Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
#1322801
numera ford ägare, men typ volvo .

har en mondeo 2014, gått knappt 7000 mil.
vad jag förstått har ford motorgaranti 8år/15000 mil !?

vad gäller vad gäller service, jag hade själv tänkt serva, men nu kanske man måste serva på en verkstad?
Användarvisningsbild
av epostaren
#1322803
Om det var min bil och om jag inte har serviceavtal, så skulle jag lämna till märkesverkstaden eller typ Mekonomen eller liknande verkstad för att ha kvar garantierna. Mekonomen skriver bl.a.
" I verkstaden servas och repareras bilar av alla märken, nya som gamla. Eftersom Mekonomen alltid använder delar motsvarande originaldelskvalitet och följer biltillverkarens servicerekommendationer, gäller din nybilsgaranti. Din servicebok stämplas med Mekonomen Bilverkstad vilket ger dig trygghet och ett varaktigt värde på din bil. Dessutom får du hela 3 års garanti på reservdelarna". Meca är en annan verkstad med liknande villkor och det finns säkert fler som jag inte känner till.
av volvov702002
#1322811
ja det va de jag tänkte, efter garantierna kan man sköta den biten själv. ev. göra en mellan service själv. vet jag en som gör på sin skoda som har 3000mil intervaller.
av Lobocut
#1331665
Du kan göra allt själv utan att förlora några garantier, finns inget krav på att du måste lämna in den till någon verkstad för att ha kvar garantier. Det enda man behöver göra är att följa tillverkarens serviceplan. Dock skiljer sig tillverkarens servicepunkter från återförsäljarens, återförsäljaren har mer punkter som man egentligen inte behöver göra får att behålla några garantier. Men jag antar att dom har mer punkter för att kunna ta mer betalt :)
Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]