Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1357912
mikebike skrev: ons 08 jan 2020, 08:43
Lobocut skrev: tis 07 jan 2020, 23:52 Så hur många mil kördes över dessa 1100 mil? Hur många mil hade bilen när servicen gjordes 7/9 2018 och 20/8 2019?
Det är inte speciellt intressant. Det som är intressant är hur många mil bilen gått vid nästa service, eftersom det är det är det enda som påverkar Upplands Motors kostnader.
Hittills har servicekostnaderna varit helt enligt plan.
Beroende vilket avtal du har, 300 eller 500 mil över, då är det väldigt intressant. För enligt avtalet så får dom räkna om hela serviceavtalet om du skulle överstiga med 300 eller 500 mil mellan varje service.

Återbetalning sker även om beräkningen visar sig vara felaktig, men du måste säga till om det.

"5.Över-/Undermilsjustering

Vid konstaterade undermil överstigande 300mil (jfr punkt 5c) skall Volvohandlaren på motsvarande sätt betala tillbaka eventuell differenstillKunden."
#1357938
Serviceavtal är sällan fördelaktigt om det inte är någon kampanj eller motsvarande som gör att det i princip är gratis. Hur man än vrider och vänder på sig har man ändå rumpan där bak. Att spara några hundralappar för att binda upp sig i flera år har jag aldrig förstått mig på.
#1358055
MartinS skrev: tor 09 jan 2020, 07:21 Serviceavtal är sällan fördelaktigt om det inte är någon kampanj eller motsvarande som gör att det i princip är gratis. Hur man än vrider och vänder på sig har man ändå rumpan där bak. Att spara några hundralappar för att binda upp sig i flera år har jag aldrig förstått mig på.
Bilen ska ju servas oavsett vad och kostnaden blir ju inte lägre med tiden om du inte binder din månadskostnad. Så sparar du ett par hundralappar per service är det ju en vinst oavsett hur man ser på det... Du är dessutom fri att sälja din bil varvid service avtalet avslutas så du är inte låst på nått annat sätt än vilken åf du servar hos för som jag sa ska ju bilen servas oavsett..
#1358059
Med serviceavtal kan du inte välj mellan olika verkstäder, sälja bilen innan service innebär ren förlust osv
#1358061
Jag har serviceavtal på bägge mina bilar. På XC90:n var det rätt självklart, eftersom servicen är subventionerad vid köp av helt ny bil. Jag tog det även på V40:n även om det troligen inte blir någon jätteskillnad i kostnad.

Huvudorsaken är att det är enklare för mig. Jag behöver inte ringa runt och jämföra priser etc, utan det är bara att boka tid när det är dags. Det värsta som kan inträffa är att jag säljer bilen just innan en service, och då kan jag förlora någon tusenlapp -- men eftersom jag är rätt säker på att jag inte kommer att göra det så är jag villig att ta den risken.

Om man inte har någon större långsiktighet i sitt bilägande kan jag se riskerna -- för mig som inte har så stora förändringar och inte heller planerat att ha det så är det enkelt att leva med baksidan av serviceavtal.
#1358069
Lövet skrev: tor 09 jan 2020, 18:55 Med serviceavtal kan du inte välj mellan olika verkstäder, sälja bilen innan service innebär ren förlust osv
Volvo har även rikstäckande serviceavtal som innebär att du kan få din Volvo servad hos en auktoriserad verkstad var som helst i landet.
#1358072
epostaren skrev:
Lövet skrev: tor 09 jan 2020, 18:55 Med serviceavtal kan du inte välj mellan olika verkstäder, sälja bilen innan service innebär ren förlust osv
Volvo har även rikstäckande serviceavtal som innebär att du kan få din Volvo servad hos en auktoriserad verkstad var som helst i landet.
Jo, men säljer du bilen när det var nio månader sedan service senast, får du tillbaka de pengarna då?
#1358074
Micce1980 skrev:
epostaren skrev:
Lövet skrev: tor 09 jan 2020, 18:55 Med serviceavtal kan du inte välj mellan olika verkstäder, sälja bilen innan service innebär ren förlust osv
Volvo har även rikstäckande serviceavtal som innebär att du kan få din Volvo servad hos en auktoriserad verkstad var som helst i landet.
Jo, men säljer du bilen när det var nio månader sedan service senast, får du tillbaka de pengarna då?
Nej men då är servicen utförd, inte tvärtom. Att betala men inte få den utförd stör mig mer ;-)
epostaren skrev:Volvo har även rikstäckande serviceavtal som innebär att du kan få din Volvo servad hos en auktoriserad verkstad var som helst i landet.
Dessa är ju klart vettigare men de säljs vanligen på nybil endast
#1358088
Lövet skrev:Nej men då är servicen utförd, inte tvärtom. Att betala men inte få den utförd stör mig mer ;-)
epostaren skrev:
Volvo har även rikstäckande serviceavtal som innebär att du kan få din Volvo servad hos en auktoriserad verkstad var som helst i landet.
Dessa är ju klart vettigare men de säljs vanligen på nybil endast
Inte sant, det går att få på begagnad bil också. Dem brukar dock vara lite dyrare av någon anledning.
Nu brukar man väl inte flytta så pass långt att det torde bli ett problem för merparten av befolkningen. Skulle man behöva flytta sådana avstånd är det nog en ekonomisk vinning i det ändå.
Vi pratar ju kanske om 3-4k om året om man har en ny bil. Lite mer om man har en begagnad kanske. Men i slutändan så tjänar man förmodligen på serviceavtalet om man inte avbryter genom försäljning precis innan en service.

Oavsett vad man tycker om service avtal så är dem högst frivilliga...
#1358099
Trådskaparen verkar ju iallafall inte speciellt nöjd trots att han varken bytt bostadsort eller jobb. Bara en oförutsedd händelse som genast fick avtalet att upplevas ofördelaktigt.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]