Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av pympen
#1386703
Lövet skrev: tis 23 jun 2020, 13:10 Försäkringar används för att ersätta plötsligt uppkomna skador under den tid man själv haft bilen försäkrad. Allt annat är försäkringsbedrägeri och sådant varken diskuterar eller tipsar vi om här.
Tur att avsikten att utföra bedrägeri inte är i mitt intresse då. Men om vi inte får diskutera vidare här så tackar jag för mig.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
#1386753
Efter som att skadan redan fanns när du köpte bilen.
Och du skrev att du skulle vänta 5 månader att anmäla skadan, så kan det lätt falla under "försäkringsbedrägeri".

Eftersom att bilen är köpt med skadan, så är ju detta något du borde tagit upp med säljaren.
Läge att pruta med andra ord.

Försäkringsbolag använder sig bla av postnummer.
Så är det många skador inom ett visst geografiskt område, där av att dom använder bla postnummer.
Så kan visst premierna öka.

Detta vet jag av erfarenhet.
Då jag och min polare hade identiska V70, och vi bor i samma stad. Dock olika postnummer.
Och hans V70 var ca 800kr billigare att försäkra än min.

Och när jag ifrågasatte detta hos mitt försäkringsbolag, så blev svaret att det var mindre anmälda skador i hans postnummerområde.
av rosefors
#1387092
Det finns olika erfarenheter när det gäller befintliga skador vid köp.

För ett tag sen köpte jag en begagnad bil hos handlare där det direkt efter leverans visade sig att vänster sida var skrapad och intryckt men polerad så skadan inte helt uppenbart syntes. Den här skadan hade handlaren inte informerat om eller nämnt i deklarationen. Handlaren ville dock inte stå för hela kostnaden att reparera skadan då handlaren mena på att det är en begagnad bil. Lösningen blev förstås att ta det på försäkringen med både försäkringsbolagets och skadecentrets goda minne. Det var inga konstigheter med det.

Jag ser inte hur detta skulle vara något annorlunda. Nu är förvisso Volvia ett riktigt sunkigt bolag så dom hanterar det förmodligen annorlunda men ser man till den moraliska aspekten så ser jag inte riktigt problemet.
av Mamel
#1387214
rosefors skrev: tor 25 jun 2020, 11:15 Det finns olika erfarenheter när det gäller befintliga skador vid köp.

För ett tag sen köpte jag en begagnad bil hos handlare där det direkt efter leverans visade sig att vänster sida var skrapad och intryckt men polerad så skadan inte helt uppenbart syntes. Den här skadan hade handlaren inte informerat om eller nämnt i deklarationen. Handlaren ville dock inte stå för hela kostnaden att reparera skadan då handlaren mena på att det är en begagnad bil. Lösningen blev förstås att ta det på försäkringen med både försäkringsbolagets och skadecentrets goda minne. Det var inga konstigheter med det.

Jag ser inte hur detta skulle vara något annorlunda. Nu är förvisso Volvia ett riktigt sunkigt bolag så dom hanterar det förmodligen annorlunda men ser man till den moraliska aspekten så ser jag inte riktigt problemet.
I så fall gick det väl på den personens försäkring som ägde bilen när skadan inträffade, hoppas jag. I annat fall låter det som ett försäkringsbedrägeri.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1387272
fjohan82 skrev: fre 26 jun 2020, 08:17 Ungefär som att köpa denna, säga att man har blivit påkörd och kräva en reparation från sitt bolag.
https://www.kvd.se/auktioner/vw-caddy-1 ... 05hk-76118
Det är nog bara att vänta någon vecka med anmälan :-)
av Lövet
#1387310
Att använda en försäkring för att täcka en skada som inträffat under en annan period än den du själv betalat för ÄR BEDRÄGERI. Att en bilfirma tipsat om det för att slippa reklamationskostnader ändrar inte det, tvärtom. Tråden låses nu.
Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]