkringsbolaget tycker att det räcker med att byta en...
#1398612
prosten skrev:Jo såklart. Nu blir det ju ett helt nytt däck med säg 8mm och det befintliga 6mm, av olika märken/modeller. Det är väl inte helt orimligt att tänka sig att om ett år eller två så har de 5 resp 2mm mönsterdjup och då är man ju precis där man inte vill vara....iof kanske man då bör fortsätta att byta ett åt gången så snart det mest slitna når 3mm.
Olika märken och modeller är en dålig ide. Min förutsättning är att du monterar samma typ av däck.
prosten skrev:Ett liknande exempel är väl om motorn skär och tillverkaren tycker man bör byta alla kolvar och försäkringsbolaget tycker att det räcker med att byta en...
Det är lite av ett givande och tagande. Någon lag som påbjuder att f-b ska följa tillverkarens rekommendationer finns inte men normalt sett så lämnar f-b in bilen på aukt-åf och då följer de ju tillverkarens rekommendationer. Men sista ordet har fb.
#1398614
Hela grundtanken med en försäkring är väl att man efter nyttjande av den skall vara i samma skick som innan (om möjligt)?
Själv känner jag ju mig inte riktigt att jag är i samma läge med fabrikat X 8mm på ena hjulet och fabrikat Y 6mm på andra..... kanske påverkar det inte så mycket, kanske är det just detta som gör att i framtiden sladdar av vägen....
#1398621
Lövet skrev:Olika märken och modeller är en dålig ide. Min förutsättning är att du monterar samma typ av däck.
Ah, ok jo det blir ju lite bättre då iaf. Nu är väl problemet att jag inte kan köra bilen och vill få det fixat snarast möjligt och då verkar det svårt att få det löst med befintliga däck/modell...
Undrar om lånebil/hyrbil ingår i försäkringen... det förändrar ju läget lite gällande detta isf...
Lövet skrev: Det är lite av ett givande och tagande. Någon lag som påbjuder att f-b ska följa tillverkarens rekommendationer finns inte men normalt sett så lämnar f-b in bilen på aukt-åf och då följer de ju tillverkarens rekommendationer.
Jo, verkstaden var tydlig med att de tyckte man skulle/behövde byta bägge däcken. Så både verkstad och Volvo tycker samma sak, bara trist att Volvia har en helt annan uppfattning då jag isf får stå för hela kostnaden själv (typ 4500 istället för "bara självrisk" på 3000).
#1398693
Sådär, nu fick jag precis besked #4.
Försäkringsbolaget går helt plötsligt med på att ersätta bägge däcken (det gick inte att få fram något exakt lika däck dessutom).
Bra besked till slut, men tydligen väldigt ovanligt enligt snubben som hade hand om däckverkstaden...

Var beredd på att dra ärendet till ARN och hänvisa till tillverkade, auktoriserad verkstad och däckbranshen som alla säger samma sak. Men nu slapp man det.
#1398840
3 mm får det skilja/tolerans. Så, håller det ena däcket 5 mm och ett nytt 8 mm så är det ok.
Det ska dock helst vara ett exakt likadant däck, eller åtminstone från samma tillverkare då det kan skilja en del mellan olika tillverkare trots att det ska vara samma dimension.
Försäkringen innebär i regel att det ska återställas till ursprungligt skick innan skadan inträffade, inte nyskick.
Får du nu 2 nya däck utan slitageavdrag så är ju det riktigt bra.

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]