Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1357592
Den 5:e april 2018 köpte jag en begagnad Volvo XC60 hos Upplands Motor i Hammarby Sjöstad.
I samband med köpet tecknades ett serviceavtal, vilket i princip innebär en avbetalningsplan för de servicetillfällen som väntas uppstå under avtalsperioden (3 stycken eftersom bilen skall servas minst en gång per år). Jag fick uppge hur mycket jag brukar köra per år, 11000 mil, och månadskostnaden fastställdes till 299 kronor.

Den 7/9 2018 utfördes första servicen hos Upplands Motor i Sollentuna.

Nästa service utfördes den 20/8 2019 och kort därefter fick jag en faktura och ett meddelande om att månadskostnaden höjs till 444 kronor per månad.
När jag undrade varför jag fakturerats fick jag följande svar:
” Eftersom ni nu kör mer än de tidigare 1100 milen per år tillkommer byte tändstift och luftfilter motor under avtalsperioden, i det här fallet vid sista servicen i ditt serviceavtal. Bytesintervallet på tändstiften är 12 0000 mil och luftfilter motor 6000 mil. Er sista service beräknas att utföras vid ca 11 500 mil och för att de milbundna intervalltilläggen inte skall överskridas skall de bytas vid nästa service enligt Volvos anvisningar.”
Mitt svar var att jag inte alls kör mer per år, utan anledningen till att det blev fler än 1100 mil mellan servicetillfällena är att svärmor blev sjuk och senare dog vilket medförde flera resor till Kinna i Västergötland. Varje resa blir ungefär 100 mil t o r.
Huruvida nästa service infaller före eller efter 11000 mil återstår att se, det kan ju hända att jag kör mindre hädanefter. I vart fall är det inte troligt att jag kör lika mycket som föregående period.
Jag frågade därför vad som händer om nästa service inträffar tidigare än vad de beräknat, d.v.s. om avtalets sista service inte blir dyrare. Sker det då en återbetalning av den överdebitering som skett?
” Inbetalda medel återbetalas inte per automatik, det framgår också i avtalsvillkoren.”

I praktiken innebär detta att Upplands Motor har beräknat att min nästa service kommer bli dyrare än vad den ursprungligen beräknats, och de debiterar i förväg (och retroaktivt) för detta, men de anser inte att de behöver betala tillbaka dessa belopp!

Serviceavtalet är en slags avbetalning, men i detta fall har Upplands Motor ändrat månadskostnaden eftersom de beräknat att servicekostnaden blir dyrare. Det är ungefär som att ett säljföretag lägger till produkter som de tror att kunden kommer att köpa i en befintlig avbetalningsplan.
Mitt förslag om att avvakta till den sista servicen och därefter fakturera mellanskillnaden OM denna service blir dyrare än ursprungligen beräknat avvisas av Upplands Motor.

Dessutom bytte Upplands Motor bromsvätskan utan att jag bett om det, och utan att testa den gamla först, och kostnaden för detta fick jag betala när jag hämtade ut bilen eftersom bromsvätska inte ingår i serviceavtalet.
#1357607
Jag kan förstå deras resonemang. De struntar nog högakningsfullt i VARFÖR körsträckan är tillfälligt längre! Däremot kan ditt inlägg vara till gagn för oss andra för att lusläsa ett ev serviceavtal innan man tecknar ett. Jag gick också i samma tankar men servar hellre bilen själv efter att ha läst detta. Trist hur som....
#1357608
Står det inget i avtalsvilkoren om körsträckan? i mitt står det att jag får köra upp till 500mil över, och då jag har 1500mil/år och jag kör ca 1800mil/år gör det inget. Men Bilbolaget försökte ochså med mig då jag servade xc60in första gången på 19xxmil, då skulle de höja och jag skulle få betala retroaktivt, jag hänvisade till avtalet och de gav med sig, sedan dess har jag kört på 1500mil/år och kör 1800-1900mil/år

Detsamma gäller om man kör mindre, såkallad undermil, då är ÅF skyldig att återbetala.
#1357614
Bromsvätskan stod antagligen med på pappret du fick och skrev under när bilen lämnades in, om inte så betala inte när bilen skall hämtas ut. De lär ju inte byta tillbaka till den gamla direkt :)
#1357617
Min PST kollar alltid bromsvätskan och frågar alltid om han får byta den om han tycker att det behövs. Jag tror inte att en verkstad kan byta bromsvätska utan att fråga kunden om det medför en kostnad för kunden.
#1357619
mikebike skrev:Huruvida nästa service infaller före eller efter 11000 mil återstår att se, det kan ju hända att jag kör mindre hädanefter. I vart fall är det inte troligt att jag kör lika mycket som föregående period.
Jag frågade därför vad som händer om nästa service inträffar tidigare än vad de beräknat, d.v.s. om avtalets sista service inte blir dyrare. Sker det då en återbetalning av den överdebitering som skett?
” Inbetalda medel återbetalas inte per automatik, det framgår också i avtalsvillkoren.”
Med automatik nja, men det ska regleras enligt avtalet. Och överskjutande del ska återbetalas. Men som med allt annat får man säkert påpeka detta :-)
#1357621
Det här är väl ungefär varför jag är så frågade till att så många tecknar serviceavtal på beg? Man har nersidan av inlåsning och undermil men ingen reell uppsida. Man uppnår ju samma effekt nära nog genom att betala med Volvokort eller liknande. Serviceavtal för begagnade bilar är ju främst "förmånen" att få betala för servicen i förskott.

Nåväl, det stod säkert på avtalet du skrev så det är tyvärr inte så mycket att göra åt. Du kan ju testa att bestrida fakturan och sluta betala, till slut kommer de säga upp avtalet. Men då är du knappast kompis med handlaren om något händer under reklamationstiden ;-)
#1357627
Man tecknar ju för att man då har en månadskostnad, varför betalar du bilförsäkringen en gång i månaden? du kan ju betala den årsvis, är ju lixom samma sak. Skulle föredra att ha bilskatten månadsvis ochså, osv.
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]