Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1322101
Åkte på en riktig blåsning i fredags...

Hade en oprutad offert från Mekonomen på 3924 för byte av hjullager (V70 D5), men frugan lämnade in bilen på Bilia Täby för de hade ju varit schyssta tidigare och då haft ungefär samma pris på ett skivbyte som Mekonomen hade. Satte lunchen i halsen när hon messade att meken ringt och sagt att det var akut behov av att byta hjullagret och att det skulle kosta 7500... (Tyvärr vart hon då så ställd så hon sa ja till det i telefon)

Jag kastade mig på telefonen och försökte avstyra reparationen, men inget svar av teknikern förrän 40 minuter senare när han redan var klar med bytet (totaltid för bytet 50 minuter).

Fanns inget att göra, de (ända upp till stationschef Conny Eriksson) hänvisade till att det var ett paketpris som gällde i Stockholmsområdet och att någon Johan som är försäljnings- och marknadschef på Bilia Stockholm hade sagt att de inte kunde rucka på det priset när jobbet väl var gjort.

Jag inser att jag kanske inte har någon konsumenträtt på min sida, men kundnöjdheten är naturligtvis totalt raserad.

Härmed utfärdas Tokvarning för att lämna in bilen på Bilia i Stockholmsområdet utan att ha hjärnkoll på priserna!

För egen del blir det Aldrig Mer Bilia!
#1322105
Tråkigt när sådant inträffar.
Att verkstäder i Stockholmsområdet har höga priser är för de flesta dock ingen nyhet.
De lever i stor utsträckning av företagsbilar där man kan mjölka ur pengar, ingen (eller väldigt få) som åker leasingbil ifrågasätter priserna på verkstadsbesök är min bild...

Det gäller att alltid få en prisuppgift först, innan man tackar ja.
För egen del skulle jag hellre själv bekosta en bärgare av bilen, än att lämna till någon som tar ut vad man kan uppleva som ett ockerpris.
#1322137
Hjullagersats till en sida, såvida jag nu valt rätt årsmodell, kostar runt tusenlappen för SKF alt. FAG på AutoDoc.
6500 för under en timmes arbete är ju verkligen juste betalt.
#1322150
Faktiskt sjukt dyrt, det är ju inte så att de ens kör och hämtar och lämnar ens bil till en heller, eller på annat sätt ger mervärde för ett så pass mycket högre pris
#1322152
Ska man betala med egna skattade pengar så är inte Bilia (eller egentligen någon märkesverkstad) i Stockholm något bra ställe.

De lever på tjänstebilar där kostnaden är avdragsgill. Väldigt få som diskuterar dessa reparationskostnader.

Bilia brukar vara värst -- men det är inte billigt på Upplands Motor eller Bra Bil.

Kan du ge exempel på funktioner eller annat[…]

V70 motor till 850

Hej Låt säga att man har en fin 850 -9[…]

XC - Rear axle sensor

Endast de med aktivt chassi som har två giva[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de m[…]