- tis 07 jan 2020, 18:55
#1357592
Den 5:e april 2018 köpte jag en begagnad Volvo XC60 hos Upplands Motor i Hammarby Sjöstad.
I samband med köpet tecknades ett serviceavtal, vilket i princip innebär en avbetalningsplan för de servicetillfällen som väntas uppstå under avtalsperioden (3 stycken eftersom bilen skall servas minst en gång per år). Jag fick uppge hur mycket jag brukar köra per år, 11000 mil, och månadskostnaden fastställdes till 299 kronor.
Den 7/9 2018 utfördes första servicen hos Upplands Motor i Sollentuna.
Nästa service utfördes den 20/8 2019 och kort därefter fick jag en faktura och ett meddelande om att månadskostnaden höjs till 444 kronor per månad.
När jag undrade varför jag fakturerats fick jag följande svar:
” Eftersom ni nu kör mer än de tidigare 1100 milen per år tillkommer byte tändstift och luftfilter motor under avtalsperioden, i det här fallet vid sista servicen i ditt serviceavtal. Bytesintervallet på tändstiften är 12 0000 mil och luftfilter motor 6000 mil. Er sista service beräknas att utföras vid ca 11 500 mil och för att de milbundna intervalltilläggen inte skall överskridas skall de bytas vid nästa service enligt Volvos anvisningar.”
Mitt svar var att jag inte alls kör mer per år, utan anledningen till att det blev fler än 1100 mil mellan servicetillfällena är att svärmor blev sjuk och senare dog vilket medförde flera resor till Kinna i Västergötland. Varje resa blir ungefär 100 mil t o r.
Huruvida nästa service infaller före eller efter 11000 mil återstår att se, det kan ju hända att jag kör mindre hädanefter. I vart fall är det inte troligt att jag kör lika mycket som föregående period.
Jag frågade därför vad som händer om nästa service inträffar tidigare än vad de beräknat, d.v.s. om avtalets sista service inte blir dyrare. Sker det då en återbetalning av den överdebitering som skett?
” Inbetalda medel återbetalas inte per automatik, det framgår också i avtalsvillkoren.”
I praktiken innebär detta att Upplands Motor har beräknat att min nästa service kommer bli dyrare än vad den ursprungligen beräknats, och de debiterar i förväg (och retroaktivt) för detta, men de anser inte att de behöver betala tillbaka dessa belopp!
Serviceavtalet är en slags avbetalning, men i detta fall har Upplands Motor ändrat månadskostnaden eftersom de beräknat att servicekostnaden blir dyrare. Det är ungefär som att ett säljföretag lägger till produkter som de tror att kunden kommer att köpa i en befintlig avbetalningsplan.
Mitt förslag om att avvakta till den sista servicen och därefter fakturera mellanskillnaden OM denna service blir dyrare än ursprungligen beräknat avvisas av Upplands Motor.
Dessutom bytte Upplands Motor bromsvätskan utan att jag bett om det, och utan att testa den gamla först, och kostnaden för detta fick jag betala när jag hämtade ut bilen eftersom bromsvätska inte ingår i serviceavtalet.
I samband med köpet tecknades ett serviceavtal, vilket i princip innebär en avbetalningsplan för de servicetillfällen som väntas uppstå under avtalsperioden (3 stycken eftersom bilen skall servas minst en gång per år). Jag fick uppge hur mycket jag brukar köra per år, 11000 mil, och månadskostnaden fastställdes till 299 kronor.
Den 7/9 2018 utfördes första servicen hos Upplands Motor i Sollentuna.
Nästa service utfördes den 20/8 2019 och kort därefter fick jag en faktura och ett meddelande om att månadskostnaden höjs till 444 kronor per månad.
När jag undrade varför jag fakturerats fick jag följande svar:
” Eftersom ni nu kör mer än de tidigare 1100 milen per år tillkommer byte tändstift och luftfilter motor under avtalsperioden, i det här fallet vid sista servicen i ditt serviceavtal. Bytesintervallet på tändstiften är 12 0000 mil och luftfilter motor 6000 mil. Er sista service beräknas att utföras vid ca 11 500 mil och för att de milbundna intervalltilläggen inte skall överskridas skall de bytas vid nästa service enligt Volvos anvisningar.”
Mitt svar var att jag inte alls kör mer per år, utan anledningen till att det blev fler än 1100 mil mellan servicetillfällena är att svärmor blev sjuk och senare dog vilket medförde flera resor till Kinna i Västergötland. Varje resa blir ungefär 100 mil t o r.
Huruvida nästa service infaller före eller efter 11000 mil återstår att se, det kan ju hända att jag kör mindre hädanefter. I vart fall är det inte troligt att jag kör lika mycket som föregående period.
Jag frågade därför vad som händer om nästa service inträffar tidigare än vad de beräknat, d.v.s. om avtalets sista service inte blir dyrare. Sker det då en återbetalning av den överdebitering som skett?
” Inbetalda medel återbetalas inte per automatik, det framgår också i avtalsvillkoren.”
I praktiken innebär detta att Upplands Motor har beräknat att min nästa service kommer bli dyrare än vad den ursprungligen beräknats, och de debiterar i förväg (och retroaktivt) för detta, men de anser inte att de behöver betala tillbaka dessa belopp!
Serviceavtalet är en slags avbetalning, men i detta fall har Upplands Motor ändrat månadskostnaden eftersom de beräknat att servicekostnaden blir dyrare. Det är ungefär som att ett säljföretag lägger till produkter som de tror att kunden kommer att köpa i en befintlig avbetalningsplan.
Mitt förslag om att avvakta till den sista servicen och därefter fakturera mellanskillnaden OM denna service blir dyrare än ursprungligen beräknat avvisas av Upplands Motor.
Dessutom bytte Upplands Motor bromsvätskan utan att jag bett om det, och utan att testa den gamla först, och kostnaden för detta fick jag betala när jag hämtade ut bilen eftersom bromsvätska inte ingår i serviceavtalet.
PV 544 S 1963
TESLA Model 3 LR 2021
TESLA Model 3 LR 2021