Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1358294
Har precis varit och hämtat ut min nya(demo, 350mil) bil, en V90 Cross country, helt fantastisk bil! Vid affären så tipsade säljaren om att de har en kampanj där vinterhjul för 22.000(!!!)kr nu säljs till kampanjpris när man köper en bil. Efter mycket om och men tog vi erbjudandet och slog till. Hon pekade på vinterhjulet 18" 5-dubbelekrade silver och sa att det var nog dessa. De kostar 21000kr när man "Bygger sin bil" via appen, så de kände jag var ok att ta.
Nu när jag hämtade bilen reagerade jag först på att det inte var dubbelekrade som satt på men tänkte att det nog fanns nån annan variant av deras fälg.
Går ut nu och tittar och till min förvåning och ren jävla förbannelse så sitter det ett par Dezent TX Silver?!?! Förvisso nya vinterdäck, Nord frost 200 SUV men känner mig grundlurad på fälgen. Kan jag åka tillbaka och kräva att de monterar fälgen som säljaren pekade på och trodde att det NOG var den.
Om inget annat så kan man ju kräva att de kan referera till det hjul som skulle kosta 22.000kr utanför deras kampanj. :mad: :mad: :mad:
Senast redigerad av 1 Brallan84, redigerad totalt 0 gånger.
#1358310
Tänker först att vad står det i kontraktet?

Låter annat som du accepterat "Hon pekade på vinterhjulet 18" 5-dubbelekrade silver och sa att det var nog dessa." Men det är ju värt att prata med de
#1358312
Det står ju inte specifikt vilka fälgar i kontraktet men inte säljer de väl några ICKE volvo-fälgar och påstår att de kostar 22000kr. Hittar ju hjulen kompletta för max 15tkr. Det är ju uppenbart att hon refererar till volvo-hjul men sen gör de en fuling, eller?
#1358319
Märkligt. Det är ju superviktigt, iallafall enligt all reklam, att allt från torkarblad till däck måste vara original för den rätta volvokänslan och säkerheten.
Det finns ju också inlägg på forumet där servicetekniker har skyllt exempelvis vibrationer på icke originalfälgar.
Att man skickat med fälgar från Dezent måste såklart blivit fel såvida du inte begärt dem själv.
#1358322
Micce1980 skrev: fre 10 jan 2020, 23:37 Tänker först att vad står det i kontraktet?

Låter annat som du accepterat "Hon pekade på vinterhjulet 18" 5-dubbelekrade silver och sa att det var nog dessa." Men det är ju värt att prata med de
Nä. Om handlaren läser högt i kontraktet när kunden känner sig missnöjd och lurad har man problem. Affären är inte över när pengarna har betalats.

Det rimligt och tro att det rör sig om originalfälg till det priset. Säljer volvohandlaren något annat gäller det att vara övertydlig.
#1358327
Klart du skall åka tillbaka och prata med dom. Vad är det för skojjarfirma som säljer dezentfälgar till en ny Volvo, det är inte premium, det är mer VW-fasoner...
#1358339
Fjonsson skrev:
Micce1980 skrev: fre 10 jan 2020, 23:37 Tänker först att vad står det i kontraktet?

Låter annat som du accepterat "Hon pekade på vinterhjulet 18" 5-dubbelekrade silver och sa att det var nog dessa." Men det är ju värt att prata med de
Nä. Om handlaren läser högt i kontraktet när kunden känner sig missnöjd och lurad har man problem. Affären är inte över när pengarna har betalats.

Det rimligt och tro att det rör sig om originalfälg till det priset. Säljer volvohandlaren något annat gäller det att vara övertydlig.
Jo. Vad som är rimligt spelar mindre roll, just därför har de ett kontrakt, man kan inte bara gå på att detta blir nog rätt och anta att nog är så det sedan kommer att bli. Men TS kommer säkert att få det fixat, det brukar lösa sig om man är någorlunda trevlig och saklig.
#1358357
Micce1980 skrev: lör 11 jan 2020, 08:56
Fjonsson skrev:
Micce1980 skrev: fre 10 jan 2020, 23:37 Tänker först att vad står det i kontraktet?

Låter annat som du accepterat "Hon pekade på vinterhjulet 18" 5-dubbelekrade silver och sa att det var nog dessa." Men det är ju värt att prata med de
Nä. Om handlaren läser högt i kontraktet när kunden känner sig missnöjd och lurad har man problem. Affären är inte över när pengarna har betalats.

Det rimligt och tro att det rör sig om originalfälg till det priset. Säljer volvohandlaren något annat gäller det att vara övertydlig.
Jo. Vad som är rimligt spelar mindre roll, just därför har de ett kontrakt, man kan inte bara gå på att detta blir nog rätt och anta att nog är så det sedan kommer att bli. Men TS kommer säkert att få det fixat, det brukar lösa sig om man är någorlunda trevlig och saklig.
Precis. Som handlare läser man inte högt ur kontraktet om kunden känner sig lurad och man har tjänat extra på affären.
Det finns för många volvohandlare för det.
Sen kan man ju läsa vad man skriver på så slipper man överraskningar.
#1358380
Detta är en demobil vi köpt, alltså 3 månader gammal och 350mil på mätaren
Säljaren, vid frågan om vilka fälgar det skulle vara för 7900kr(kampanj från 22.000kr) så gick hon in på "Bygg min volvo", klickade fram vinterhjul och pekade på 5-dubbelekrad 18" och sa att det är nog dessa. Hon sa inget om några DEZENT-fälgar eller icke-orginalfälgar. Inte heller om att det INTE skulle vara några orginalfälgar, jag frågade även om det blir begagnade som de får in tillsammans med bilbyten(inbyte/leasing) men hon bedyrade att dessa är helt nya, och att de är superfina.
Till saken hör att nu har vi sett att de påklistrade, 8-9 vikterna(ser illa ut bara där) har ett skrapmärke från bromsoket som legat emot, alltså metall mot metall.
Jag var inne och pratade med en bra säljare som skulle ta detta vidare men ville inget lova.
Det jag vill få fram är att jag aldrig skulle gått med på ett par icke orginalfälgar, för 8tkr som ser ut som Biltema-fälgar... Och på köpet skrapar mot bromsoket(vikterna)
Nåväl, får se vilken lösning de hittar.
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]