Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1391867
PetePetrol skrev: tis 21 jul 2020, 19:12
Lobocut skrev: tis 21 jul 2020, 16:01 Skippa utökat B, gå på BE direkt.

Utökad B betyder att du får köra en bil med släp som
tillsammans väger 4,25 ton.

BE-behörigheten har inte någon begränsning för bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikter.
Jovisst, helt rätt, men det finns en avgörande skillnad här; att ta BE-kort är ett betydligt större och dyrare projekt än B96. Man måste göra ett teoriprov på 55 frågor och körprovet är mer omfattande än på B96.
Nja, betydligt dyrare är det inte. Om du tittar på första länken, då ser du vad dom ska ha för B96, 5200kr. Och för BE kostar det 5900kr. Och teorin är inte svår, om man är någorlunda normalbegåvad.
#1391870
Lobocut skrev: tis 21 jul 2020, 20:00
PetePetrol skrev: tis 21 jul 2020, 19:12
Lobocut skrev: tis 21 jul 2020, 16:01 Skippa utökat B, gå på BE direkt.

Utökad B betyder att du får köra en bil med släp som
tillsammans väger 4,25 ton.

BE-behörigheten har inte någon begränsning för bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikter.
Jovisst, helt rätt, men det finns en avgörande skillnad här; att ta BE-kort är ett betydligt större och dyrare projekt än B96. Man måste göra ett teoriprov på 55 frågor och körprovet är mer omfattande än på B96.
Nja, betydligt dyrare är det inte. Om du tittar på första länken, då ser du vad dom ska ha för B96, 5200kr. Och för BE kostar det 5900kr. Och teorin är inte svår, om man är någorlunda normalbegåvad.
Här i stan kostar en 1h körlektion 900kr, hyra av bil å släp 900kr vid upp körning och uppkörningskostnaden lär väl va samma i hela landet, den är väl 800-900kr nånting ha ja för mig.
#1391883
Tack för tips om BE och att gå direkt på uppkörning, tydligen behöver jag ge lite bakgrund till hur jag tänker :-)

Anledningen till att gå på B96 är för att jag med största sannolikhet aldrig kommer behöva dra något som kräver BE och då bli det enklast/snabbast att ta B96. Beslutet togs också under höjden av Corona och med lite stökig privat situation kändes det osäkert hur det skulle bli med teoriprovstillfällen.

Jag vill som sagt utnyttja en trafikskolas ekipage och det dels för att få en enklare lastsäkring men också för att slippa involvera en tredje part som fraktar bil+släp till uppkörning. Kan väl också vara en fördel att göra det med manuell låda även om jag förmodligen aldrig kommer välja något annat än automat.

Ett litet utbildningspaket brukar ju bestå av ett par lektioner, en teorigenomgång och låna ekipage för uppkörningen. Jag kan köra släpvagn, typ, har en husvagn som är max vad jag får dra efter bilen nu men har egentligen bara kopplat på och börjat dra. Tar gärna ett par lektion för att lära mig grunderna korrekt. Dessutom är tid alltid en bristvara så tänker mig att det blir effektivare att låta en skola ge mig råd kring uppkörningen.

Visst, borde säkert lägga tid på att ta BE istället men tror att B96 passar mig rätt bra.
#1392016
Jag har BE teori bokad i september och så fort det är gjort ska jag köra upp. Konstaterat att ena den egna bilen och en kompis kåpsläp lastad med min fyrhjuling blir perfekt viktmässigt.

Dock tycker jag själva grundregeln med maximalt 3500kg för fordonståget är helt horribel. Hade en Audi Q7 tidigare och kunde endast köra en 750kg vagn lagligt. Men bilen fick i sak dra hela 3200kg. Och med XC70n nu fick jag inte dra en skylift på 1200kg men den fick däremot en Golf från 1997 dra som kompisen har.

