Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Rullarsving
#1386458
Hur ofta bör man låta Bilia byta bromsvätska och göra hjulinställning? Har en XC60 MY18 AWD D4 Aut.

Lämnade in på service nu, 5000 mil, två år gammal. De tyckte att bromsvätskan skulle bytas. Och bromsar vill jag inte snåla med så det får de göra. Det är väl vettigt?

De ville göra hjulinställning också. Säger att det är rekommenderat vartannat år åtminstone. Men jag känner inget konstigt och verkar inte ha något ojämnt slitage på däcken. Borde man göra det ändå?

(Ska inte säga att det egentligen är kostnaderna som får mig att tveka (ca. 1500 kr vardera) eftersom jag ändå bara betalar ca. 1/3 av priset då det är en förmånsbil. Mest principsak.)

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av MartinS
#1386562
Hjulinställning har jag aldrig gjort om det inte funnits behov för det och det har iallafall funkat fint för mig under de 29 år jag haft körkort.

Bromsvätska är väl rimligt att byta var 3-4 år tycker jag, under normala svenska förhållanden.
#1386566
MartinS skrev: mån 22 jun 2020, 22:03 Hjulinställning har jag aldrig gjort om det inte funnits behov för det och det har iallafall funkat fint för mig under de 29 år jag haft körkort.

Bromsvätska är väl rimligt att byta var 3-4 år tycker jag, under normala svenska förhållanden.
Även om man kör 3000 mil per år? Kändes bäst att göra det nu iaf, bromsvätska alltså.
Användarvisningsbild
av Derank
#1386568
Du bör göra det en gång iaf då bilen är ny, min stod fel direkt från fabrik, intervallerna sedan kan jag inte uttala mig om.

Bromsvätska däremot har jag aldrig bytt i någon bil på 30år, och jag har aldrig upplevt några problem med det heller. Jag har
#1386571
Derank skrev:Du bör göra det en gång iaf då bilen är ny, min stod fel direkt från fabrik, intervallerna sedan kan jag inte uttala mig om.

Bromsvätska däremot har jag aldrig bytt i någon bil på 30år, och jag har aldrig upplevt några problem med det heller. Jag har
Men om hjulinställningen är fel så borde det ju märkas på styrning, inte minst vid bromsning, eller ojämnt slitna däck?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1386581
Mmm men byt byt gärna bromsoljan någon annanstans, till V60:n tog de 1600kr för detta, andra bra verkstäder runt om tog 800-1000kr :-/ Just något med bromsar är sjukt överprisat på Volvo ÅF. I ditt fall hade jag väntat kanske två år till, om du nu inte kör extremt hårt med den till vardags

Säkert samma med hjulinställning... Har aldrig hört någon rekommendera detta till mig någonsin, dessutom på tid och inte alls på mil, men har låtit få det gjort när däcken påvisat behov för det en gång av alla de bilar och mil jag haft sedan 1999
#1386583
Micce1980 skrev:Mmm men byt byt gärna bromsoljan någon annanstans, till V60:n tog de 1600kr för detta, andra bra verkstäder runt om tog 800-1000kr :-/ Just något med bromsar är sjukt överprisat på Volvo ÅF. I ditt fall hade jag väntat kanske två år till, om du nu inte kör extremt hårt med den till vardags

Säkert samma med hjulinställning... Har aldrig hört någon rekommendera detta till mig någonsin, dessutom på tid och inte alls på mil, men har låtit få det gjort när däcken påvisat behov för det en gång av alla de bilar och mil jag haft sedan 1999
Eftersom jag bara betalar 1/3 av priset så gör inte Bilias ockerpriser så jättemycket skillnad.
Men men. Bromsvätskan är bytt nu iaf. Var smidigt i samband med service.

Hårt och hårt. Jag kör definitivt hårdare än medel. Men inte överdrivet.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av Derank
#1387433
Rullarsving skrev:
Derank skrev:Du bör göra det en gång iaf då bilen är ny, min stod fel direkt från fabrik, intervallerna sedan kan jag inte uttala mig om.

Bromsvätska däremot har jag aldrig bytt i någon bil på 30år, och jag har aldrig upplevt några problem med det heller. Jag har
Men om hjulinställningen är fel så borde det ju märkas på styrning, inte minst vid bromsning, eller ojämnt slitna däck?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Ja, men då är det försent, kostar ett halvt däck att göra en fyrhjulsinställning.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1387434
Derank skrev:
Rullarsving skrev:
Derank skrev:Du bör göra det en gång iaf då bilen är ny, min stod fel direkt från fabrik, intervallerna sedan kan jag inte uttala mig om.

Bromsvätska däremot har jag aldrig bytt i någon bil på 30år, och jag har aldrig upplevt några problem med det heller. Jag har
Men om hjulinställningen är fel så borde det ju märkas på styrning, inte minst vid bromsning, eller ojämnt slitna däck?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Ja, men då är det försent, kostar ett halvt däck att göra en fyrhjulsinställning.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Det kostar 1600 på bilia. Men jag betalar som sagt en tredjedel av det: ex moms, ex arb.avgift, brottoavdrag. Så det handlar inte om det. Kändes bara sjukt onödigt. Och många skriver att det är det.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1387438
Sjukt onödigt tycker jag inte, det är förebyggande underhåll. Vissa vill ju inte kosta på nåt annat än när det är akut och ser inte fördelar med att göra saker för att slippa göra andra, kanske dyrare reparationer sen.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]