Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1354995
Fjonsson skrev:När jag köpte bil ställde handlaren några frågor och knappade in mina uppgifter. Svaret kom på 5 minuter medans vi diskuterade vilken bil jag ville ha. Kreditupplysningen som gjordes senare var ju bara för att bekräfta att det jag uppgivit stämde.
Gjordes inte denna kredit kollen samtidigt som du beställde bilen då?
#1355008
ja, en kreditkoll görs på direkten idag, så har man inga betanmärkningar är det inga problem, och det bör man som sagt veta om man har el ej.
#1355011
Lockis skrev: lör 21 dec 2019, 10:55
Fjonsson skrev:När jag köpte bil ställde handlaren några frågor och knappade in mina uppgifter. Svaret kom på 5 minuter medans vi diskuterade vilken bil jag ville ha. Kreditupplysningen som gjordes senare var ju bara för att bekräfta att det jag uppgivit stämde.
Gjordes inte denna kredit kollen samtidigt som du beställde bilen då?
Innan jag hämtade bilen. Om kreditkollen speglar det jag berättade vid beställning finns det ju inga överraskningar.
#1355027
Fjonsson skrev:
Lockis skrev: lör 21 dec 2019, 10:55
Fjonsson skrev:När jag köpte bil ställde handlaren några frågor och knappade in mina uppgifter. Svaret kom på 5 minuter medans vi diskuterade vilken bil jag ville ha. Kreditupplysningen som gjordes senare var ju bara för att bekräfta att det jag uppgivit stämde.
Gjordes inte denna kredit kollen samtidigt som du beställde bilen då?
Innan jag hämtade bilen. Om kreditkollen speglar det jag berättade vid beställning finns det ju inga överraskningar.
På mig gjorde dem krediten direkt vid beställning :-) Märkligt hur olika ÅF arbetar :P
#1355045
Derank skrev:ja, en kreditkoll görs på direkten idag, så har man inga betanmärkningar är det inga problem, och det bör man som sagt veta om man har el ej.
Det finns mycket mer som kan neka en kredit än betalningsanmärkning. Du kan ha suttit i en styrelse i ett bolag som gått i konkurs, inte vara skriven tillräckligt länge på samma plats (kan dock godkännas manuellt av fb), inte ha tillräckligt dokumenterad inkomst mm. Och ja - det finns massor med folk som chansar i ansökningen. "Går det så går det..."
#1355049
Man kan även ha för många olika krediter, eller för många låneförfrågningar dom senaste 12 månaderna.

Det intressanta med antalet låneansökningar, det är att det inte spelar någon roll om man har tagit lånet, man blir bara nekad lån när man har för många ansökningar.
#1355051
Antalet förfrågningar har dock minskat mycket i betydelse senaste åren. Det funkar inte att vara så trubbig längre när alla handlar med Klarna och liknande hela tiden. Det är tämligen lugnt om du har ett "normalt" mönster av förfrågningar. Däremot om du exempelvis har förfrågningar från "dåliga" kreditinstitut (sms-lån exempelvis) eller frågat på samma lån hos flera olika ÅF så är det värre.

(Det är inte ovanligt att scoringen innehåller så mycket som ~100 olika parametrar i bedömningen)
#1355053
Lövet skrev: lör 21 dec 2019, 16:59 Antalet förfrågningar har dock minskat mycket i betydelse senaste åren. Det funkar inte att vara så trubbig längre när alla handlar med Klarna och liknande hela tiden. Det är tämligen lugnt om du har ett "normalt" mönster av förfrågningar. Däremot om du exempelvis har förfrågningar från "dåliga" kreditinstitut (sms-lån exempelvis) eller frågat på samma lån hos flera olika ÅF så är det värre.

(Det är inte ovanligt att scoringen innehåller så mycket som ~100 olika parametrar i bedömningen)
Nja, Klarna gör bara en förfrågan som håller hela året, såvida du inte ska köpa något enormt mycket dyrare.

När det kommer till köp av bilar, bostad eller något av ett högre värde, då spelar antalet ansökningar in.

Man uppmanas alltid som konsument att ställa bankerna mot varandra. Men i praktiken går det inte och det blir dyrare för konsumenten. Antalet låneansökningar gör att du antingen inte får lånet, eller så får du en högre ränta om du får lånet. Notera att du kanske har 4 låneansökningar, men du har inte tagit något av dessa lån.
#1355055
Lobocut skrev:
Lövet skrev: lör 21 dec 2019, 16:59 Antalet förfrågningar har dock minskat mycket i betydelse senaste åren. Det funkar inte att vara så trubbig längre när alla handlar med Klarna och liknande hela tiden. Det är tämligen lugnt om du har ett "normalt" mönster av förfrågningar. Däremot om du exempelvis har förfrågningar från "dåliga" kreditinstitut (sms-lån exempelvis) eller frågat på samma lån hos flera olika ÅF så är det värre.

(Det är inte ovanligt att scoringen innehåller så mycket som ~100 olika parametrar i bedömningen)
Nja, Klarna gör bara en förfrågan som håller hela året, såvida du inte ska köpa något enormt mycket dyrare.

När det kommer till köp av bilar, bostad eller något av ett högre värde, då spelar antalet ansökningar in.

Man uppmanas alltid som konsument att ställa bankerna mot varandra. Men i praktiken går det inte och det blir dyrare för konsumenten. Antalet låneansökningar gör att du antingen inte får lånet, eller så får du en högre ränta om du får lånet. Notera att du kanske har 4 låneansökningar, men du har inte tagit något av dessa lån.
Fast det funkar inte så längre, 4 förfrågningar är i sig inget problem, det beror på vilka och under vilka förutsättningar de tagits. Numera är scoringen mycket mer raffinerad. Är du ändå rädd för det när du ska göra nästa bolåneansökan - gör alla samma dag. Så snabbt uppdateras inte upplysningsföretagens register ;-)

(Jag jobbar bland annat med sånt här)
S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförs[…]

Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]