Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1385838
Hej, Jag blev påkörd för en tid sedan och tydligen är skadan tillräckligt omfattande för att bilen ska skrotas. Försäkringsbolaget och jag är överens om marknadsvärdet men de erbjuder trots det en summa som är 5000 kr lägre. Motiveringen är att man alltid kan pruta ned priset på en bil med minst 5000 kr. Är detta verkligen korrekt? Bör jag inte få ut marknadsvärdet? Jag kommer att kontakta lite konsumentorganisationer idag men antar att det finns massor av erfarenhet i denna grupp som varit med om samma sak, och som har tips?
#1385868
ragnur skrev:man alltid kan pruta ned priset på en bil med minst 5000 kr. Är detta verkligen korrekt? Bör jag inte få ut marknadsvärdet?
Du ska kunna köpa en motsvarande bil av återförsäljare för de pengar du får. Märkeshandlare idag prutar extremt lite. Stå på dig.
#1385894
Då kan man ju se ut en bil så kan sedan försäkringsbolaget ringa och pruta ner den 5000kr :)

Man kan faktiskt inte förvänta sig att det ens går att pruta
#1385965
Micce1980 skrev:Då kan man ju se ut en bil så kan sedan försäkringsbolaget ringa och pruta ner den 5000kr :)

Man kan faktiskt inte förvänta sig att det ens går att pruta
Tänkte exakt samma sak. Be försäkringsbolaget köpa den åt dig ;-)
#1386230
Motsvarande bilar ligger ute för mellan 105 - 110 000 kr. Jag har föreslagit 105 000 kr men försäkringsbolaget, Volvia, står fast vid 100 000 kr pga den obligatoriska prutmånen. Jag ringde faktiskt en bilhandlare som sålde en exakt likadan bil med samma mil och utrustning och han hade precis sänkt priset från 110 000 till 105 000 och ville inte gå ned en krona till. När jag nämnde Volvias argument och garvade han bara. Sa att han aldrig hör något konstigare :)
#1386242
Hmm...var det verkligen rätt tillfälle att säga upp försäkringen... tänker jag.

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]