Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1354870
Ska snart beställa en ny XC90 med finansiering hos Volvofinans.

Vad händer om jag skriver på ordersedeln hos ÅF men finansieringen blir ej godkänd?
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1354873
fmcarv skrev: fre 20 dec 2019, 12:59 Ska snart beställa en ny XC90 med finansiering hos Volvofinans.

Vad händer om jag skriver på ordersedeln hos ÅF men finansieringen blir ej godkänd?
Dom kommer inte släppa bilen innan finansieringen är klar...
av Lockis
#1354876
Dem kollar om du får finansiera hos Volvo finans i samband med att du kritar på :-)
#1354948
När jag köpte med finans hos Volvo så gjordes kollen först när bilen levererades och inte när jag skrev på beställningen.
Lite konstigt ifall jag inte skulle få låna.


/M
#1354950
Magnus-B skrev:När jag köpte med finans hos Volvo så gjordes kollen först när bilen levererades och inte när jag skrev på beställningen.
Lite konstigt ifall jag inte skulle få låna.


/M
Känns märkligt att dem inte kollat förens bilen levereras.
Skulle du inte bli godkänd när bilen levereras så står ju dem med en bil.
Har aldrig varit med om att dem inte gjort en koll i samband med beställning.

På den bilen jag beställde nu gjordes kredit kollen i samband med beställning, den tas dock inte i bruk förens bilen levereras.
#1354952
Magnus-B skrev:När jag köpte med finans hos Volvo så gjordes kollen först när bilen levererades och inte när jag skrev på beställningen.
Lite konstigt ifall jag inte skulle få låna.


/M
Anledningen är att det inte är finansbolaget som beställer bilen utan ÅF. I princip är du betalningsskyldig även om du inte får lånet. Men för att undvika den situationen (som ingen vill ha) görs det ofta två kreditkontroller, en vid beställning och vid själva finansens tecknande vid leverans.
#1354962
Ja, då vet jag inet vad som skulle kunna ge avslag, jag förmodar att man vet att man måste ha en inkomst och har kalkylerat sin amortering mot sina övriga utgifter och lån, men så kanske det inte funkar idag, folks kanske chansar på om de får låna el ej. jag vet då om jag får låna ej ej, innan jag sätter mig ner och funderar på en ny bil el båt el vad det nu är.

Säkerheten har ju finansbolagen iom att fordonet är pantsatt, så har du en inkomst och inga betanmärkningar vet jag inet vad som skulle kunna ge avslag.
#1354972
När jag köpte bil ställde handlaren några frågor och knappade in mina uppgifter. Svaret kom på 5 minuter medans vi diskuterade vilken bil jag ville ha. Kreditupplysningen som gjordes senare var ju bara för att bekräfta att det jag uppgivit stämde.

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]