Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av morrow
#1362644
Hej

Vi fick en av våra bilar stulen under Julledigheten när vi var i fjällen.
En BMW 120 av årsmodell 2019.
Dom tog sig in i huset tog nyckeln och åkte iväg med bilen. Nu har polisen hittat bilen och bilen står hos en samarbetspartner till Trygg Hansa. Det var ju bra att bilen hittades tänkte vi men nu till problemen.

Bilen var i stort sett ny, hade rullat 450 mil när den blev stulen. Vi hade kört ca 50 mil på helt nya vinterdäck.

Nu när vi åkte och tittade på bilen är den super skitig, det saknas dubbar ur vinterdäcken. Vi vill ha bilen på rekond och tvätt samt få en hjulinställning. Enligt oss kan man omöjligt se om det finns några skador på bilen som den ser ut nu. Det kan ju finnas både knark och sprutor i bilen, samt repor och skador på lacken.
Men Trygg Hansa vill inte ens tvätta bilen?
Detta blir jag bara ännu mer förbannad av.
Jag anser att jag även ska ha nya vinterdäck, helst skulle jag vilja få bilen inlöst. Om man tittar på däcken så har dom kört hårt med den, vad händer om det blir motorras på bilen om 1 år.
Vi kan bevisa med nyckeln att dom kört minst 130 mil på 7 dagar och den har varit borta i 14 dagar. Rimligtvis borde vi få ersättning även för dom mil som inte vi har kört med bilen.

Någon annan som varit med om något liknande?
#1362662
Nu ska jag inte vara den som är den men jag har haft dålig erfarenhet av Trygg-fjantarna.. Vare sig om du har en gammal eller ny bil eller rent utav något av försäkringar från dom SKITER dom fullständigt på (räcker att bara googla på trygg-hansa trustpilot så har man enbart sett negativa reviews för det mesta). Hur dom nu fått #1 av konsumenternas försäkringsbyrå . Förutom att dom har låg/billig premie resten är under all-kritik. Min faster hade trygg-hansa försäkring och när bilen blev krockad på en parkeringsplats vid köpcentrum(föraren försvann såklart). Tryggfjantarna sa att jag skulle ringa polisen och polisanmäla det och sen skulle dom "gå vidare med ärende".. jo tjena 3 veckor tog det(som tur gick ju bilen att åka åtminstone), fick ringa till kundtjänsten varje vecka för att se hur det gick.. bemötande var ju rent krass, kollade upp vilken närmaste samarbetspartner trygghansa hade och det var cirka 10km eller något.. men nej nej vi skickar dig 75km ifrån där faster bor och jag påpekar att det finns en 10km men nej dom vägrade och sa att det var hit bilen skulle vara. Punkt. Ärendet tog cirka 4½månader att fullborda. Den dagen svor jag att ALDRIG köpa/ha med tryggfjantarna att göra.. Kan inte ens tänka mig ifall bilen skulle få motorras eller stora problem.

Fick hon ersättning för dom dagarna bilen var borta? inte en krona; inte ens hyrbil fick hon. Tryggfjantarna vägrade att stå för hyrbilen trots att hon hade hyrbil på försäkringen.
#1362673
I praktiken så lär man kunna bevisa att däcken har slitis under tiden bilen varit borta. Dessutom är däck en slitdel vilket gör det svårare. Milen som körts medans bilen är stulen får man inget för. Repor och liknande ersätts inte såvida det inte handlar om ren skadegörelse. Allt sånt står i villkoren.

Egna erfarenheter? Jajjemän! Hade Trygg-Hansa men lärde mig den hårda vägen efter en inbrott i bilen att det var ett fullkomligt misstag att ha dem som försäkringsbolag och sedan dess så vägrar jag befatta mig med dem.
av morrow
#1362687
Låter ju inte som vi kommer bli så mycket gladare närmsta dagarna.
Får se var nästa steg blir men vi kommer inte ge oss så lätt.

Får skriva ner och samla ihop det vi har om hur ofta vi köper däck tankar bilar mm och strida vidare. I min värld så bör man få tillbaka bilen i det skick den var i när den stals. Jag förstår att det är svårt om bilen är gammal att bevisa skicket. Men våran hade inte gått mer än ca 400-500 mil totalt och nästan inget med vinterdäck.

Fortsättning följer. Känns ju värt att betala för "Bilförsäkring stor – med extra många förmåner" Jo tjena vilka förmåner ni har Trygg Hansa.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Cotag
#1362697
Kan det finnas utläsbar data i bilen som styrker att den blivit misshandlad, om den slagit i övervarvningsskydd eller hög hastighet i GPS exempelvis? Kan man bevisa att bilen varit över hastigheten vad dubbdäcken är godkända för så borde det kunna vara ett argument mot försäkringsbolaget tänker jag. Hör med BMW.

Blev av med en 323F för 15 år sen, den hittades senare med uppbrutna lås m.m halvvägs ner i ett dike. Kände precis som du att man inte ville ha tillbaka bilen eftersom man inte hade en suck om vad det varit med om. Skador på drivlinan kan som du säger visa sig långt senare när garantier är utgångna.
av morrow
#1362806
Hej igen.

Idag har det varit nya samtal till Trygg Hansa.
Dom verkar dock försöka undvika att prata med oss. Sitter mest i kö.
Men verkstaden där bilen står har hört av sig, dom har tvättat bilen, antagligen på eget bevåg. Den har repor på ena sidan som måste lackeras. Däcken är numera nästan dubbelfria så dom tyckte verkstad att man var tvungen att byta. Även framrutan vill dom byta då den har en massa stenskott.
Nu hoppas jag att man med hjälp av nyckeln kanske kan se toppfart, varvtal mm. Dom har ju uppenbart kört som fan med den så nu vill man ju att dom även går igenom motorn.
Ska även se om man kan söka på plåtarna som bilen hittades med, kanske kan man bevisa att bilen varit utomlands.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Cotag
#1362812
Fanns bilnyckeln bakom en låst dörr där i fjället?
Tycker mig komma ihåg fall där det blivit kraftigt reducerad ersättning från försäkringen där nyckeln förvarats "ovarsamt", (enligt försäkringsbolaget då).
Användarvisningsbild
av Derank
#1362821
sedan kan TS hälsa den där skaderegleraren på trygghansa att när någon varit inne och rotat runt i ens bil och framfört den, ska den per automatik rekondas invändigt pga risken med blodsmitta, du vet aldrig vad biltjuven gjort i bilen, det var praxis redan för 20år sedan.
Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]