Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1340086
Om man köper en ny husbil som har 30.000 i skatt per år under 3 första åren. Kan man ha den påställd en månad per år på semestern och bara betala 3000 i skatt per år till första 3 åren har passerat?
#1340123
Det där har jag läst. Det jag undrade över var om tidsgränsen på 3 år för den höga skatten rullar på och räknas av även om bilen är avställd och man inte betalar in någon skatt alls. Skatten kan ju vara upp till 100 kr/dygn för en stor boggie husbil så det finns ju mycket pengar att spara genom att ställa av den när man inte är ute och kör.

Så kan man avverka de 3 första åren utan att betala in speciellt mycket i skatt och sedan efter 3 år vara av med malus? Det borde ju vara så när man läser reglerna men man kan ju aldrig vara säker.
Användarvisningsbild
av Camel
#1340136
I Vägtrafikskattelag (2006:227) står det att förhöjda skatten gäller "under tid som infaller under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången". Jag anser att lagen medger att man ska kunna göra som du skriver VolvoB20. Men man vet ju aldrig, man kanske beslutar om en gymnasiemalus. Ingen regel utan undantag som man brukar säga...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -2006-227/
Spoiler »
Användarvisningsbild
av MartinS
#1340209
Det borde fungera precis som ni säger, det är ju lite på samma sätt som det idag finns tidsbegränsad skattefrihet så lär det finnas tidsbegränsad "skatteökning". Däremot så ser man inte hos transportstyrelsen när malus-perioden tar slut konstigt nog, på det sättet som man ser när skattefrihet tar slut på äldre bilar.
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.