Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

#1319178
Hej
Köpte en volvo som verkade ha gått som taxi innan. Ägaren jag köpte den av hade inget med manipuleringen att göra utan det var han som blev "lurad" av stolpen som skruvade mätaren. Säljaren var ärlig mot mig. Bilen ifråga är en nyare volvo från 2015 som gått som taxi i drygt 1,5 år å hade 28000mil på mätaren.

Det verkar som att taxi firman sålde bilen som defekt å han som köpte bilen var en volvo anställd som bytte mätare ev. Skruvade den med, motor å låda från en annan bil som gått ca 6500mil.
Han registerings besiktade bilen och den gick igenom med det nya miltalet. Miltalet på första besiktning var 28500mil och på den andra besiktningen var det ca 8000mil 😂.. Sjukt..

Hur som helst nu äger jag bilen och den har gått ca 9400mil på mätaren å ca 30000mil i verkligheten (motor å lådan gått 9400mil)

Det jag grubblar över är försäkringen.. Jag har helförsäkring nu och maskinskada gäller upp till 15000mil eller 10 år. Vad bör jag göra? Informera försäkringsbolaget om detta eller blunda å köra vidare? Jag följer givetvis lagen och vill helst inte ha massa krångel med någon. har även haft dialog med polisen. De sa att det är inte olagligt att äga en bil med manipulerad mätare. Det är tyvärr inte heller olagligt att skruva tillbaka mätaren (korkat men sant).

Bilen är i ny skick (den var folierad innan så det känns som att den rullade ut från fabriken igår. Den som bytte motor, låda å mätare hade även bytt stolarna fram å bak, b-stolpar, paneler och bälten till helt nya ersättnings artiklar (lätt som fan iome han jobbade på volvo)

Tips å råd av er som e mer insatta i regler å juridik godtas.
#1319213
Waelsson skrev:Det jag grubblar över är försäkringen.. Jag har helförsäkring nu och maskinskada gäller upp till 15000mil eller 10 år. Vad bör jag göra? Informera försäkringsbolaget om detta eller blunda å köra vidare? Jag följer givetvis lagen och vill helst inte ha massa krångel med någon. har även haft dialog med polisen. De sa att det är inte olagligt att äga en bil med manipulerad mätare. Det är tyvärr inte heller olagligt att skruva tillbaka mätaren (korkat men sant).
Om du känner till bilens verkliga mätarställning (vilket du gör) och skriver i en skadeanmälan att bilen har en annan mätarställning så är det ett tydligt bedrägeri. I bästa fall får du bara ingen ersättning, i värsta fall får du ett rättsfall på dig. Du kan inte spela okunnig eftersom du har köpt bilen med tydlig kännedom om mätarställningen.

Maskinskada är det uppenbara momentet som påverkas av den felaktiga mätarställningen men även värdering vid inlösen. För reparation vid lättare krockar (som ju är det absolut vanligaste) så spelar mätarställningen ingen roll.

Var det den silvriga XC70in på Blocket du köpte?
#1319250
Lövet skrev: tor 30 maj 2019, 11:33
Waelsson skrev:Det jag grubblar över är försäkringen.. Jag har helförsäkring nu och maskinskada gäller upp till 15000mil eller 10 år. Vad bör jag göra? Informera försäkringsbolaget om detta eller blunda å köra vidare? Jag följer givetvis lagen och vill helst inte ha massa krångel med någon. har även haft dialog med polisen. De sa att det är inte olagligt att äga en bil med manipulerad mätare. Det är tyvärr inte heller olagligt att skruva tillbaka mätaren (korkat men sant).
Om du känner till bilens verkliga mätarställning (vilket du gör) och skriver i en skadeanmälan att bilen har en annan mätarställning så är det ett tydligt bedrägeri. I bästa fall får du bara ingen ersättning, i värsta fall får du ett rättsfall på dig. Du kan inte spela okunnig eftersom du har köpt bilen med tydlig kännedom om mätarställningen.

Maskinskada är det uppenbara momentet som påverkas av den felaktiga mätarställningen men även värdering vid inlösen. För reparation vid lättare krockar (som ju är det absolut vanligaste) så spelar mätarställningen ingen roll.

Var det den silvriga XC70in på Blocket du köpte?
Jo helt riktigt.. Får meddela försäkringsbolaget isf.
Nej ingen xc70 utan en vit v70.
#1319251
Perra83 skrev: tor 30 maj 2019, 10:12 Kör vidare som om den hade rullat 9400mil.
I värsta fall få du står för reparationer själv men det är inte hela världen. Sällan som det sker något som man inte har råd att betala för.
Då tänker jag att man kan lika gärna köra på trafik eller halvförsäkring så vet man vad som väntas iaf
#1319255
Waelsson skrev: tor 30 maj 2019, 15:44
Perra83 skrev: tor 30 maj 2019, 10:12 Kör vidare som om den hade rullat 9400mil.
I värsta fall få du står för reparationer själv men det är inte hela världen. Sällan som det sker något som man inte har råd att betala för.
Då tänker jag att man kan lika gärna köra på trafik eller halvförsäkring så vet man vad som väntas iaf
Ja jag vette fasen. Jag vet inte hur bolagen tänker gällande mil och ålder. En 2015 är ändå en 2015. Den kan ju inte värderas som om den vore 14år gammal med tanke på milen.
#1319268
Perra83 skrev:
Waelsson skrev: tor 30 maj 2019, 15:44
Perra83 skrev: tor 30 maj 2019, 10:12 Kör vidare som om den hade rullat 9400mil.
I värsta fall få du står för reparationer själv men det är inte hela världen. Sällan som det sker något som man inte har råd att betala för.
Då tänker jag att man kan lika gärna köra på trafik eller halvförsäkring så vet man vad som väntas iaf
Ja jag vette fasen. Jag vet inte hur bolagen tänker gällande mil och ålder. En 2015 är ändå en 2015. Den kan ju inte värderas som om den vore 14år gammal med tanke på milen.
Nej då den värderas både baserat på ålder, mil och utrustning.
#1320265
Detta kanske inte tillför något, men i min servicebok till V70 2.0F -08 finns en sida där man kan fylla i mätarställningar och datum om man byter motor (eller kanske mer i drivlinan?) Och det är plats för stämplar och underskrifter.
Kanske bara för nitiska märkesverkstäder att skriva där, men någon på Volvo har tänkt lite i förväg.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]