Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1390213
AHIDI: Enkelt kan man säga så här, Volvofabriken har inget med detta att göra. När dom tillverkar en bil så lackerar dom hela bilen vid ett tillfälle. Allt får samma kulör. Så Volvo i Sverige har inget som helst ansvar för bin bil i nuläget. Volvo har hundratals produktionskontroller när dom tillverkar en bil. Din bil var perfekt när den lämnade fabriken.
Det är däremot din försäljare i Marocko som du skall gå på. Han har sålt en bil med en omlackerad motorhuv. Om bilen är ny eller inte går inte att säga härifrån. Det kan möjligen bara bilhandlaren svara på eller möjligen det företag som har importerat bilen. I Sverige finns det dataregister som berättar bilens historia, när den tillverkades, när den lämnade fabriken, när den registrerades, när den såldes och till vem och så vidare.
Volvo i Sverige är inget "källarföretag". Det är Sveriges största arbetsgivare, eller i alla fall bland dom största. Det kan variera lite från år till år. Volvo i Sverige kan inte stå till svars för vad bilhandlare i Marocko gör! Har du meningsskiljaktigheter så får du tala med dom. Inte med Volvofabriken.

Källarföretag betyder: En mindre firma eller rörelse där ärlighet och ansvar inte har något juridiskt eller praktiskt värde. Det handlar mera om att innehavaren eller hans ombud skall tjäna så mycket pengar som möjligt utan större ansträngning.
#1391131
Rådlös skrev: sön 12 jul 2020, 18:33 AHIDI: Enkelt kan man säga så här, Volvofabriken har inget med detta att göra. När dom tillverkar en bil så lackerar dom hela bilen vid ett tillfälle. Allt får samma kulör. Så Volvo i Sverige har inget som helst ansvar för bin bil i nuläget. Volvo har hundratals produktionskontroller när dom tillverkar en bil. Din bil var perfekt när den lämnade fabriken.
Det är däremot din försäljare i Marocko som du skall gå på. Han har sålt en bil med en omlackerad motorhuv. Om bilen är ny eller inte går inte att säga härifrån. Det kan möjligen bara bilhandlaren svara på eller möjligen det företag som har importerat bilen. I Sverige finns det dataregister som berättar bilens historia, när den tillverkades, när den lämnade fabriken, när den registrerades, när den såldes och till vem och så vidare.
Volvo i Sverige är inget "källarföretag". Det är Sveriges största arbetsgivare, eller i alla fall bland dom största. Det kan variera lite från år till år. Volvo i Sverige kan inte stå till svars för vad bilhandlare i Marocko gör! Har du meningsskiljaktigheter så får du tala med dom. Inte med Volvofabriken.

Källarföretag betyder: En mindre firma eller rörelse där ärlighet och ansvar inte har något juridiskt eller praktiskt värde. Det handlar mera om att innehavaren eller hans ombud skall tjäna så mycket pengar som möjligt utan större ansträngning.
OveVolvo; detta
#1391155
OveVolvo skrev: fre 17 jul 2020, 12:53 Jag är ny på forumet och jag trodde vi var här för att hjälpa varandra. Har jag fel?
OveVolvo skrev: fre 17 jul 2020, 14:47 Ja, det var väl snarare en del andra mindre sakliga inlägg som jag hakade upp mig på.
Självklart ska vi hjälpa varandra och inte bara gnälla på vad andra skriver, du får börja...

Själv påtalade jag att dessa nyansskillnader finns på ej omlackerade bilar och det finns ingen anledning att tro att det inte skulle finnas även på omlackerade bilar.

Nu anser ju dock trådskaparen att dessa färgskillnader har med diskriminering att göra, och jag förstår inte riktigt hur vi ska kunna hjälpa till. Han får kanske vända sig till diskrimineringsombudsmannen i Marocko.

Eller ska vi anordna en manifestation för diskriminerade Volvo-kunder i Marocko?

Jag ser fram emot att läsa DINA idéer och DIN hjälp i detta ämne.
#1391172
Det jag inte förväntade mig i detta forum var de texter med nedsättande innehåll som förkommer i denna tråden; till exempel vet jag inte vad att "anordna en manifestation för diskriminerade Volvo-kunder i Marocko" har i denna tråden att göra.
Problemet han står inför har egentligen inte med att han kommer från Marocko att göra, utan det handlar mer om förhållandet mellan återförsäljare och Volvo cars. I volvocars intresse kan man anta att även om återförsäljaren är oberoende så "sköter" sig densamma efter Volvocars policys. Det vore väl synd om Volvoförsäljningen störtdyker på grund av att en återförsäljare dabbar sig.

Återförsäljaren som inte vill åtgärda problemet får han stämma, (antar jag) eller ta hjälp av konsumentorganisationer i Marocko. Han har ett "expertutlåtande" som underlag, det kan vara en väg att gå.

Hos Volvocars kan han försöka åberopa en goodwill för att lösa problemet.
#1394812
Jag gissar att ordet "diskriminering" i överskriften och första stycket av första inlägget bara är ett översättningsfel av Google translate.
Men jag vet inget om hur det ligger till mellan människor i Marocko, förståss...

Jag hade i alla fall också blivit upprörd om en helt ny bil hade den nyansskillnaden som bilden visade.
Inte okej.
Motorhuven ska ju omlackeras givetvis.

Kräva en ny bil, är dock orimligt.
Ny motorhuv möjligen, om den inte kan lackeras igen av nån anledning.
Man kan heller inte kalla bilen begagnad.
Det är inte Volvo i Sverige som har felat.
Eller fabriken där bilen tillverkades.
Det är företaget som lackade om motorhuven som gjort ett dåligt jobb. Gör om - gör rätt.

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]