Skulle därför hellre se att man hade en generell viktgräns för släp på B kort. Säg 1100kg eller vad som nu kan vara rimligt. För att som det är nu rena skräpbilar kan dra tyngre än XC70 och Audi Q7 är sinnessjukt.
#1393880
Man skall ju ha i åtanke att B-kort egentligen bara ger dig möjlighet att dra lätta släp (max 750kg). Allt annat är generösa undantag. Det är ju ingen självklarhet att man skall få dra massa stora/tunga vagnar bakom en bil bara för man har B-kort. Allt över 750kg är per definition ett tungt släp.
#1393894
Jag hör också till de som upptäckte att de släp jag brukade dra med min tidigare XC70 inte var lagliga med mitt körkort och en XC90. För mig blev lösningen ett B96-kort. I teorin kanske jag borde skaffat BE-kort, men jag har aldrig hittills haft behov av att dra ett så pass tungt släp att BE-kort behövs, och jag ser inte att jag kommer att få det behovet i framtiden heller. Har jag fel får jag skaffa det då.

Jag bokade ett släp utkört till Uppsala från https://www.eskesta319.se/boka-slap-for-uppkorning/#/ så att det kom ut till den bokade uppkörningstiden. Har du tidigare kört en del med släp bör du klara uppkörningen. Visst går det att låna någons husvagn, men eftersom du inte får dra dit en husvagn som är godkänt för uppkörningen själv, blir det lite besvärligt. Ett tyngre släp är också lättare att hantera än en husvagn, vilket gör uppkörningen (ännu) lättare. Kostnaden för mig blev 80:- för fotot, 800:- för uppkörningen samt släphyran som då var 599:-. Summa 1479:- samt milkostnaden att ta sig till uppkörningen. Det tyckte inte jag var dyrt för att köra lagligt.

Ser du till att lära dig säkerhetskontroll av släp (finns diverse filmer på youtube, t.ex. https://www.youtube.com/watch?v=C3Dv7DqneeM) och inte är alltför ringrostig med att köra med släp bör du klara B96-uppkörning enkelt. Att anlita körskola är i mitt tycke inte nödvändigt, om du inte känner dig ringrostig.

BE-kort är naturligtvis bättre, men är mer besvärligt att skaffa. Bara att det kräver teori-prov gör det för mig betydligt svårare, eftersom jag ofta har svårt att planera när jag kan vara ledigt från arbetet. Sedan kommer BE att kosta mer. Hur mycket mer går att diskutera, men för många kan det nog bli rätt mycket dyrare. Backningen vid BE-uppkörning är t.ex. betydligt svårare än vad som krävs vid B96.
#1393909
Malmstroem skrev:BE-kort är naturligtvis bättre, men är mer besvärligt att skaffa. Bara att det kräver teori-prov gör det för mig betydligt svårare, eftersom jag ofta har svårt att planera när jag kan vara ledigt från arbetet. Sedan kommer BE att kosta mer. Hur mycket mer går att diskutera, men för många kan det nog bli rätt mycket dyrare. Backningen vid BE-uppkörning är t.ex. betydligt svårare än vad som krävs vid B96.
Det drar iväg
Lektion 1500kr
Teoriböcker 1000kr
Teoriprov 405kr
Uppkörning (samma i hela landet) 1650kr
Låna av bil och släp för uppkörning 2500kr

Mmmm, stockholmspriser :x

Med facit i hand hade sannolikt b96 klarat 90% av det som jag vill dra efter bilen men ibland får man bara strunta i pengarna för sinnesfridens skull

Själva uppkörningen vill jag dock påstå är identisk. Man har tagit bort allt vad konbana heter för BE. Nu räcker att kunna vända i ett gathörn och backa in i en parkeringsruta.
#1435326
Nu kan man köra upp för BE eller B96 med en automatväxlad bil utan att få sitt "manuella körkort" begränsat till automat. En mycket klok regeländring eftersom körprovet syftar till att kontrollera om du kan hantera släpet korrekt, inte om du kan växla ordentligt - det har du ju redan klarat i din B-uppkörning.

Återstår att se om avgiften för BE-uppkörningen kommer sänkas till samma nivå som B96 eftersom körproven nu är identiska efter att konbanan togs bort ur BE. Oförsvarligt att prisskillnaden är 100%.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]