Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1322376
Ska försöka förklara lite kort.
Köpte en xc60 d5 september förra året årsmodell 16 och hade rullat 12600mil.

Har ett missljud när ac:n är igång. Kontaktade bilfirman när jag upptäckte det och det var efter några veckor efter jag köpte bilen. Bilen lämnades in 30oktober utan att de åtgärdade problemet . Bilen har varit inne 4 gånger utan att de löst felet. Har även varit i kontakt med en auktoriserad Volvo verkstad som säger att det absolut inte ska vara så.

Idag var vi och hämtade bilen för sista gången och nu får vi ingen hjälp från bil firman längre utan de säger att det ska vara så, (sålänge ac:n ger kyla så ör det inget fel på den säger de)

Vi hade 6 månader trafiksäkerhetsgaranti och 12 månader trygghetsgaranti (1200mil). Plus ett mejl att de förlängt garantin på ac:n i 12 månader eftersom de inte löste felet i slutet av maj.

Bilen har nu gått 13800mil och volvoverkstaden vill felsöka för 2000kr innan de kan faställa men de sa att det lutade mot kompressor byte ca 14000kr. Har mejlat bilfirman och redovisat datum och allt sånt där..

Så vad händer nu om de inte svarar på mejlet, är det bara att kontakta ARN? :-( Mvh
Användarvisningsbild
av frasse4
#1322379
Kolla med en firma som sysslar bara med AC för att få en second opinion, 14000 låter väldigt mycket för en ny kompressor, men volvoverkstäder är ju delbytarfirmor också. Men kolla med ditt försäkringsbolag också om det inte går på maskinskada.
#1323012
Kanske var otydlig, köpte bilen på en mindre bilfirma och sen har jag varit i kontakt med en Volvo verkstad. Så jag bryr mig egentligen inte var kostnaden blir för jag vill inte stå för den kostnaden..
av specos
#1323729
I stället för att gå via ARN (som endast är vägledande) kan det vara vettigare att stämma bolaget, om du anser att du har rätten på din sida.

Ett så kallat småmål, avser mål under ca 23 tkr, kostar en knappt tusenlapp i ansökningsavgift. Möjligt att ni kan förlikas kanske, innan det tas upp?

Frågan är ju dock hur man värderar en begagnad AC som rent tekniskt fungerar men har ett missljud.
Du bör ju ha reklamationsrätten på din sida (reklamation <6 månader) samt kolla vad din garanti säger. Ofta är väl AC undantaget? Ska garantin användas kan det väl även vara så att det är försäkringsbolaget som är din motpart. Dock kanske det faller på att du inte åberopat garantin inom skälig tid?
#1325585
Står på deras garanti sida att det ska ingå i garantin.
”Luftkonditionering: Kompressor, kondensor och databoxen för luftkonditioneringen.”
Samt så har han skickat på mejl att vi har ett år garanti till på ac, till och med 2020 Juni. Det gjorde han när vi var inne med bilen i maj. Men nu ör det inskickat till ARN så får vi se :bored:

Kontaktade konsumentvägledningen på kommunen som sa att jag skulle skicka in till ARN

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]