Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1325437
Hej

Jag var bortrest några dagar och när jag kom hem var min bil borta, det visar sig att den blev påkörd när den stod parkerad på gatan, polisen hade varit på plats och bärgat bort den då den stod uppe på trottoaren. Enligt polisrapporten hade den andra föraren hade fastnat med gasen och kört rakt in i min bil och kvaddat den.

Nu till saken. Jag har gjort en skadeanmälan men har bara trafikförsäkring på min bil. Mitt försäkringsbolag kan bara kontakta motpartens försäkringsbolag eftersom jag hävdar att motparten vållade olyckan (det bör inte vara några konstigheter med bevis då polis var på plats och dokumenterade).

Det har redan gått ca 10 arbetsdagar utan att jag fått nån ny info från motpartens försäkringsbolag, de utreder fortfarande. Jag fick hyra en bil i 2 dagar för ca 1300kr, samt att jag fick en faktura på bärgning på 2500kr. Visst måste motpartens fb ersätta detta i efterhand när de klarlagt att motparten vållade olyckan?

Behöver en bil och känns som detta kan ta evigheter... kommer snabbt upp i mycket pengar om jag själv ska hyra en bil och vänta på ersättning senare.

Tacksam för råd.
#1325438
Den vållandes försäkring ersätter bärgningen, bestrid fakturan eller be motpartens försäkringsbolag att betala den snarast, hyrbilen hamnar på dig eller din hyrbilsförsäkring, så fungerar min bilförsäkring i alla fall. Dock har du rätt till del av kostnad för lokaltrafik under en period tror jag.

Dessa frågor kan även ditt bolag svara på och de ska även i stort driva ärendet.

Tyvärr drabbas man som oskyldig och det kan bli lite eller mycket surt
#1325439
Som Micce skrev, hyrbil kommer du tyvärr få stå för och när du också har trafikförsäkring kan du inte direkt kontakta din försäkring för ersättning. Hade du däremot helförsäkring med hyrbil som tillval eller inbakat i försäkringen skulle kostnaden bli så mycket lägre vare sig kort- eller långperiod.

Tråkigt att av alla bilar som fanns på gatan var det din som fick ta stöten :(
#1325453
Lobocut skrev: sön 07 jul 2019, 22:51 Du kan ha rätt till hyrbil om motparten är vållande till olyckan, oavsett vad du själv har för försäkring. Du måste själv betala 1/3 av kilometerkostnaden för hyrbilen. Denna del anses motsvara inbesparat slitage på din egen bil.
Ah, man lär sig något nytt.
#1325454
Lobocut skrev:
Micce1980 skrev:
Tyvärr drabbas man som oskyldig och det kan bli lite eller mycket surt
Handlar mer om att folk är okunniga om vad dom har rätt till. Man har rätt till lånebil och man ska då endast betala 1/3 av kilometerkostnaden för hyrbilen, vilket anses motsvara det uteblivna slitaget på din egen bil.
Kan absolut så vara, var säkert så för mig med nu när man tänker efter och en bil behövde lite nya delar men avböjde ;-) Men bäst är att ta allt via sig bolag, eller be motpartens bolag att boka in hyrbil. De fakturerar sedan en för sina kostnader
#1325475
Nackdelen med att bara ha trafik är att det tar lååång tid att få saker lösta även om det inte är ens eget fel och att man i princip blir hänvisad till motpartens f-bolag, det egna bolaget är ofta helt ointresserade av att hjälpa dig.
#1325538
Naturligtvis är det "egna" försäkringsbolaget ointresserade av att hjälpa till eftersom TS inte har någon försäkring hos dom som täcker skadan. Det här är ett av skälen till varför man ska ha helförsäkring. Bli påkörd i en bil med bara halvförsäkring. Månader av diskussioner med motpartens f-bolag trots att den andre erkände ansvar (somnade i kö vid rödljus).
Angående ersättningsnivåer visar man sitt behov med sin egen försäkring. Att åka trafikförsäkring och samtidigt hävda att bilen är viktig går ju inte ihop.
#1325677
Att enbart ha trafikförsäkring eller helförsäkring har ingen korrelation med om man har behov av bilen eller inte. Det är snarare värdet på bilen som avgör vad man har för försäkring. Sedan är det Skadeståndslagen 5 kap 7 § som reglerar detta.

"Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för

1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
2. annan kostnad till följd av skadan,
3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet."

Det TS ska göra är att kontakter motpartens försäkringsbolag och berättar att du är i behov av bil under tiden din egna är på reparation.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]